Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 17 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A papírzacsi a cég arculatát festi zöldre

  • 2007. július 24.
  • humusz
tesco_bags_400Sikerült "sajátos színt vinni" a A Braun and Partners CSR Hírlevelébe, a "Gazdaság és Felelõsség" c. lapba. Kezdeményezésükre írásbeli kérdéseket intéztünk a Tesco-hoz a nylonzacskók ügyében. Hát, itt a válasz.

 

 

 

 

 

 

Gazdaság és Felelősség

A Braun and Partners CSR Hírlevele

I. évf. 8-9. szám


A Hulladék Munkaszövetség, mint civil környezetvédő szervezet mostanában ismerkedik a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának gyakorlatával. Szívesen teszünk eleget a felkérésnek, hogy hozzászólásainkkal, kérdéseinkkel sajátos színt vigyünk a Gazdaság és Felelősség című CSR Hírlevélbe.

A Hírlevél 4-5. számában azt olvashattuk, hogy a Tesco az Egyesült Királyságban beindította „anti-szatyor" kampányát. Megtudhattuk, hogy a Tesco Magyarországon már 2005. nyarán bevezette a visszaváltható bevásárlótáskákat, továbbá papírtáskákat és lebomló szintetikus szatyrokat biztosítanak a környezettudatos vásárlóknak.

tesco_bags_400Ezen a példán szeretném bemutatni, hogy a HuMuSz milyen típusú társadalmi felelősségvállalást várna el a cégektől. A reusablebags.com honlap információi szerint a világon naponta kb. másfél milliárd ingyenes nejlonzacskót osztanak ki a vásárlóknak. Persze tudjuk jól, hogy semmi sincs ingyen. Nemcsak az a gond, hogy ezeket a zacskókat az áruk árába beépítve a vásárlókkal fizettetik meg, de az is, hogy a zacskók megtöltik a lrakókat, szennyezik a talajt és a vizeket, ha égetőművekbe kerülnek, akkor légszennyezést okoznak. Ha a nejlonzacskók a szemétbe kerülnek az még a jobbik eset. Magyarországon is sok szélben sodródó műanyagot látunk, de a világ számos országában ennél rosszabb a helyzet. Az elszabadult zacskók ezerszámra ölik meg a tengeri teknősöket és emlősöket, mikor azok tévedésből elfogyasztják őket, és sok madár is áldozatukul esik. A hatásokat hosszasan lehetne sorolni, de már ennyiből is látszik, hogy a Tesco akciója nincs arányban a probléma súlyosságával.

 

Al Gore, az Egyesült Államok volt alelnöke idén megjelent - globális felmelegedéssel foglalkozó - „Kellemetlen igazság" című könyvében a papírzacskót és a lebomló műanyagot sem tartja környezetkímélő bevásárlószatyornak. Gore ezt javasolja: „Csináljon elvi kérdést abból, hogy bevásárlásnál legyen Önnél tartós vászonszatyor, így mikor megkérdezik, hogy Papírt kér, vagy műanyagot? nyugodtan válaszolhatja, hogy: Egyiket sem." A Tesconak is a tartós, akár több évig használható vászon bevásárlószatyrok elterjesztésén kellene dolgoznia. Ha a cég e helyett csupán néhány százalékkal csökkenti eldobható műanyagzacskó kibocsátását, akkor teljes joggal mondják a civil szervezetek és a környezettudatos vásárlók, hogy ez nem társadalmi felelősségvállalás, hanem a cég arculatának zöldre festése. Kérdésünk a Tesco-hoz: Látnak arra lehetőséget, hogy vásárlóik körében hatékony kampánnyal terjesszék a vászonból készült tartós bevásárlószatyrok használatát, és ezzel radikálisan csökkentsék az áruházlánc által kibocsátott egyszerhasználatos nejlonzacskók számát?

Gadó György Pál,

Hulladék Munkaszövetség

 

Nem kényszeríthetünk fogyasztóinkra nekik nem tetsző megoldásokat"

A Tesco vállalati felelősségvállalásában kiemelt szerep jut a környezetvédelemnek. Vásárlóinkkal, dolgozóinkkal és beszállítóinkkal azon dolgozunk, hogy mindennapi üzleti tevékenységünk során is csökkentsük működésünk környezetre gyakorolt kedvezőtlen hatását.

