Zöld Óvoda Mentorálás (ÉAR) 2014. II. félév
A 2014-es év második félév mentorálási tevékenységének áttekintéséhez előzetesen összefoglalnánk azt a gyakorlatot, melyet az eddigiek során követtünk. A kapcsolatfelvétel a már korábban említett módon történt, első körben a Humusz Szövetségtől kapott adatbázis alapján levélben kerestük meg az intézményeket. Személyes ismerettség, vagy másik intézményen keresztül is próbáltuk elérni őket. Ebben a félévben 51-re változott a velünk kapcsolatban álló intézmények száma. Minden, a listán szereplő intézmény folyamatosan kapott tájékoztató leveleket, szakirodalmat, segédanyagokat. Sok intézmény volt, mely jelezte, hogy egyelőre még nem kívánják elkezdeni a munkát, mert pályázni majd később fognak, ám a kapott anyagokból adddigra felkészülnek.
A gyakorlati mentorálás folytatódott azoknál, akiknél a korábbiakban már elkezdődött, de 14 új partnerünk is lett. Természetesen folyamatosan törekszünk arra, hogy ez a mutatószám növekedjen, bíztatjuk az intézményeket, hogy maximális segítséget nyújtunk a felmérésben, tevékenységi terv elkészítésében, pályázatírásban, és minden olyan dologban, amelyben a segítségünket igénylik, és hozzájárul a zöld óvoda cím elnyeréséhez.
Néhány óvoda elkészítette a pályázatát 2014 szeptemberére, ám a legtöbben 2015 tavaszán, vagy őszén tudnak, illetve terveznek pályázni. Ebben közrejátszik az is, hogy – a visszajelzések alapján -meglehetősen leterheltek, nehéz időt szakítani a gyakorlati munkára, vagy éppen a pedagógiai programon szeretnének változtatni, és ezt a következő nevelési év kezdetén tudják megtenni.
A mentorálás leggyakrabban telefonon és e-mailes üzenetváltás során zajlott. Személyesen csak két intézmény részéről történt mentorálás, ám kilátásba helyeztük már több esetben. Emellett van olyan intézmény, mellyel már volt személyes kapcsolatunk a korábbiakban, így annak adottságai nem teljesen ismeretlenek.
Összefoglalva a tapasztaltakat, a leggyakrabban a következő kérdésekkel kerestek fel bennünket: a pályázat kitöltése közben valamely kérdés, pont nem volt egyértelmű számukra, így annak meghatározását kérték. Többen javaslatként vetették fel egy olyan segédanyag készítését, mely konkrét példákat sorakoztat fel, kiemelten az önértékelési szempontsor esetében. A zöld óvodai segédanyag felől is sokan érdeklődtek. A beküldendő nyilatkozatok esetében is akadtak bizonytalanságok. Azon civil szervezetek, programlehetőségek, pályázatok, melyek az óvodák, zöld óvodák számára hasznosnak bizonyulhatnak, szintén nagy érdeklődésnek örvendtek. A különböző szakirodalmakat, kontaktokat, jó gyakorlatokat is keresték. Volt, akivel a már megírt pályázat kritikus elemeit néztük át. A leghosszadalmasabb – az intézmények meggyőzése után – a közös helyzetértékelés, infrastruktúra, és adottságok felmérése, és egy jövőbeni cselekvési terv kidolgozása volt. A személyes mentorálás során nemcsak az intézményt, annak működését vizsgáltuk meg, a pályázatot is pontról pontra átvettük. A képzés iránt mindenki érdeklődött. Fontosnak tartjuk a már címmel rendelkező intézményeket bevonni a közös munkába, hiszen szakembereik már igen tapasztaltak, jó kapcsolatrendszerrel rendelkeznek. Számítunk a már meglévő partnereink segítségére, így próbálunk – személyes kapcsolatok révén – még több intézményt bevonni a programba. Főként az első pályázó intézményekre kívánunk koncentrálni, és direkt módon, akár személyes felkereséssel szeretnénk partnerünkké tenni őket.
Az információk folyamatos küldése rendben folyt, erről visszajelzéseket is kaptunk. A korábban elkezdett mentorálás az intézmények igényeinek megfelelően történt. Törekedtünk az intézmények közötti kommunikáció elősegítésére is. A szakmai napunkat a tervezett módon megszerveztük, ezt több csatornán (levélben küldött meghívó, közösségi oldal, honlapok) végeztük. A szakmai nap rendben, és sikeresen zajlott. A mentorálási tevékenység folyamatos, az eddigi tapasztalatok szerint a 2015-ös évben kíván aktívan nekilátni a munkának a legtöbb intézmény.
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, a projekt a Svájci-Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósult meg.
Friss oktatási hírek a humusz.hu-ról
2024. október 03. | Ötletek komposztos foglalkozásokhoz - hamarosan itt a Komposztünnep |
2024. október 03. | Kielemeztük a kérdőívünkre beérkezett válaszokat – íme az eredmények |
2024. szeptember 20. | Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története |
2024. szeptember 17. | Ki a legügyesebb halász? - játékot fejlesztett az Anthropolis Egyesület |
2024. szeptember 04. | Komposztünnep felhívásunkhoz bárki csatlakozhat |
2024. augusztus 29. | Segítsd a Humusz fennmaradást egy kérdőív kitöltésével |
2024. augusztus 07. | Biolearn online konferencia pedagógusoknak |
2024. július 20. | Újrapapír füzetek a Humusznál! |
2024. június 21. | Szárba szökkent magocskáink – 1. rész |
2024. április 03. | „Tanuljunk a természettől!” (BioLearn) műhelymunka |