Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hova utazik a szemét?

  • 2009. május 07.
  • humusz
Szerző: 
admin
A megye 229 települését 38 hulladéklerakó látja el, július közepétől csak három működhet tovább. Nagy gondot jelent majd a szállítás, Mátészalkán például bővíteni kellene a járműparkot.

 

Lapunkban már többször írtunk arról, hogy július 16-a után a megyénkben működő kommunális hulladéktárolók többségét be kell zárni. A Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség három tározó ideiglenes használatát engedélyezte.
A felügyelőség az ibrányi, a tiszaszentmártoni és a nyíregyházi lerakók működését az új lerakók elkészültéig, kérelem esetén engedélyezni fogja, amennyiben a lerakótulajdonosok, üzemeltetők vállalják a regionális feladatok ellátását, azaz minden település kommunális hulladékát hajlandók fogadni. Július 16-ától ebbe a három tárolóba kell szállítani a lakossági kommunális hulladékot az egész megyéből.
Arra voltunk kíváncsiak, megyénk települései felkészültek-e erre a komoly feladatra, hiszen lesznek olyan községek, ahonnan 89-90 kilométer távolságba kell szállítani a szemetet.

Szabó István, Mátészalka polgármestere ma még nem tudja a pontos megoldást:
– Mátészalka és tizenhat környező település közösen gondoskodik a háztartási hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról. A mostani tárolót be kell zárni, nem használhatjuk tovább. Várhatóan év végére elkészül Nagyecseden a megyei program keretében készülő új tároló, akkor már könnyebb helyzetben leszünk. Így várhatóan egy fél évig kerülünk nehéz helyzetbe. Ennyi idő alatt a tizenhét településen nagyjából 16.000 köbméter hulladék keletkezik a lakásokban, ezt legalább ötven vagy hetven kilométeres távolságba kell elszállítani. Mindhárom tovább működő tároló fenntartóinak küldtünk levelet, amelyben arról érdeklődünk, hogy a 16.000 köbméter hulladékot tudják-e fogadni, és milyen feltételek mellett – mondta a polgármester.
Azt is megtudtuk nagyon sok a kérdőjel. Ha ilyen távolságra kell szállítani a szemetet, akkor egy kukásautó naponta egyszer tud csak fordulni. Jelenleg naponta több fordulót is megtesznek a járművek. Ezért új kukásautókat kellene vásárolni, hogy ne csökkenjen a kapacitásuk. Egy másik lehetséges megoldás, hogy az összegyűjtött hulladékot nagyobb teherbírású autókra átpakolva szállítják a tárolóba.
A három tároló átvevő kapacitása is szűkös, tehát elképzelhető, hogy az autóknak várakozniuk kell arra, hogy a szemetet kiüríthessék.
– A költségek mindkét esetben tetemesen megnövekednek, és ezt a költséget a szolgáltató áthárítja a lakosságra. Ez komoly árnövekedést jelenthet majd. Még nagyon sok a válaszra váró kérdés, de mindenképpen meg kell oldanunk a szemét elszállítását – zárta a beszélgetést a mátészalkai önkormányzat első embere.

Rozgonyi Attila, Tiszavasvári polgármestere elmondta, hogy a városból Nyíregyházára fogják szállítani a hulladékot. Tiaszavasváriban is költségnövekedést fog ez jelenteni. Hogy ez árnövekedést is jelenthet-e vagy sem, arról később döntenek. Tiszavasváriból egyébként várhatóan hosszú távon is Nyíregyházára szállítják majd a szemetet.

Márton László az ötszáz lelket számláló szatmári kisközség, Fülesd polgármestere elmondta:
– Az önkormányzat közbeszerzési eljárással kiválasztott egy vállalkozó, aki elszállítja a szemetet a faluból. Hetente egyszer érkezik a kukásautó. Ez továbbra is így lesz. Mi úgy kötöttünk szerződést a vállalkozóval, hogy az ár nem változhat az idei évben. Hogy ők melyik tárolóba fogják szállítani a szemetet, azt nem tudom, és erről nekik kell dönteni.

 

- revayz -
 
 
Forrás: Index - Kelet