Lomtalanítás másképp
Utcákat borító szemét, guberálás, lomturizmus, akár vérre menő küzdelem egy tv képcsőért... tavaszi csendéletnek nem nevezhető képek a lomtalanításról kis hazánkban. Vajon így kell ennek lennie? 2009. áprilisa rendhagyó és példaértékű módon szállítja el Esztergom kommunális közszolgáltatója a lomot a háztartásoktól.
Erről beszélget Nagy Attilával az Esztergomi Köztisztasági Kft. ügyvezetőjével Horváth Zoltán, az Esztergomi környezetkultúra Egyesület munkatársa.
- Milyen volt a helyzet korábban? Szeméthegy, guberálás, „lomturizmus”, mint a bevezetőben említettük?
Igen, az országosan elterjedt gyakorlatot követte Esztergom is: 2 hét alatt utca szinten meghirdetve a lomtalanítás: óriási zűrzavar, hulladékhalmok, elektronikai hulladékok, veszélyes hulladékok, széthordva, széttúrva, ezt szerintem nem kell tovább magyarázni, mindenki ismeri. Sőt, vállalkozások is a lomtalanítás keretében kívántak megszabadulni ilyen-olyan hulladékaiktól, ami természetesen nem szabályos. Esztergomnak turisztikai szempontból sem volt épp ideális ez a gyakorlat és a lakosság részéről is sok volt a panasz. A begyűjtést végző kollégáknak sem volt épp kellemes, nem lehetett előre tudni mi vár ránk, lapul-e egy-egy doboz mélyén veszélyes hulladék, mely a rakodók egészségét is veszélyezteti. Nem volt előre tervezhető, mennyi is a kihelyezett hulladék így a napi műszak is rendszeresen elhúzódott, közben a napi körzeteket is üríteni kellett. Nem volt egyszerű.
Mindenképp más megoldás felé kellett nézni. Gondoltuk, hogy utcaszinten hirdetjük meg, polgárőrökkel figyeltetjük a területet a guberálás, széthordás elkerülése miatt. De végül más mellett döntöttünk. Egy németországi egyéni lomtalanítási gyakorlat képeslapjai (lásd: keretben) adták az ötletet, melyből az esztergomi egyéni lomtalanítási rend kialakult.
Az idén áprilistól bevezetett esztergomi egyéni lomtalanítási rend beváltotta előzetes elképzeléseinket.
A rendszer lényege hogy áprilistól decemberig terjedő tág időszakban a lakos eldöntheti mikor szeretne lomtalanítani, felkeresi ügyfélszolgálatunkat, név, cím bemondás után ellenőrizzük, hogy az utolsó számlája be van -e fizetve, ne legyen számlatartozása, egyeztetjük a lom fogalomkörébe tartozó hulladékokat, tájékoztatjuk mit nem rakhat ki, és megállapodunk a napban, amikor elszállítjuk a hulladékot. Körülbelüli mennyiséget is egyeztetünk, tudjuk, milyen kapacitással készüljünk. A szállítás napján reggel 6-ra kell kihelyezni a hulladékot és gyakorlatilag még a dél előtti időszakban elszállítjuk. Általában többlet utat nem jelent, mivel a körzetes napra egyeztetjük az időpontot, amikor amúgy is a körzetben gyűjtünk. Fontos: csak az előre bejelentett címről szállítjuk el a lomot.
Ezen egyszerű rendszerrel tapasztalataink alapján javult a díjfizetési fegyelem, nincs guberálás, nincsenek városképet romboló hulladékkupacok. Nincs veszélyes és elektronikai hulladék kihelyezés. Kedvező a lakossági fogadtatás is, a lakosság is érzi és érti a rendszer előnyét pl. saját idejéhez tudja igazítani a kamra átrámolását.
A helyi rendelet szerint évente egyszeri ez a közszolgáltatási díjba épített szolgáltatás, de természetesen többszöri lomtalanításra is lehetőség van, de ennek megvan a piaci ára.
- Érvényes ez a rendszer a lakótelepekre is?
Való igaz, a lakótelepeken ez a módszer nem alkalmazható egyértelműen, és idén még a lakótelepről a hagyományos módon szállítottuk el a lomokat 4 nap alatt. De mivel ez kisebb térséget jelentett, gyorsabban, hatékonyabban volt végezhető a gyűjtés. Természetesen keressük a megfelelő megoldást a lakótelepekre vonatkozóan is.
- Hova kerül a begyűjtött hulladék?
Tudjuk, hogy az lenne az ideális, ha valamiféle újrahasznosítási központba kerülne a hulladék. Igyekszünk természetesen a lerakástól eltéríthető hulladékokat kigyűjteni, például a fát, de jelenleg a begyűjtött hulladék többsége lerakásra kerül. De legalább nincs benne veszélyes hulladék és mi ennek is örülünk már.
- Említette, hogy nincs veszélyes hulladék és elektronikai hulladék gyűjtés a rendszerben. Hogyan válhat meg a lakosság akkor ezektől?
