Zsugorodni kezdtek a kereskedelmi multik - kisboltokra hajtanak
Kisebb és városközelibb üzletek nyitására álltak át a kereskedelmi multik, ugyanis a hipermarketek piaca lassan teljesen telítõdik. A nemzetközi óriások megjelenése a hazai kisboltokra mérhet újabb csapást.
Zsugorodásnak indultak a kereskedelmi multik, legalábbis az általuk létesíteni tervezett új üzletek méretét illetően. A hipermarket piac ugyanis lassan telítetté válik, így egyre több helyen hoznak létre a multinacionális kereskedelmi láncok a városközpontokban lévő, jóval kisebb alapterületű kisboltokat.
„A kilencvenes évek közepén kezdődött az óriási, 10-20 ezer négyzetméter alapterületű hipermarketek építési hulláma, ami 6-7 évig tartott ki” - elevenítette fel az élelmiszerláncok rendszerváltás utáni rövid történetét lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A kilencvenes évek utolsó pár évében a diszkont áruházak (Profi, Plusz, majd később a Lidl és a Penny Market) indultak hódító útra, ez a terjeszkedési hullám azonban még tart. Új tendencia, hogy a frissen épülő boltok méretei egyre zsugorodnak, és a vásárlók lakóhelyéhez egyre közelebb nyílnak. A nagy alapterületű hipermarketek piacának telítettsége miatt a kiskereskedelmi láncok a városközpontok felé vették az irányt. Tulajdonosaiknak azonban egyre inkább tartaniuk kell attól, hogy a szomszédságukban megjelenő multik alacsonyabb áraikkal a hétköznapi vásárlóikat is elcsábítják.
Tesco a napokban nyitotta meg Szegeden első, 350 négyzetméteres, szupermarketnél is kisebb üzletét. „Idén még három kisbolt nyitását tervezzük, ahol a fogyasztók napi bevásárlásaikat intézhetik” – nyilatkozta lapunknak Hardy Mihály, a Tesco szóvivője. Mindemellett további hipermarketek építését is tervezik.
Szintén a városközpontokhoz közeli üzletekre fekszik rá a Spar Magyarország Kft., főként a már meglévő boltok felújításával. „Budapesten már két belvárosi üzletünket alakítottuk át, és a jövőben a vidéki nagyvárosokban is több helyiségünket tervezzük teljesen felújítani” – mondta lapunknak Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője.
„A kisebb alapterületű boltok újbóli térnyerését az is magyarázza, hogy a vásárlók számára egyaránt fontossá kezd válni a frekventált terület, az idő- és pénzmegtakarítás, illetve a gyors kiszolgálás és a friss árukínálat” – véli Koroknai Szabolcs, a Colliers Magyarország kereskedelmi ingatlanszakértője.
Néhány hónapon belül, valószínűleg 2008 elején nyitja meg első áruházait Magyarországon a német diszkontlánc, az Aldi. Piaci források szerint a lánc az első néhány évben 1,3 milliárd forintos beruházásra készül, és négyszáz üzlet megnyitásával hengerelné le a piacot. Egyes hírek szerint nyolc nagyvárosban terveznek központot nyitni: Budapesten, Győrben, Veszprémben, Zalaegerszegen, Pécsett, Szegeden, Debrecenben és Miskolcon. A budaörsi központban lapunk megkeresésére nem kívántak részletes információkat adni.
Bezáratná a nagyboltokat vasárnap a CBA
A boltok vasárnapi nyitva tartásának korlátozása mellett foglalt állást Magyarország egyik vezető kiskereskedelmi lánca, a CBA is. „Azt szeretnénk elérni, hogy csak a 100 négyzetméternél kisebb alapterületű boltok tarthassanak nyitva a hét utolsó napján” – magyarázta lapunknak Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi vezérigazgatója. Folyamatosan csökken az élelmiszer-kereskedő kis- és középvállalkozások száma. A nagy vetélytársak vasárnapi zárva tartása a túlélést jelenthetné számukra.