Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jönnek a még nagyobb hipermarketek

  • 2005. november 09.
  • humusz
bolt.jpg "Jönnek a még nagyobb halak! A kiskereskedõk attól tartanak, olyan mértékben alakul át Magyarországon a hipermarket-hálózatok rendszere, hogy végképp pórul járnak. Amúgy, ha a foglalkoztatás mikéntjét nézzük, megáll az ész." A Magyar Rádio Online írása. 
"Évek óta rebesgetik, hogy 3 millió dolgozójával a világ legnagyobb munkáltatójának számító amerikai Wal-Mart megjelenik Magyarországon. Tény, hogy már két éve alapított nálunk egy, a piacok felmérésével foglalkozó céget, de hipermarketek vagy óriás diszkontok alakításáról eddig nem volt hír. Tényként tudható ugyanakkor a főként vegyi árut forgalmazó láncok konkurensének magyarországi megjelenése.

A német Schlecker hazájában piacvezető a drogériák között. Kisebb üzleteket működtet, és szűkebb a kínálata, viszont a kistelepüléseken is sorra nyitja üzleteit. Már csaknem 14 ezer boltja van Európában. A diszkontüzleteknek, mint a Penny, a Plusz vagy a nemrég indult Lidl komoly versenytársa lehet a szintén német Aldi magyar piaci megjelenése. A családi cég tulajdonosai osztrák leányvállalatuk, a Hofer neve alatt akar üzleteken nyitni Magyarországon. Mindeközben azonban életerős és ötletgazdag magyar vállalkozásoknak sem kell szégyenkezniük sem idehaza, sem Európában.

A beszerzési társulásban működő 2800 magyar üzletből álló CBA hálózat kitalálói keletről nyomulnak nyugat felé. A fagyasztott pékáruk sütésére és árusítására nyolc éve elindított Fornetti ugyancsak sikertörténet, s már a kontinensen kívül is. De visszatérve a külhoni multikhoz, ami jó a vásárlóknak, vagyis az újabb piaci szereplők megjelenése, és ezzel az árak csökkentése, az nem biztos, hogy jó a leendő dolgozóknak.

A Wal-Mart például már az Egyesült Államokban is címlapra került, mert úgy dolgoztatja túlmunkában az alkalmazottait, hogy nem fizet a túlóráért. A nyáron Németországban született ítélet a nagyvállalat ellen, mégpedig azért, mert etikai kódexével a dolgozók legszemélyesebb ügyeibe is beavatkozott. Nemcsak a csókolózást és a kétértelmű vicceket tiltotta meg a munkatársainak, de még azt is szabályozta, hogy egyáltalán hogyan pillanthatnak egymásra. Külön telefonos szolgálatot működtet, ahol az ilyen magatartást jelenthették a dolgozók.


Erősödött a hipermarketek részesedése a hazai kereskedelemben

Tovább erősödött a hipermarketek és a diszkontáruházak részesedése a hazai élelmiszer-kereskedelemben az első félévben. A GfK Hungária Piackutatónak a kiskereskedelem helyzetét vizsgáló jelentéséből kiderül, hogy az emberek főként pénteken és szombaton intézik bevásárlásaikat, és egyre többen, egyharmaduk már autóval megy az üzletekhez. A vizsgálat megállapította, hogy továbbra is főként a nők vásárolnak a boltokban. "


Lendvai Balázs




Forrás: Magyar Rádio Online   2005. október 10