Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Fejlemények az iskolai reklámok ügyében

  • 2005. január 03.
  • humusz
A HuMuSz és a Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója 2004. novemberében - 44 civil szervezet által aláírt - közös állásfoglalást adott ki az iskolákban történõ reklámozással kapcsolatban.
Az üggyel kapcsolatos fejleményekrõl a Népszabadság, az Origo, az RTL Klub Online és megint az Origo is írt.
Törvénymódosítást kezdeményez a Fidesz az iskolai reklám tilalma érdekében - közölte Pokorni Zoltán, az ellenzéki párt alelnöke. A Hulladék Munkaszövetség ezt egyébként október óta szorgalmazza. Pokorni szerint a tankötelezettség miatt a diákok nem térhetnének ki a reklámok elől, az iskolának ráadásul másfajta életszemléletet kellene közvetítenie. (nol.hu)

"Az oktatási miniszternek óvnia kellene az iskolákat a reklámoktól, nem pedig segítenie a cégek reklámbevételeit" - jelentette ki az [origo]-nak Tömöri Balázs, a Humusz munkatársa. "Szívesebben látok az iskolákban fogpasztareklámot, mint görnyedt diákokat" - magyarázta Magyar. A szekrények építésére ugyanis a tárcának nincs pénze, így a milliárdos nagyságrendű beruházáshoz szükséges forrásokat reklámokból fedeznék. Magyar Bálint elmondta: a tárca üdvözöl minden olyan kezdeményezést, amelynek célja a hirdető cégek és az iskolák egymásra találása. Az oktatási miniszter szerint nem kell attól tartani, hogy fogyasztásra ösztönző reklámok árasztják el az iskolákat, a közoktatási törvény ugyanis tiltja a gazdasági célú iskolai hirdetéseket, így főként az egészséges életmódra ösztönző reklámok megjelenése várható.

A Humusz környezetvédő szervezet szerint a közoktatási törvény valóban szabályozza az iskolai reklámokat, ennek betartását viszont senki nem ellenőrzi. Ez pedig azt eredményezi, hogy Coca-Cola-automatáktól óvszerreklámokig bármi megjelenhet az iskolákban - magyarázta Tömöri Balázs. A Humusz aktivistája szerint az oktatási tárca javaslata tovább hígítja majd a szabályozást, hiszen az iskolák nincsenek abban a helyzetben, hogy visszautasítsák a fogyasztásra ösztönző cégek hirdetéseit. Tömöri szerint az iskolai reklámok a cégek agymosó tevékenységéhez asszisztálnak, mivel már gyerekkorban kialakítják a márkafüggőséget.

Szintén ellenzi a reklámok iskolai megjelenését a Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója. Dr. Vajda Zsuzsa, a szervezet elnöke az [origo]-nak elmondta: az oktatási tárca felvetése anyagi nyomást gyakorol iskolákra, hogy forrást szerezzenek a szekrényépítésekhez, egészségvédő reklámokból pedig nem lehet bevételt elérni. Ráadásul Vajda szerint a gyerekeknek szóló reklám etikátlan, a fogyasztói döntést ugyanis a szülő hozza meg, ez pedig konfliktushoz vezethet a szülő és a gyerek között. A tiltakozó civil szervezetek javaslata szerint az oktatási tárcának évente bizonyos összegű forrást kéne biztosítani, amiből évről évre pályázhatnának az iskolák. [origo]