Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 22 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A HuMuSz pályázatokat hirdet

  • 2003. április 30.
  • humusz
Két fogyasztóvédelmi pályázatot hirdetünk meg ismét, két külön korosztálynak

Alsótagozatos iskolásoknak (1-4 osztály):

„Én inkább ilyen büfét szeretnék!"

Az iskolabüfék működtetési feltételeit az iskolavezetés határozza meg, tehát érvényesítheti az egészséges életmóddal és felelős hulladékgazdálkodással kapcsolatos alapvető elvárásokat. Elméletileg. Mivel a gyakorlatban azonban az üzemeltető (büfés) anyagi érdeke diktál, a legtöbb büfében a választék csokiszeletekből, rágókból, cukorkákból, édes süteményekből, csipszekből és hamburgerekből, egészségtelen szénsavas üdítőkből és gyermekek egészségére különösen káros kólaitalokból áll. És hogy a büfésnek kényelmesebb legyen, természetesen minden ital eldobó műanyag- vagy Tetra Pak-féle csomagolásban kapható (a szemétdíjat az iskola fizeti).

Arra kérjük az erre érzékeny pedagógusokat, hogy beszélgessenek ezekről a problémákról többet a kisiskolásokkal. Szeretnénk, ha minél több gyerek lerajzolná, hogy ő (az iskolás) igazándiból milyen iskolabüfét és milyen választékot szeretne.

Szeretettel várunk minden erről készült rajzot. A rajzok A/4 vagy A/3-as rajzlapon tetszőleges technikával készülhetnek és szívesen vesszük, ha mellé egy kis magyarázatot is csatolnak.

Felsőtagozatos iskolásoknak és középiskoláknak (5-12 osztály):

„Zöld piktorok"

Az iskolabüfék (ami még rosszabb: az automaták) választékában általában azok a reklámozott élelmiszerek jelennek meg, amelyeknek nincs sok közük az egészséges táplálkozáshoz. A nagyobb kelendőség érdekében reklámjaik azonban szívesen hivatkoznak a „friss", „egészséges", „legjobb", „természetes" alapanyagra, vagy a termék magas „tápértékére", „vitamintartalmára", stb.

A reklámnak azonban pontosnak és igaznak kell lenni. Ezt az alapvető elvárást a fogyasztó csak úgy tudja ellenőrizni, ha összehasonlítja a termék reklámját a csomagolásán kötelezően feltüntetett összetételével.

Arra kérjük a fiatalokat, hogy figyeljék az iskolabüfék és boltok választékát és hasonlítsák össze a termékek összetételét az azokról szóló reklámígéretekkel. Különös figyelmet érdemelnek az édességek, üdítők, szörpök, ivólevelek és a tejtermékek. Ha valami nem stimmel, írják meg nekünk pontosan (vagy mellékeljék a reklámkivágást és az üres csomagolóanyagot). Aki kéri, annak a „nyomozáshoz" segítségül ingyen megküldjük a témában nemrég megjelent „Nyisd ki szemed – csukd be szád!" című brosúránkat.

Beküldési határidő mindkét pályázatra: 2003. május 31.

A beküldők között a „Környezetvédelmi világnapi" rendezvényünkön (június 5-én) mindkét kategóriában 15 –15 főnyertest sorsolunk ki. Nyereményük egy-egy HuMuSz vászonszatyor telis-tele egészséges élelemmel és „környezetbarát" írószerekkel. Kisorsolunk további l00 db különdíjat is.

Címünk: Hulladék Munkaszövetség, 1111 Budapest, Saru u.11.