Csodák az Auchan-beruházások körül
Az elmúlt években csodák sorozata történt a magyarországi Auchan-beruházások körül - Lukács András visszatekintése.
Budaörsön a helyi lakosok 1997-ben a Levegő Munkacsoport segítségével
bírósági keresetet nyújtottak be az Auchan bevásárlóközpont megépítése
ellen.
A bíróság első fokon hatályon kívül helyezte az építési engedélyt. Az építkezés azonban rendületlenül folytatódott annak ellenére, hogy a budaörsi önkormányzat háromnaponta 10 ezer forintos bírságot vetett ki az építtetőre! A bevásárlóközpont felépült, a pereskedő lakók nagy része elköltözött, a Levegő Munkacsoport pedig túlélte az ellene indított, széles körű lejárató kampányt. Két és fél év elteltével a Legfelsőbb Bíróság elutasította a keresetet, mivel álláspontja szerint nem volt elegendő bizonyíték a környezetveszélyeztetés megállapításához. Ennek kimutatására a bíróság több millió forintos költséggel járó további vizsgálatok elvégzését kérte. Ezek finanszírozására, amint azt a bíróság sejthette, a Levegő Munkacsoportnak nem volt lehetősége.
1998-ban az önkormányzati
választások előtt az újpesti képviselő-testület - érzékelve a helyi
közhangulatot - elutasította az M0-ás káposztásmegyeri csomópontjának
megépítését. Erre a csomópontra elsősorban a Dunakeszire tervezett
Auchan bevásárlóközpontnak volt szüksége. Csodák csodája, a választások
után rögtön megváltozott a képviselők álláspontja, és megadták az
engedélyt az építésre. A Káposztásmegyeri Környezetvédők Köre és a
Levegő Munkacsoport bírósághoz fordult, mely első végzésével hatályon
kívül helyezte az építési engedélyt. Az építtetők egy pillanatra
megszeppentek, néhány napig álltak is a munkálatok, de utána még
nagyobb erőkkel folytatódtak, mintha Magyarországon bíróság nem is
létezne. A csomópont rövidesen elkészült (természetesen közpénzből), az
akkori közlekedési miniszter ünnepélyesen átvágta a szalagot. A
bírósági eljárás lassan folytatódott, végül 2004-ben (!) megszületett
az ítélet, amely elutasította a civil szervezetek keresetét. A
szakértői vélemény ugyanis kimondta, hogy egész Budapesten és környékén
folyamatosan növekszik a gépjárműforgalom (ami kétségtelenül igaz), és
így nem bizonyítható, hogy tényleg a csomópont által gerjesztett
forgalom miatt súlyosbodik Káposztásmegyeren a környezetszennyezés... A
keresetet megindító lakók időközben elköltöztek, a helyi egyesület
vezetőjének például egy dunántúli kisvárosban sikerült megtalálnia a
nyugalmát. A dunakeszi Auchannak természetesen egy út is kellett, ami a
csomóponttól a bevásárlóközponthoz vezet. Ennek nyomvonala egy
törvényileg védett lápon vezetett keresztül. Ezért a természetvédelmi
hatóság több ízben elutasította az építési engedély iránti kérelmet. Ám
egyszerre csak csoda történt, és a hatóság mégis megadta a
hozzájárulását. Az említett civil szervezetek ismét bírósághoz
fordultak, az út pedig megépült (szintén jórészt közpénzből). A bíróság
első fokon 2004-ben hozta meg az ítéletét: az utat le kell zárni a
forgalom elől! A dunakeszi önkormányzat fellebbezett, így az ítélet nem
vált jogerőssé.
