Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Háború a jövő fogyasztóért

  • 2005. július 28.
  • humusz

join_the_food_revolution.jpgA gyermekkorban kialakult táplálkozási és vásárlási szokások egész életre meghatározóak. A diákoknak eddig nagy haszonnal értékesített silány termékek körét igyekszik megváltoztatni az oktatási és egészségügyi minisztérium iskola-büfé reformja. A civilek támogatják, a gyártók-forgalmazók szövetsége PR-céget bíz meg a számukra kedvezõtlen törekvés letörésére, eközben a Pepsi kizárólagossággal telepíti italautomatáit Debrecen iskoláiba és rekeszenkénti jutalékkal ösztönzi fogyasztásra a sulik vezetését. A Coca sem rest, körbebástyázza a sulik körüli köztereket saját automatáival és óvatosan tiltakozik az önkormányzati döntés ellen....

Civil környezet- és fogyyasztóvédő szervezetekből létrejött Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport nyilvánosságra hozta állásfoglalását, amelyből kiderül, hogy támogatják az oktatási és egészségügyi tárca ősztől tervezett iskola-büfé reformját. Idézet sajtóközleményükből:

„Az idő elfogyott. A magyar egészségügy statisztikák ismeretében - önmagunk ámítása helyett - nálunk is lépni kell az iskolai büfék (élelmiszer automaták) választékának megreformálása érdekében. Meggyőződésünk, hogy a 2005 őszétől tervezett intézkedések ösztönzik az ipar és kereskedelem fenntartható fogyasztásra való átállítását, eleget tesznek a nemzetközi elvárásoknak és segítik a komplex iskolai egészségnevelési programok beindítását.”


Az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport véleménye szerint a modern civilizációs betegségek nagy része a helytelen táplálkozásra vezethető vissza (túlsúly, magas vérnyomás, anyagcsere zavarok, fogszuvasodás, cukorbetegség). A magyar fiatalok szomorú egészségi statisztikája ismert ugyan , az iskolai büfék élelmiszereinek azonban sajnos egyre kevesebb köze van az egészséges táplálkozáshoz. Ennek oka az, hogy a büfék választékát az egészségvédők elvárásai helyett eddig a vállalkozók érdekei határozták meg – az ő elsődleges céljuk pedig a nagy hasznot biztosító kólák, cukrozott „adalékitalok”, édességek, sós rágcsálnivalók forgalmának növelése. Ezt a választékot kínálják sajnos az iskolákba telepített élelmiszer automaták is.


Ebből adódik, hogy nem örül viszont az iskola-büfé reformnak az élelmiszeripari cégeket tömörítő ÉFOSZ. Az eldobható csomagolásokért oly' sokszor komolyan és sikerrel síkraszálló szövetség a napokban büfé-projekthez kapcsolódó PR koordinálásával, a sajtókapcsolatok és a sajtómunka irányításával a PR Agent Kommunikációs Tanácsadót bízta meg. A kialakult helyzetben az ÉFOSZ számára indokolttá vált, hogy felkérjen egy olyan ügynökséget, amelynek jelentős múltja van az élelmiszeripari pr-tevékenységben. „Egy élelmiszeripari vállalatoktól független ügynökség közreműködésével az üzeneteink sokkal hatékonyabban jutnak el a célközönséghez” - mondja kommunikációs vezetőjük, Csontos úr.

Ne lepődjünk meg tehát, ha hamarosan napvilágot látnak a chipsek és kólák élettani hatását magasztaló független szakemberektől származó vélemények, kutatási adatok. Várható, hogy a „kólák, cukrozott „adalékitalok”, édességek, sós rágcsálnivalók” gyártói árvaházak, cukorbetegek, óvodák és hátrányos helyzetűek javára adakoznak. Nem elképzelhetetlen, hogy minden eladott csomag gumicukor után 1 forintot fizetnek majd a taposóaknára lépettek javára. Az sem kizárt, hogy pontokat gyűjthetünk minden megvásárolt dobozos kólával, amely pontok tanulmányi kirándulásra válthatóak. Nem lepne meg, ha az egészségtelen termékek mosott vagy préselt csomagolási hulladékának ezreiért újabb kerékpárok vagy gémbojok lennének nyerhetők....


