Ökoiskola képzés (NYDR) - 2015. I. félév
Az akkreditált képzés Ökoiskola koordinátori moduljának megszervezéséhez már az év elején hozzákezdtünk. 2015. június 18. és 20. közötti három napot jelöltük ki a képzés időpontjának. A képzés helyszínéül a Reflex Környezetvédő Egyesület pápateszéri oktatóközpontjának és erdei iskolájának épületét választottuk, mivel a helyszín jó adottságokkal rendelkezik.
Az akkreditációs anyagban megadott tematikát követve dolgoztuk ki a képzés programját napi lebontásban. Ezek szerint a 30 órás képzést a három napra egyenletes osztottuk el, minden napon 10 órás programot terveztünk a 8 órától 17 óráig tartó időszakban.
A képzés az ismerkedéssel kezdődött. Az Ökobingó játékkal folytattuk, amely sikeresen járult hozzá ahhoz, hogy a résztvevők jobban megismerhessék egymást.
A továbbiakban a képzésről tartottunk rövid technikai és tartalmi összegzést. Ezután következett a résztvevők saját intézményeinek környezeti nevelési tevékenységének rövid bemutatása.
A program folytatásában a fenntarthatóság pedagógiájáról, illetve a legújabb eredmények és módszerek bemutatásáról esett szó. Az elméleti háttér megértéséhez a résztvevők egy előadást láthattak, hallhattak a fenntarthatóságról, fenntarthatóságra nevelésről. Újabb elméleti rész következett a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatáról, a tanulásról szóló pedagógiai irányzatokban rejlő lehetőségekről, a konstruktivista, az élmény- és a projektpedagógia jellemzőiről. A továbbiakban a résztvevők személyes intézményi vagy egyéni tapasztalatai alapján próbáltuk feltérképezni a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatát a különböző intézményekben.
A képzési tematika alapján a következőkben a Natura 2000 Hálózat bemutatásáról esett szó egy ppt-előadás keretében. A Natura 2000-es téma lezárásaként páros munkában a résztvevők a képzésen eddig felmerült témák, módszerek segítségével elkezdtek el egy tervezési folyamatot saját iskolai környezetükre, maguk választotta témára, helyszínre vonatkoztatva.
A képzés soron következő részében az Ökoiskola fogalmának tisztázására, illetve az Ökoiskola címpályázat részét képező kritérium rendszer közös értelmezésére került sor. A folytatásban az Ökoiskola munkaterv jellemzőiről, az Ökoiskola munkaterv tartalmáról esett szó a nemzeti alaptanterv tükrében
A képzés 3. napján a saját iskolai munkatervek elemzésével és a továbbfejlődési lehetőségek vizsgálatával folytatódott a program. Páros munkában a saját iskolai munkaterveket elemezték a kiadott szempontok szerint.
Ezután egy összegző előadást hallgathattak meg a résztvevők a SWOT analízisről, majd a gyakorlat során a SWOT analízis módszerét alkalmazva elemezték saját munkatervüket. A továbbiakban rátértünk az ökoiskola munkatervek készítésével kapcsolatos ismeretanyag átadására.
A folytatásban kerekasztal beszélgetés keretében arról beszélgettünk a résztvevőkkel, hogy miként gondolják az Ökoiskola cím elnyerése után az iskolai létet. Majd a résztvevők megfogalmazták véleményüket az ökoiskolai program intézményfejlesztő hatásáról. Ezután a résztvevők kitöltötték a megadott táblázatot a hálózatosodás előnyeiről, hátrányairól, majd meghallgatták a hálózattípusokról, a hálózatok működéséről szóló előadást. A továbbiakban egyéni munka során felderítették a saját intézményi partnerkapcsolati hálójukat az előre elkészített táblázat kitöltésével. Végül pedig az ötletroham segítségével összegyűjtötték az ökoiskolák finanszírozási lehetőségeit.
A képzés alatt a résztvevők folyamatosan vezették a reflektív naplót. A napló vezetése segítette őket a tapasztalatik összegyűjtésében és rendszerezésében. Egyben lehetővé teszi a megéltek felidézését, az emlékek és a tanulságok felelevenítését.
A képek a Galériában tekinthetőek meg! Tovább
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |
2024. április 03. | „Tanuljunk a természettől!” (BioLearn) műhelymunka |