Roncsautók kezelése
"A roncsautók környezetbarát kezelését nehezítõ jogszabályi kiskapu szeptemberben bezárul - jelentette ki Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter."
A legfrissebb
adatok szerint a második negyedévben 1.332 autót
szállítottak a legálisan működő mintegy
80 bontó egyikébe, szemben az első negyedév
mindössze 85 darabbal. Persányi Miklós reménye
szerint a szabályozási környezet rendezésével
a roncsautók bontása lendületet kap, és
Magyarország beéri a nyugat-európai országokat
jellemző 60-70 százalékos újrahasznosítási
arányt. Már csak annál is inkább, mert
2007-től az EU új rendelete szerint a roncsautók 85
százalékát újra kell hasznosítani
- fűzte hozzá a miniszter.
Rakics Róbert, a
Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium helyettes államtitkára szerint a
jogszabályi kiskaput jelentő belügyminisztériumi
rendelet módosításával úgy
változnak meg az előírások, hogy az autók
nyilvántartásból és forgalomból
való végleges kivonásánál az
autóbontót nem lehet megúszni egy saját
tárolást igazoló nyilatkozattal. A hatóságok
majd csak a bontási igazolást felmutató
autótulajdonosok járművét vonják ki a
forgalomból véglegesen. A jogszabályok
szerint egy évre továbbra is lehet ugyan majd
kérelmezni a forgalombantartás átmeneti
szüneteltetését, ennek megismétlését
azonban korlátozni kívánják a
jogszabálymódosítás kidolgozó
szaktárcák. A helyettes államtitkár
kitért arra, hogy nehezíti a roncsautók
újrahasznosítását az illegálisan
működő több száz autóbontó. Ezek a
többnyire engedély nélküli
autószerelő-műhelyek általában pénzt
ajánlanak fel a roncsokért, szemben a legális
bontókkal, amelyek legtöbbször ingyen veszik át
az autót. A szabálytalan bontók azért
tudnak fizetni a roncsautót felajánlóknak, mert
az értékes másodlagos nyersanyagokat
kimazsolázva nem gondoskodnak a használhatatlan
hulladékkal."
Forrás: greenfo