A Hulladék Munkaszövetség által felvetett probléma természetesen minket is foglalkoztat, ennek megoldása azonban korántsem egyszerű.

Igyekszünk saját tevékenységünk során csökkenteni környezetünkre gyakorolt terhelést, valamint hozzásegíteni vásárlóinkat is a környezettudatosabb magatartáshoz az alábbi példákon keresztül.

1.) Számunkra is kedvezőbb helyzetet teremtene, ha vásárlóink tartós vászon bevásárlótáskával jönnének áruházainkba, hiszen ebben az esetben az ingyenes bevásárlótáskákra nem lenne szükség. Vásárlóink többsége azonban nem vesz figyelembe környezetvédelmi megfontolásokat, a legegyszerűbb és legjobb megoldás számukra még mindig az ingyenesen kapható bevásárlótáska. Kiskereskedelmi vállalatként első számú prioritásunk vásárlóink elégedettsége, életre szóló hűségük elnyerése. Nem kényszeríthetünk vásárlóinkra nekik nem tetsző megoldásokat, hiszen a Tesco üzleti sikere és gazdasági létjogosultsága a versenypiacon a fogyasztók megítélésén múlik.

2.) Az általunk kínált környezetvédelmi lehetőségekkel, mint a környezetbarát technológiával készülő papír bevásárlótáska vagy a visszaváltható bevásárlótáska - melyekre áruházainkban, a vevőszolgálati pult közelében elhelyezett plakátokon hívjuk fel vásárlóink figyelmét -, választás elé állítjuk vásárlóinkat, így környezettudatos vásárlóink is találnak módot arra, hogy meggyőződésük szerint cselekedjenek. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezen vásárlók aránya - sajnos - elenyésző. Szintén számadatokkal igazolt tény, hogy azon vásárlóink közül, akik megvásárolják visszaváltható bevásárlótáskánkat, kevesebb mint 8% hozza vissza cserére az elhasználódott darabokat. Úgy érezzük, hogy a környezettudatosságot illetően az Egyesült Államokkal való összehasonlítás nem reális, hiszen Magyarországon a legtöbb vásárló számára még mindig az ár az első számú vásárlási szempont.

3.) Mindennapi működésünk során szintén igyekszünk tenni a környezetvédelemért: áruházainkban évek óta szelektív hulladékgyűjtés folyik: a papír, a műanyag és a veszélyes hulladék külön-külön kerül elszállításra

és újrahasznosításra, mely újrahasznosított mennyiség évről évre növekszik. Vásárlóinknak az áruházaknál háztartási hulladék részére elhelyezett szelektív hulladékgyűjtő konténerek segítenek környezetünk védelmében. Minden áruházunkban megtalálhatóak továbbá a használt elem- és akkumulátorgyűjtő konténerek; új készülék vásárlása esetén pedig a használt elektromos cikket áruházaink visszaveszik. A központosított termékelosztásnak köszönhetően hetente több ezer teherautóval kevesebb járja az utakat. A termékelosztás során ügyelünk arra is, hogy papírtálcák helyett elmosható, műanyag tálcákat használjunk.

4.) Környezetvédelmi stratégiánkban szintén fontos szerepet kap a tudatos energiagazdálkodás, melynek következtében csökken fogyasztói társadalmunk környezetünkre gyakorolt terhelése. Ezen program eredményeképpen november 28-án megnyílt Sátoraljaújhelyen első energiatakarékos áruházunk, melyben hat különböző műszaki újításnak köszönhetően 30%-kal kisebb az energia-felhasználás, mint más áruházainkban.

Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar vásárlók körében kis, tudatos lépésekkel hatékonyabban népszerűsíthető a környezettudatosság, éppen ezért nem látunk lehetőséget arra, hogy radikális lépéseket tegyünk ezen a téren.

Benkó Zsuzsanna, CSR-specialista,

Tesco-Global Áruházak Zrt.