Napjainkban a solymári Auchan
építkezése körül történnek csodák. A Levegő Munkacsoport időben
bejelentkezett ügyfélként, de csak két és fél hónap késéssel -
többszöri rákérdezés után - kapta meg az értesítést a környezetvédelmi
hatóságtól, hogy kiadásra került a környezetvédelmi engedély. Ezt
azonnal megfellebbezte. Időközben a solymári önkormányzat kiadta az
építési engedélyt. A Levegő Munkacsoport felszólította a solymári
jegyzőt az építkezés azonnali leállítására, azonban a jegyző válaszra
sem méltatta a civil szervezet levelét. A bevásárlóközpont építése
töretlenül folyik. Még ennél is nagyobb csoda, hogy pont ebben az
időszakban került kiadásra az új 10-es út első szakaszának
környezetvédelmi engedélye is - azon szakaszé, amely véletlenül a
solymári Auchan bevásárlóközpont mellett halad el. Az öt és fél
kilométer hosszú szakasz megépítése 13 milliárd forintjába kerülne az
adófizetőknek. A Levegő Munkacsoport bírósághoz fordult, hogy
semmisítse meg a környezetvédelmi engedélyt. Következett az újabb
csoda: a pilisi térség több polgármestere egy emberként szólalt fel az
útszakasz megépítése érdekében, "településeket elkerülő útnak"
minősítve azt.
Egyáltalán nem zavarta őket az a tény, hogy ez a kétszer kétsávos szakasz semmiféle települést nem kerül el, hiszen a jelenlegi 10-es úttól mindössze 100 méterre (egy hosszabb szakaszon pedig csak 20 méterre) húzódna, egyik végén a kétszer egysávos Bécsi útba, a másik végén pedig Pilisvörösvár szintén kétszer egysávos főutcájába torkollva. Ezek a polgármesterek most nagyszabású félrevezető és lejárató kampányt indítottak a Levegő Munkacsoport ellen. A polgármesterekkel történt többszöri egyeztetés során ugyanis egyértelművé vált, hogy éppen ők ellenzik a településeket valóban elkerülő utak megépítését.
Tény az is, hogy a Levegő Munkacsoport és a vele együttműködő civil szervezetek állandóan ezeknek az utaknak a megépítését szorgalmazzák - az Auchan-féle bevásárlósztráda helyett. Nem minden országban vannak ilyen csodák. Csehországból például még az 1990-es évek közepén kiebrudalták az Auchant korrupciós ügyletei miatt.
Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke
A bíróság első fokon hatályon kívül helyezte az építési engedélyt. Az építkezés azonban rendületlenül folytatódott annak ellenére, hogy a budaörsi önkormányzat háromnaponta 10 ezer forintos bírságot vetett ki az építtetőre! A bevásárlóközpont felépült, a pereskedő lakók nagy része elköltözött, a Levegő Munkacsoport pedig túlélte az ellene indított, széles körű lejárató kampányt. Két és fél év elteltével a Legfelsőbb Bíróság elutasította a keresetet, mivel álláspontja szerint nem volt elegendő bizonyíték a környezetveszélyeztetés megállapításához. Ennek kimutatására a bíróság több millió forintos költséggel járó további vizsgálatok elvégzését kérte. Ezek finanszírozására, amint azt a bíróság sejthette, a Levegő Munkacsoportnak nem volt lehetősége.
Egyáltalán nem zavarta őket az a tény, hogy ez a kétszer kétsávos szakasz semmiféle települést nem kerül el, hiszen a jelenlegi 10-es úttól mindössze 100 méterre (egy hosszabb szakaszon pedig csak 20 méterre) húzódna, egyik végén a kétszer egysávos Bécsi útba, a másik végén pedig Pilisvörösvár szintén kétszer egysávos főutcájába torkollva. Ezek a polgármesterek most nagyszabású félrevezető és lejárató kampányt indítottak a Levegő Munkacsoport ellen. A polgármesterekkel történt többszöri egyeztetés során ugyanis egyértelművé vált, hogy éppen ők ellenzik a településeket valóban elkerülő utak megépítését.
Tény az is, hogy a Levegő Munkacsoport és a vele együttműködő civil szervezetek állandóan ezeknek az utaknak a megépítését szorgalmazzák - az Auchan-féle bevásárlósztráda helyett. Nem minden országban vannak ilyen csodák. Csehországból például még az 1990-es évek közepén kiebrudalták az Auchant korrupciós ügyletei miatt.
Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke