Súlyos brüsszeli korlátozásokat fogadott el a Coca-Cola
Neelie Kroes, az EU
versenybiztosa szerint a döntés haszonélvezői a fogyasztók, hiszen az
új szabályok következtében élesedik a verseny a szénsavas üdítőitalok
piacán. A Bizottság döntésének köszönhetően a fogyasztók várhatóan
alacsonyabb áron, több üdítő közül választhatnak.
A Coca-Cola Company és három nagy palackozó a következőket vállalta:
-
Nem lesz több exkluzív szerződés. A Coca-Cola-ügyfelek szabadon
választhatnak, hogy melyik üdítőital-gyártó termékeit forgalmazzák. (Ha
magáncégek vagy állami tulajdonban lévő nagy vállalkozások tendert
írnak ki az üdítőital szállító kiválasztására, és e tender győztese a
Coca-Cola, akkor az exkluzív szerződés megköthető.)
- Nem lesz
több eladásösztönző árkedvezmény. A Coca-Cola nem kínálhat pénzt azért,
mert partnere a korábbinál több üdítőitalt rendel.
- Nem lesz
több árukapcsolás. A Coca-Cola nem használhatja népszerű termékeit
(Coca-Cola és Fanta) arra, hogy a kevésbé fogyókat (Sprite vagy Vanilla
Coke) is a kereskedőre sózza. Az üdítőital-óriás nem kínálhat
árkedvezményt, ha a kereskedő ezeket a népszerűtlen termékeket is
megvásárolja, vagy az egész termékpalettát kihelyezi a polcra.
Ahol
a Coca-Cola ingyen hűtőszekrényt bocsát a kereskedő rendelkezésére, és
az üzletben nincs más, italok hűtésére alkalmas berendezés, az üzlet
tulajdonosa az egyedüli hűtőszekrény belterének 20 százalékát más
italok tárolására használhatja.
A bizottság döntése az EU
területére, Izlandra és Norvégiára érvényes, s a szabályok
megszegéséért kiszabható büntetés elérheti az üdítőital-gyártó (a világ
összes országában elért) bevételének 10 százalékát.
Az EU
eljárása a nagy rivális Pepsi-Cola kezdeményezésére indult, s mivel a
Coca-Cola elfogadta a Brüsszel által diktált feltételeket, mentesül az
eddigi versenykorlátozások miatti büntetés alól.
Forrás. www.nol.hu