Reklámok gyerekeknek
Tartsuk szem előtt a reklámok gyermekekre és fiatalokra gyakorolt hatását!
A jövő fogyasztóiként a mai gyerekek, fiatalok a reklámszakma egyik kiemelt célcsoportját jelentik. Egy tudatos fogyasztó képes magát valamennyire függetleníteni a reklámok hatásától, de a fiatalok még nincsenek tisztában azzal, hogy mire akarják rávenni őket, nem ismerik fel az esetleges érdeksérelmeket és könnyen manipulálhatók. Számos országban már betiltották, vagy erős korlátok közé szorították a gyerekeknek szóló reklámozást; hazánkban sajnos még nem. Ranschburg Jenő pszichológus szerint "a gyerekek vásárlási szokásainak alapjai 2 éves koruktól elkezdenek kialakulni, 8-9 éves koruktól pedig már a család vásárlási szokásait is befolyásolhatják."
TIPP
- Otthon, iskolában - ahol csak lehet - magyarázzuk el (még időben!) a reklámok valódi „feladatát", fogyasztókra gyakorolt hatását, illetve a reklámok által generált fogyasztás ökológiai, szociológiai problémáit.
- Ne feledjük: a gyermekeknél fontos a felnőttek példamutatása is, így a leginkább a szülők reklámhoz való hozzáállását tartják követendőnek. Mutassunk jó példát!
- Minden lehetséges fórumon tiltakozzunk a gyerekeknek szóló reklámozás ellen.
- Szülőként, pedagógusként és bármely más szerepben vértezzük fel a gyerekeket, a társadalmat a reklámtrükkök ellen! A fogyasztás egy jelentős része szabadidős és hobbi tevékenységek érdekében történik. Segítsük elő, hogy fogyasztási kultúránk - ahol lehet - ne az eldobhatóságot, hanem a kíméletes, tartós használatot, a javítást, átalakítást, továbbhasználatot támogassa.
OLVASÁSRA AJÁNLJUK
- Ökológiai fogyasztóvédelem az iskolában (HuMuSz kiadvány)
- A gyerekek és a reklám: Egy lépésre Meseországtól
- M. Müller: Az áruvilág kicsiny királyai - gyerekek a reklámok világában (Geopress Kiadó)
- Reklámoffenzíva: célpontban a gyerekek
- Fogyasztócska, avagy gyerekek a boltokban (Tudatos Vásárló)