Másodnyersanyagok hasznosulhatnának az útépítéseknél
Greenfo: Évente 10-15 millió köbméter erõmûvi pernyét, kohósalakot lehetne beépíteni a készülõ autópályák alapozásába, így egy idõ után elfogyna a különféle lerakókban tárolt 180-200 millió köbméter pernye, 25 millió köbméter kohósalak.
Erős György, az Ipari Hulladékhasznosító Kht. (IHU) ügyvezető igazgatója szerint a pernyéknek nincs, vagy jelentéktelen a radioaktivitása, a kohósalakok nehézfém-tartalma pedig az útépítésnél alkalmazott kellő szigetelés esetén nem szennyezi a talajt, a talajvizet. A tegnapi sajtótájékoztatót abból az alkalomból tartották, hogy az IHU együttműködési szerződést írt alá a Közlekedéstudományi Intézet Kht.-vel (KTI) a különféle hulladékok útépítési hasznosításának elősegítése érdekében. Erős György szólt arról is, hogy a különféle bányászati melléktermékek, építési, bontási, üveghulladékok is felhasználhatók az útépítésekben. Ezzel egyrészt megoldódik ártalmatlanításuk, elhelyezésük, másrészt értékes építőanyagok takaríthatók meg. Ezek az anyagok nemcsak autópályák, hanem más közutak építésénél is jól hasznosíthatók.
Az M3-as, az M35-ös és az M6-os autópályáknál négymillió köbméter másodlagos nyersanyag felhasználását készítik elő. Tanulmány készült arra, hogy hét elkerülő útszakasznál miként hasznosíthatnának 750 ezer köbméternyi ilyen anyagot - mutatott rá a szakember.