Megtakarítás újrahasznosítással

Környezetkímélő, energiatakarékos és költségkímélő megoldás az útépítésnél. A martaszfalt közvetlen hasznosítása több éve zajlik a Komárom-Esztergom Megyei Állami Közútkezelő Kht-nál. Bár a HuMuSz az útépítés (ezáltal élőhelyek feldarabolása, növekvő üvegház-gáz emisszió), ezáltal az autóval való közlekedés előremozdításával, a technokrata módszerekkel nem ért egyet, a technológia megoldást kínál egy igen jelentős mennyiségben keletkező bontási hulladék kezelésére, anyagában valóújrahasznosítására.


Milyen érvek szólnak a martaszfalt hasznosítás mellett?

  • Környezetkímélő. A martaszfalt hulladék 100 %-ban újrahasznosítható, ezáltal csökken a környezetterhelés, a természeti vagyon (kővagyon) felhasználás.
  • Energiatakarékos, a bedolgozáshoz nem kell felmelegíteni és megkeverni.
  • Költségkímélő. A martaszfalt hulladék hosszú távú tárolásának költségével nem kell számolni (megtakarítás). Mellékúthálózat, önkormányzati utak, mezőgazdasági utak kerékpárutak, járdák kiépítési, fenntartási költsége lényegesen csökken.
  • Martaszfalt tulajdonosok (közútkezelők) az anyag felhasználásával vállalkozhatnak kedvező ajánlati feltételekkel (bevétel).
  • Egyidejűleg jelen van az anyagban az aszfalt összes összetevője (töltőanyag, homok, kőváz, kötőanyag).
  • Széles felhasználási lehetőség (teljes pályaszerkezet építés, profilozás, burkolaterősítés, felületi kezelés).

 

* A beruházási költség a teljes projektre vonatkozott, nem a környezetkímélőbb megoldás pluszberuházása volt, sőt ez utóbbi került néhol 80%-kal is kevesebbe (ld. következő jegyzet).
** Megtakarítás: A hagyományos technológia alkalmazása esetén felmerülő költségekhez képest jelentkező megtakarítás. Pl.: Martaszfaltos pályaszerkezet 21.431 m2 = 37,23 millió Ft, Hagyományos pályaszerkezet 21.431m2 = 179,7 millió Ft.