Zöld tanév

A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium diákönkormányzata 2009-ben díjat nyert a Nulla Hulladék Ötletpályázatunkon. Íme egy példa, a sulis Zöld Projekt hová futhat ki.

A kezdet
Hogy mi is ihletette, ösztönözte az iskolát a Zöld Projekt elindítására? Szerették volna ráébreszteni a diákokat, milyen nagy az egyén felelőssége, hogy mennyit tehet egyetlen ember a hétköznapjaiban, és ezzel példát is mutathat. Most már megnézik, melyik kukába dobják a banán héját, és meglátják a lehetőséget a tárgyakban: mi lehetne még belőle, hogy ne a kukában végezze.

Milyen hulladékos programok vannak az iskola életében?

  • Amivel a legtöbbet dolgoztak, az a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése volt. Teafilterekből, kupakokból, üdítősdobozokból, újságpapírból készítettek szelektív hulladékgyűjtőket. Teleplakátolták az iskolát a szelektív hulladékgyűjtésre felhívó plakátokkal, minden hulladéknak egy tanár volt az arca. A szerves hulladékot az iskolai kollégium kertjében komposztálták.
  • Másik nagy projektjük a bögrekölcsönző volt. Az iskola leselejtezett egy régi polcos szekrényt, rendbe hozták, szépen kifestették és megtöltötték az otthon már fölös, megunt, csorba bögrékkel. A bögreszekrény a sulirádiós szoba mellett volt, az aznapi rádiós adta ki a bögréket az iskolai belépőkártyáért cserébe, amit visszaadott, ha a bögre szép tisztán a helyére került. Ráadásul a diákok az automatából és a büféből olcsóbban is kapták teájukat, kávéjukat, mert nem kellett megvenniük az eldobható poharakat. A bögrekölcsönzőt limonádéval és sárgarépával népszerűsítették.
  • Összeszedték a régi, összefirkált székeket, amiket az iskola már lecserélt volna. A diákok terveket adhattak le, hogyan szépítenék meg a székeket, a legszebbeket egy bográcsbuli keretében kivitelezhették.
  • Karácsonykor minden évben van közös karácsonyfadísz és adventi koszorú készítés - a projektévben természetesen csakis hulladékokból.

A program költségei, spórolás
A programok inkább energia-, mint pénzigényesek voltak. Befektetés volt pl. a festék a bögreszekrényhez, ennek a maradékát azonban fel tudták használni a székekre is. A karácsonyfadísz-készítést teljes egészében meg tudták oldani a szakok hulladékaiból (a Kisképzőben tizenkét szak működik, pl. bőr, textil, bútor, az alkotásra termett hulladékok kincsestára).

Milyen akadályokba ütköztek a megvalósítás során?
A legnagyobb akadály a diákok érdektelensége volt. "Iszonyú nehéz úgy fenntartani a lelkesedést, hogy a diákok tudomást sem vesznek az ember munkájáról. Év végére meg is fogyatkozott a csapat, de úgy érzem, így utólag egyikünk sem gondolja, hogy időpocsékolás volt, amit csináltunk." - mondja Édes Piroska, a DÖK akkori elnöke.

Az evolúció élharcosai
Édes Piroska tapasztalatai: "Voltak nagyon szép perceink, és persze volt, mikor elfáradtunk. Szerintem csoportban dolgozni mindig nagyon élvezetes. Teljes szívünkkel meg voltunk győződve, hogy amit csinálunk, az jó, az menő. Megható volt, hogy mennyi szabadidejüket fordították emberek erre, hogy volt, aki nyolcadszor is megjavította a szétrugdosott üdítősdobozzikkurát-kukát, volt, aki átválogatta a szemetet, ami nem jó helyen landolt, és sorolhatnám tényleg sokáig. Ők az evolúció élharcosai, és ha mások az iskolából nem is, ők biztosan sokat tanultak ez alatt az év alatt."