A magyar vásárlók az átlagnál környezettudatosabbak

A National Geographic felmérése szerint az indiai, brazil és kínai fogyasztók a legzöldebbek, míg az amerikai, kanadai francia és brit állampolgárok fogyasztása bizonyul a leginkább környezetterhelőnek.

A National Geographic és a GlobeScan kutatói a környezettudatos fogyasztást vizsgáló nemzetközi felmérésük során 17 országban összesen 17 ezer embert kérdeztek meg a környezetterhelés szempontjából különösen kritikusnak tekinthető fogyasztói szokásaikról. A közlekedési, energiafogyasztási, élelmezési és vásárlási szokásokra kitérő kutatás szerint a zöld attitűd nemzetközi szinten folyamatosan, bár nem egyenletes mértékben terjed.

A 2010-es lekérdezés eredményei szerint a - gyorsan - fejlődő ázsiai és latin-amerikai országok lakosainak fogyasztása bizonyul a legkevésbé, míg az iparilag és gazdaságilag fejlett nyugati államoké a leginkább környezetterhelőnek. A válaszok alapján számolt ún. Greendex skálán India, Brazília és Kína érte el a legjobb helyezést, míg a britek, franciák, kanadaiak és a listát záró Egyesült Államok fogyasztói kapták a legrosszabb minősítést. A tizenhét országot tartalmazó listán Magyarországot a hetedik helyre sorolták a kutatók.

Az immár harmadik éve összeállított Greendex felmérés szerint tavaly óta a vizsgált tizenhét ország közül tízben, a 2008-ban lekérdezett tizennégy ország közül tizenhárom esetében mutatható ki pozitív irányú változás. Az adatok szerint Indiában, Oroszországban, Mexikóban, Kínában, Japánban, Nagy-Britanniában, Kanadában, az Egyesült Államokban és Magyarországon javult a környezettudatos magatartás mértéke, míg tavaly óta Németországban, Spanyolországban, Svédországban, Franciaországban és Dél-Koreában romlottak a mutatók. Brazília esetében 2008-ról 2009-re visszaesést, majd 2009-ről 2010-re javulást mértek. Argentína és Ausztrália indexszáma az elmúlt évben gyakorlatilag nem változott.

Jelentős változás a háztartási energiafogyasztásában

A felmérés során a legnagyobb mértékű változást a háztartások energiafogyasztásának csökkentése terén tapasztalták. A zöldebb háztartásvitelre irányuló erőfeszítések terén a brazil, indiai és mexikói fogyasztók jeleskedtek, de az amerikaiak, britek, ausztrálok és magyarok is jelentősen javítottak otthonaik energiafogyasztásának hatékonyságán. A kisebb és fenntarthatóbb energiafelhasználást a megkérdezettek többsége a magas energiaárakkal magyarázta, igaz az egyes országok esetében 20 és 50 százalék között volt azok aránya, akik környezetvédelmi megfontolásokkal indokolták döntéseiket.

Közlekedés, vízfogyasztás, bevásárlás

A közlekedési szokásokat tekintve a brit, kanadai és indiai fogyasztók voltak azok, akik jelentős mértékben változtattak az egy autóban egy autós elvén. A fenti adatoknak némileg ellentmondóan az elmúlt három évben Kínában nőtt az egyedül autózok száma.

Az egyéb mutatók eredményei szerint a vízkészletek megőrzésével leginkább az indiai és orosz fogyasztók törődnek. Kínában, Indiában és Oroszországban nőtt azok száma, akik az elromlott eszközöket nem lecserélik, hanem javíttatják, míg a britek, kanadaiak és amerikaiak a tönkrement holmikat újrahasznosítják. A legtöbben, különösen pedig a francia és kanadai vásárlók már saját táskával mennek vásárolni. Vásárlásaik során a britek és japánok nem igazán, de az indiai és kínai fogyasztók kifejezetten keresik a környezetbarát termékeket, és ők azok, akik a leginkább kerülik a túlcsomagolt cikkeket.

Kormányokra és cégekre várnak

A felmérésben a National Geographic szakértői arra is kíváncsi voltak, miért nem tesznek többet a válaszadók a környezet védelme érdekében. A megkérdezettek a nem cselekvést leginkább azzal indokolták, hogy a legtöbb cég egyébként is hamisat állít termékei környezetterheléséről, így a maguk erőfeszítései kárba vesznek. Sokan hozzátették, úgy látják, az egyéni változtatások mindaddig nem lehetnek eredményesek, amíg a nemzeti kormányok nem hoznak határozott intézkedéseket a környezet védelme érdekében.

Forrás: www.marketinginfo.hu