A telefonos és személyes kapcsolat alapján lehetőség van nyomatékosítani, hogy milyen hulladék helyezhető ki, és megerősítjük pl. hogy a veszélyes hulladékok kihelyezése tilos. Persze felmerül a kérdés a lakos részéről, akkor hova tegyem a fáradt olajat, hűtőszekrényemet? Erre épp az Esztergomi Környezetkultúra Egyesülettel közösen összegyűjtöttük a térség hulladékátvevőit, mit, milyen feltételekkel vesznek át, ezt a lakosság rendelkezésére bocsátjuk és honlapjainkon is elérhető!
Persze vannak olyan hulladékok, melyek elhelyezése nem olyan egyszerű, pl. festék maradékok, hígítók és göngyölegeik. Természetesen az a cél, hogy minél kevesebb ilyen maradék veszélyes hulladék keletkezzen és pl. a vizesbázisú vagy természetes olajokat, pigmenteket tartalmazó festékek terjedjenek el, de amíg keletkezik ez az általánosságban elterjedt hulladék, hogy példánknál maradjunk, akkor erről a hulladékról gondoskodni kell. A szomszédos településen, Dorogon évek óta a Dorogi Környezetvédelmi Egyesület sikeresen szervezi meg a lakossági veszélyes hulladék és elektronikai hulladék gyűjtést. Esztergomban mi is szeretnénk ezt az önkormányzat támogatásával megvalósítani, mivel a helyi önkormányzatok feladata a veszélyes hulladékokról való gondoskodás, így bízunk együttműködésükben.
- Mondjon a szolgáltató kft-ről néhány gondolatot, hiszen nem valószínű hogy az olvasó találkozott már ezzel a névvel, mivel nem egy nagy nemzetközi cég hazai leányvállalata.
Az Esztergomi Köztisztasági Szolgáltató Kft. 2003 óta látja el a hulladékos feladatokat Esztergomban. Helyi szolgáltatóról van szó, 51 % többségi önkormányzati tulajdonban. Kezdetben számos nehézségünk volt, de 2007 nyara óta teljes körűbben igyekszünk a lakossági igényeket kiszolgálni, és szolgáltatásunkat a vállalkozásoknak is kedvezővé tenni. Azokat az utakat keressük, hogyan lehet jó partneri viszonyt kialakítani a lakossággal. Ezt pedig a kommunikációban látjuk megvalósíthatónak. 2007 ősze óta helyi újságban hirdetésekkel adtunk információt a szolgáltatások igénybevételi formáiról, majd 2008-től lakossági hírlevélben is tájékoztatjuk partnereinket a szolgáltatásokról. Honlapunk néhány hónapja indult el, melyen teljes körűen bemutatjuk tevékenységeinket, szolgáltatásainkat.
- A települési hulladék lerakók bezárása Esztergomot is érintette. Milyen tervek vannak a helyzet kezelésére?
A július 16-ai hulladéklerakó bezárás minket is hátrányos helyzetbe helyezett, ezért az esztergomi kommunális hulladék több, mint 50 km-t utazik Bicskére. Kétütemű szállítás irányában mozdultunk el és egy átrakó állomás épül telepünkön. Ez mellett célunk, hogy minél kevesebb hulladék kerüljön szállításra, lerakásra, ez pedig nyilván úgy érhető el, hogy lépéseket tegyünk a széles körű hasznosítás megteremtésére. De tudjuk, hogy mindenekelőtt a lakosságnak kell csökkentenie hulladéktermelését és a hasznosítás csak ez után jöhet. Ezért szükséges pl a szolgáltatóknak civil szervezetekkel is együttműködni, mivel náluk megvan a tudás és a gyakorlat, hogyan lehet a lakosság felé információt átadni a hulladék megelőzésről, tudatos vásárlásról, komposztálásról stb. Tehát kommunikáció, partnerség, együttműködés; hiszen a hulladékkérdés közös ügyünk, mind az önkormányzatoknak, mind a szolgáltatóknak, mind a vállalkozásoknak és természetesen a lakosságnak is.
- Talán a jó kezdeményezések példái ragadósak és több szolgáltató is ilyen, vagy hasonló irányban gondolkodik a lakossági lomtalanítás megszervezéséről. További sok sikert kívánunk, köszönjük a beszélgetést!
lomtalanítás alá tartozó települési szilárdhulladék: az alkalmilag képződött vagy felhalmozódott települési szilárdhulladék, amely a gyűjtőedényben mérete vagy mennyisége miatt nem helyezhető el; Néhány példa a lomhulladékra: bútordarabok, asztal, szék, ágy, ágybetét, matrac, bőrönd, szőnyeg, szőnyegpadló stb.
Az ötletadó lomtalanítás a németországi Hohenlohekreis térségben: A szolgáltató (Abfallwirtschaft Hohenlohekreis) év végén megküldi a következő évre vonatkozó hulladék szállítási naptárt a háztartásoknak. A naptárban többek között két darab képeslapot találunk, melyen a lakos beikszelheti, milyen típusú lom hulladéka van, ill. használható-e még, vagy sem. Ha használható, pl. csak felújításra szoruló bútorról van szó más szállítja el és azt felújítják, ha pedig már nem használható égetőbe kerül. Ikszelés után a lakos kitölti adatait, adott évben bármikor visszaküldheti a szolgáltatónak, aki 4-6 héten belül visszajelez, mikor szállítják el a háztól a hulladékot. Van néhány kikötés pl. 1 köbméter és 50 kg alatt kell lennie a lomnak. A rendszer eredményesen működik évek óta.