Mindeközben a Pepsi látszólag tudomást sem véve a minisztériumi törekvésekről (vagy nagyon bízva a PR-osok agymosásában) bekebelezte Debrecen iskoláit. A Magyar Hírlap arról számol be, hogy „a hajdúsági megyeszékhely önkormányzata gyakorlatilag kitiltotta az iskolákból a Coca- Colát árusító automatákat, mert megegyezett a Pepsi hazai forgalmazójával. Az iskolák igazgatóinak kell ellenőriztetniük, hogy működik-e az automata, s az iskolának kell jeleznie, ha elfogyott az üdítő. A szerződésmelléklet mintája szerint szénsavas üdítőitalok, ásványvizek, jeges teák, gyümölcslevek, nektárok és ivólevek automatákból történő forgalmazására kapott kizárólagosságot a Pepsi hazai forgalmazója, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari (FÁÜ) Rt.
Az oktatási intézmények kötelessége haladéktalanul értesíteni a forgalmazót, ha kifogyott az üdítő a gépből, és azonnal jelezni kell az automata meghibásodását is. Az iskola dolga rongálás esetén segítséget nyújtani a károkozó felderítésében, s ha az oktatási intézmény az őrzés és a felügyelet terén nem az "elvárható módon" jár el, azért is felel.”

Talán nem lepi meg az olvasókat az sem, hogy fogyasztásra ösztönző támogatást is nyújt a cég.

Az újság információ szerint „...az iskolák szénsavas üdítőitalok esetében rekeszenként 220, ásványvizeknél 110 forint utólagos visszatérítést kaphatnak. Az egészségesebb táplálkozást elősegítő gyümölcslevek, nektárok és ivólevek után nincs ilyen engedmény”...

Barta Zsolt, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. kommunikációs vezetője szerint „ez a verseny természetes része, amelyből nemcsak a vásárlók, hanem az italautomaták kihelyezésére lehetőséget adó intézmények is profitálnak.”

A versenytárs, a Coca-cola nem izgul, hanem inkább az iskolák környékét intenzíven megszórja italautomatákkal, így a diákok a szünetekben az iskolákból kilógva juthatnak csak ehhez az üdítőhöz. "Mi azt szeretnénk, ha a diákok maguk dönthetnék el, hogy a piacon lévő termékekből melyik márka mely termékét választják. Nem jó megoldás, ha kizárásos módszerrel az önkormányzat próbál monopolhelyzetet teremteni" – mondta el a Magyar Hírlapnak Pogány Éda, a Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.


Az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport szerint az iskolavezetés ugyan általában komolyan gondolja az egészséges életmódra nevelést - anyagi nehézségeik miatt azonban a bérleti díj vagy az automatások által ígért alapítványi juttatás fejében többnyire kénytelenek megalkudni.


- Tömöri -



Hogy ki az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport?

Az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport 7 civil szervezet (Energia Klub, Hulladék Munkaszövetség, Ökotárs Alapítvány, a Reflex Környezetvédelmi Egyesület, Tudatos Vásárlók Egyesülete, Védegylet, Zöld Fiatalok Egyesület) fogyasztóvédelmi kérdésekkel foglalkozó szakértői testülete, amely mintegy egy éve tevékenykedik. Több közös projektet futtat a fogyasztóvédelmi közpolitikák és az ökológiai fogyasztóvédelem közelítése, illetve az e területen megvalósuló szemléletformálás terén.

Bővebb felvilágosítás:
Dr. Kalas György, tel: 96/317-722, 123 mell., [email protected] 
Móra Veronika, tel: (1)411-3510, [email protected]