A BBC az élő környezetért

A BBC Breathing Places kampányaA British Broadcasting Corporation, Nagy-Britannia közszolgálati műsorszolgáltatója sok nagyvállalathoz hasonlóan igyekszik csökkenteni környezetterhelését: vállalta, hogy 2013-ig dolgozónként 20%-kal csökkenti az energiafogyasztását és széndioxid-kibocsátását, 25%-kal vízfelhasználását és hulladéktermelését, hulladékának 75%-át pedig újrahasznosítja. A világ legnagyobb médiavállalataként azonban ennél is fontosabb feladata a lakosság szemléletformálása.


A BBC már az 1950-es évek eleje óta forgatott természetfilmeket, melyek bemutatták a nézőknek a vidéki Anglia természetes vadvilágát (majd később külföldi élőhelyeket is). 2005-ben Springwatch (Tavaszfigyelő) címmel új sorozatot indítottak, mely a természetes élőhelyekre kihelyezett kamerák segítségével mutatta be az ébredező természetet. A sorozatnak nagy sikere volt, így elkészítették az őszi változatát is, 2006 tavaszán pedig a folytatással párhuzamosan elindították a Breathing Places (Lélegző helyek) kampányt, melynek célja, hogy minél több közösséget rávegyen, hogy fogjanak össze, és takarítsák ki, tegyék zöldebbé, az élővilág számára lakhatóbbá környezetüket. A National Lottery (a magyar Szerencsejáték Zrt. brit megfelelője) 8,5 millió font adománnyal segítette a legjobb kezdeményezések megvalósulását.

A kampány külön is figyel az iskolákra, letölthető oktatási segédanyaggal szolgál az érdeklődő pedagógusoknak. A résztvevő iskolák olyan zöld sarkokat építenek az iskola udvarán, ahol a gyerekek megfigyelhetik a betelepülő élőlények tevékenységét, környezeti szakkört indítanak, és van, ahol a gyerekek a faültetésben vagy a helyi zöldterület megtisztításában vehetnek részt. A kampány weboldalán mindenki megoszthatja a tapasztalatait, sikereit, jól sikerült fotóit a többiekkel.

A Breathing Places kampányhoz eddig 16 város csatlakozott, és tavalyig 1381 esemény zajlott le.

A BBC kampánya egyszerű üzenetet közvetít Nagy-Britannia lakossága felé: Tégy egyetlen dolgot! (Do one thing!) – azaz ne várj a jobb körülményekre, a többiekre, hanem tedd meg azt, amit MOST lehet: ültess el egy magot, építs egy madáretetőt, figyeld a fészket, hallgasd a hajnali madárkórust. Utána pedig oszd meg az élményt a többiekkel! Ezzel az egyszerű stratégiával mára több százezer embert mozgósítottak, és a honlap segítségével biztosítják, hogy az egymáshoz közel élő emberek megtalálják egymást, és civil közösségként még többet tehessenek a természeti környezetükért.