Az első európai repülőgép temető
"A kiszolgált légijármûvek saját kerekeiken gurulnak a kontinens elsõ repülõgép temetõjébe, amely a franciaországi Chateauroux-ban üzemel." A szétszedett gépek egyes részei hasznosításra kerülnek.
"A kiöregedett francia utasszállító
gépek utolsó útja a repülőgép
temetőbe vezet. Az immár utolsó földi útjukra
gördülő gépek előtt Chateauroux város tárta
szélesre a kaput: Európa első repülőgép
temetőjének 15 ezer négyzetméterén
egyidejűleg két gépet tudnak örökre kivonni
a forgalomból. Darabjaikra szedik a légi járműveket
- úgy, hogy közben se a közvetlen környezetet,
se a távolabbi élő világot ne veszélyeztessék.
Két hétig csak tisztogatják a gépeket,
eltávolítják a veszélyesnek minősülő
folyadékot - olaj, kerozin, a klimatizációs
berendezés kenőanyaga - csak ezután következik az
utastér és a pilótafülke. Kiszedik az
üléseket, az ablakokat, az információs
rendszert. A törzset és a szárnyat borító
fém - amelynek 63 százaléka alumínium -
visszaszerzése marad utoljára.
A repülőgépek
temetésére vállalkozó, voltaképpen
ócskás cég évente húsz hasonló
műveletet vállal. Egyelőre, hiszen a piac szinte
beláthatatlan távlatot kínál. Csupán
az Airbus, az európai szupergépet készítő
cég az elkövetkező három évben több,
mint 500 új gépet küld a légtérbe, s
ez sok korábbi légijármű szükségszerű
leállításához vezet. S akkor még
nem is számoltunk a számtalan kiöregedett géptípus
hányatott földi végnapjaival."
Forrás: greenfo