Az OKT határozata a szemétdíj-reformról
Az Országos Környezetvédelmi Tanács Hulladékpolitikai Bizottsága 2006. végén a Hulladék MunkaSzövetség által készített „a szemétdíj reformról" szóló elõterjesztés alapján, a témában számos egyeztetést folytatott a közszolgáltatókkal, valamint a környezetvédelmi tárca illetékeseivel. A kialakult vélemény alapján, a Testület az alábbi határozatot fogalmazta meg.
A jelenlegi hulladékdíj szabályozás, változtatásra szorul. Szükség van az önkormányzatok és szolgáltatók feladatköreinek újra gondolására és átszervezésére, továbbá a lakosság környezettudatos viselkedésének előmozdítására. Ennek értelmében fenntartható szolgáltatást biztosító és a környezet érdekeit szolgáló új díjszabási gyakorlat kialakítása csak úgy lehetséges, ha abban a környezetvédelmi, gazdasági, fogyasztóvédelmi és egyúttal a szociális elvárások együtt érvényesülnek.
A hulladékdíjjal kapcsolatos elvárás, hogy:
-
legyen arányos: az igénybevétel arányában vessék ki,
differenciált: ösztönözze az egyes hulladékáramok hasznosítását vagy komposztálását,
ösztönző: támogassa a megelőző mentalitást és a tudatos fogyasztást.
rugalmas: vegye figyelembe a helyi adottságokat, igényeket,
-
finanszírozza a hulladék biztonságos kezelését és a fejlesztéseket,
-
legyen tere a szociális szempontoknak,
-
valamint legyen közvetlen kapcsolat a szolgáltató és a fogyasztó között, ezáltal érvényesüljenek a fogyasztói jogok,
A fentieket figyelembe véve az OKT az alábbi, rövidebb illetőleg hosszabb távon megvalósítandó intézkedések végrehajtását javasolja:
-
-
Az egyik legfontosabb feladat a közszolgáltatás ingyenességének megszűntetése. A kommunális adóként kivetett hulladékdíjról mindenhol át kell térni az egyéni igényekhez igazodó, a keletkező hulladék mennyiségéről pontos képet adó, Polgári Törvénykönyvön alapuló díjfizetési rendszerre.
-
A szolgáltatói szerződést a szolgáltatók és a háztartások között kell megkötni, ugyanis a fennálló jogviszony közvetlen kapcsolatot hoz létre a szolgáltató és a szolgáltatást igénybevevő között, amely elősegíti:
-
-
a kommunikációt,
-
a szolgáltatás minőségének a javítását,
-
a fogyasztó jogainak érvényesülését,
-
ugyanakkor az elmaradt díjak behajthatóságát is.
-
-
A rugalmasság követelményével összhangban szükséges volna elérni, hogy a jelenlegi szelektív hulladékgyűjtési gyakorlat (elsősorban gyűjtősziget, hulladékudvar) kiegészüljön a hasznosítható anyagok egy részének közvetlen, háztól történő begyűjtésével. Így a kombinált rendszerek segítségével jóval nagyobb mennyiség lenne begyűjthető.
-
Arányos, kétkomponensű (alap és változó) díj bevezetését javasolunk. Emellett szükségesnek látjuk a differenciált díjfizetés bevezetését is, a különböző hulladékáramokra. A szelektív gyűjtés költségeit nagyrészt a másodnyersanyagok árából és a koordináló szervezetek támogatásából célszerű finanszírozni. Középtávon meg kellene teremteni és kötelezővé tenni a háztartásonkénti mérés és nyilvántartás valamilyen formáját. Ezen intézkedések előkészítése szakmapolitikai egyeztetést igényel, melyhez egy munkabizottságot volna célszerű létrehozni, a közszolgáltatók képviseletének részvételével.
-
Elő kell segíteni - ahol ezt a lakókörnyezet lehetővé teszi -, a szerves hulladékok minél nagyobb arányú házi komposztálását. Ott viszont, ahol ez nem lehetséges, biztosítani kell a biológiailag bomló hulladék háztartási hulladékoktól elkülönített begyűjtését és komposztálását.
-
Aktív szemléletformálási tevékenységre van szükség, a tudatos fogyasztás, a hulladék „gyártás" csökkentés, a szelektív hulladékgyűjtés és az újrahasznosítható szerves hulladék komposztálás előmozdítása érdekében.
-
A díjrendszer kialakítása során figyelemmel kell lenni a teljes körű jogi környezet alakítására, így:
-
a teljes adórendszer átalakítására
-
a közszerződésekről szóló törvénytervezet tervezett előírásaira,
-
a települési önkormányzatok kötelező feladatához törvényben biztosított normatív támogatási rendszerének kialakítására,
továbbá
-
Szükséges megteremteni azt, hogy a közszolgáltatást ellátó cégek a szolgáltatás ellátásának biztonsága, a köztisztasági elv érvényesülése mellett részesei legyenek a versenyszférának.
-
Szükséges a továbbiakban megvizsgálni, hogyan lehet a közszolgáltatást ellátó cégeket azonos elbírálás és gazdálkodási körülmények alá helyezni, függetlenül azok tulajdonviszonyaitól, eszköz ellátottságának módjától, stb.
-
A nagyarányú fejlesztések következtében az elkövetkezendő időszakban a közszolgáltatásban a fix költségek aránya már várhatóan meg fogja haladni az összköltség 50%-át. Ez összevetve a hulladékdíjakkal finanszírozhatatlan helyzetet fog előállítani.
-
Kifejezetten kedvezőtlen tendencia, és a közszolgáltatás működését veszélyezteti a díjhátralékok intenzív növekedése, és az ezzel járó kedvezőtlen finanszírozási helyzet.
-
Különbséget kell tenni a lakóingatlanon élők jogi státusza szerint, vagyis a társasházak esetében, ahol nem lehet a szolgáltatást családokra lebontani, mivel a szolgáltatást az ingatlanon élők közösen veszik igénybe. Ennek figyelembe vételével a társasházakra vonatkozó jogszabályt is módosítani kell.
-
Az arányos díjfizetés kijátszását a hatósági tevékenység erősítésével, az illegális szemét lerakást pedig szigorú szankcionálással meg kell akadályozni.
Budapest, 2007 június 7.