Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Iskolatej és reklám

  • 2005. január 25.
  • humusz
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nyílt levélben fordult az egészségügyi miniszterhez az iskolatej dobozok reklámfelületként való értékesítésére kapcsán
Tisztelt Miniszter úr!

Megdöbbenve értesültünk róla, hogy míg a világ és Európa számos országában korlátozzák, vagy tiltják a gyerekeknek szóló reklámozást, addig a Földmûvelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) és az Egészségügyi Minisztérium (EÜM) reklámcégeket kér fel az iskolai reklámozás hatékony módszereinek kidolgozására, az iskolatej dobozok reklámfelületként való értékesítésére.

Amellett, hogy fontosnak tartjuk az iskoláskorú gyerekek egészséges életmódra nevelését, és tejfogyasztásra buzdítását, úgy véljük, ennek az iskolatej dobozok gazdasági reklámfelületként való értékesítése nélkül kell megvalósulnia.

Mint bizonyára a Miniszter úr elõtt is ismeretes, az utóbbi években több olyan pszichológusok és fogyasztóvédõk által kezdeményezett kutatás készült, amely egyértelmûen rámutatott a gyerekeknek szóló kereskedelmi célú reklámozás fejlõdéslélektani szempontból káros hatásaira. Ehhez képest nyugodtan mondhatjuk, hogy hazánkban e téren áldatlan állapotok uralkodnak: a médiában a gyermekeknek szóló reklámozást a jogszabályok szinte egyáltalán nem korlátozzák, és jól ismert, hogy a cégek a közoktatási intézményekbe is utat találnak reklámjaik számára. Ami ennél is aggasztóbb, hogy tendenciát látunk abban, hogy a kormányzat saját jószántából tesz kezdeményezéseket az iskolai reklámozás támogatására (ld. Magyar Bálint korábbi javaslatát az iskolaszekrények reklámfelületként való értékesítésére).

Ennek fényében érthetetlennek tûnik, hogy ahelyett, hogy a fogyasztóvédelemért felelõs tárcával való egyeztetéseket kezdeményezne a témában, és a Minisztérium maga állna a gyerekeknek szóló reklámozás korlátozását sürgetõ kezdeményezések élére, egyenesen támogatja az iskolai reklámozást.

Ezúton kérjük a tisztelt Miniszter urat mint a gyerekek fizikai és lelki egészségét támogató programok kidolgozásáért felelõs minisztert, hogy tegye meg azokat a szükséges lépéseket, amelyek biztosítják, hogy sem az iskolatej program keretei között, sem más módon nem szivárognak be gazdasági célú reklámok a közoktatási intézményekbe.

Ezen felül kérjük a Miniszter urat, hogy tanulmányozza a gyerekeknek szóló reklámozás korlátozásának alábbi országokban megvalósult példáit, és ezekhez hasonló hazai korlátozások érdekében lépjen fel kezdeményezõleg a fogyasztóvédelemért felelõs tárca képviselõinél.

- Belgium flamand régiójában nem engedélyezett a reklámozás a tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló mûsorok alatt, valamint öt perccel a mûsorok elõtt és után.

- Norvégia a gyerekprogramok elõtti, közbeni és utáni reklámozás betiltását tervezi.

- Bizonyos folyóiratok szûk körétõl eltekintve a kanadai Québec tartomány a tizenhárom évesnél fiatalabb gyerekeket célzó reklámozást teljesen megtiltotta az elmúlt két évtizedben.

- Svédországban nem megengedett a tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló reklámozás, a gyerekmûsorok megszakítása reklámokkal és hirdetések sugározása gyerekprogramok elõtt és után.

- Ausztráliában tiltanak mindenfajta reklámozást az iskoláskornál fiatalabb gyereknek szóló mûsorok ideje alatt.

- Hollandiában korlátozták a gyerekmûsorok során sugárzott reklámok hangerejét.

- Finnországban a gyorséttermek hirdetéseikben nem szerepeltethetik az ingyenes játékokat.

- Dániában, Finnországban és Hollandiában a gyerekmûsorok szereplõi vagy tévébemondói nem jelenhetnek meg a hirdetésekben.

Úgy véljük, hogy mivel a gyermekek nem tekinthetõk döntésképes, szuverén fogyasztóknak, a nekik szóló reklámozás etikai szempontból teljességgel elfogadhatatlan. Bízunk benne, hogy a fentebb felsorolt országok után ezt Magyarország felelõs vezetõi is belátják.

Budapest, 2005 január 19.

Tudatos Vásárlók Egyesülete

Csatlakozó szervezetek:
Reflex Környezetvédõ Egyesületet
Hulladék Munkaszövetség
Védegylet
Zöld Fiatalok
Ökológiai Stúdió Alapítvány
és sokan mások