Zöldoktatás, két szék között
Már csak a magáncégek ösztönzik a környezetvédelem tanítását
A hazai közoktatásban a környezetvédelem még mindig a megtûrt kategóriába tartozik, kevesebb idõ és figyelem jut rá, mint a szintén mostohán kezelt egészségügyi ismeretekre, vagy a szexuális felvilágosításra. Ráadásul az utóbbi két évben az állam látványosan kivonult a környezetvédelmi oktatásból. [Népszabadság • Hargitai Miklós]
A Könkomp utolsó felmérései szerint a középfokú oktatási intézmények 28 százaléka viszi a diákokat erdei iskolába (a szakképző intézményekben 22, a gimnáziumokban közel 50 százalék), és több mint 40 százalékuknál működik valamilyen fokú szelektív hulladékgyűjtés. Az Oktatáskutató Intézet nemrég 276 tanintézményben (145 általános és 131 középiskolában) elvégzett kérdőíves vizsgálatában arra kérdeztek rá, hogy az iskolák hogyan tesznek eleget a Nemzeti Alaptantervben is rögzített, környezeti neveléssel kapcsolatos kötelezettségeiknek. Mint a válaszokból kiderült, az iskolák nyolc százalékában sehogy sem (pedig a közoktatási törvény szerint minden iskolának rendelkeznie kellene környezeti nevelési programmal).
Az állam által üresen hagyott területre megkezdett bevonulni a magántőke, aminek előnyei és hátrányai is vannak. Többek között a Coca Cola, a Canon, a Mol, az Ökopannon Kht., az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés támogat rendszeresen, illetve nagyobb léptékben környezeti nevelési kezdeményezéseket. Az előnyök között említhető, hogy a cégek által kiválasztott iskolák, illetve projektek biztos finanszírozási háttérhez jutnak. Jellemző pozitív példa, hogy a dunaharaszti székhelyű üdítős vállalat a településen működő Baktay Ervin Gimnázium és Szakközépiskola anyagi lehetőségeihez képest hatalmas összeget, két és fél millió forintot szánt arra, hogy az intézményben környezetvédelmi szakok is elindulhassanak (a cég gyakorlatilag magára vállalta a szakindítás tárgyi feltételeinek, többek között a környezetvédelmi szaktanterem felszerelésének költségeit).
Léteznek ugyanakkor kockázatok is, amelyek közül - Szilágyi László, a Hulladék Munkaszövetség szakértője szerint - talán az a legnyilvánvalóbb, hogy a vállalatok megpróbálják befolyásolni, a saját érdekeikhez szabni azt a környezetvédelmi ismeretanyagot, ami a támogatásuk révén jut el a diákokhoz - a zöldek fenntartásokkal kezelik például az iskolai hulladékgyűjtő akciókat, amelyekben végső soron abban versengenek a diákok, hogy az otthonaikban mennyi hulladék képződik.