Hulladékmegelőzés az iskolában - Herceghalom

Herceghalomi Általános Iskola Óvoda és Községi Könyvtár hulladékmegelőzési ötletei, bevált gyakorlatai - írta Fülöp Melinda

Hulladékmegelőzés az iskolában

Megunt játékok:

az iskolában és az óvodában rendszeresen, a közösségi ünnepekhez, rendezvényekhez kötötten folyik a megunt játékok összegyűjtése, majd zsákbamacskaként való árulása.

Az akciókat az oviban a szülői közösség, az iskolában pedig az osztályfőnökök szervezik. A rendezvények előtt egy-két héttel lehet a játékokat bevinni az intézménybe. Erről plakátok és az üzenőbe való beírás útján, valamint a gyerekeken keresztül értesülnek a szülők is.

A játékokat (tiszta, kimosott) általában a szülők és a gyerekek közösen átválogatják, ami használhatatlan, kidobjuk, majd újságpapírba csomagoljuk. A rendezvényeken szintén a gyerekek segítségével aztán kiáruljuk (igen méltányos áron, 20, 50, max. 100 Ft-ért) a zsákbamacskát.

Soha semmi sem szokott megmaradni.

Két éve rendezünk karácsony előtt ruha és játékgyűjtést. A gyűjtés szervezője egy helyi civil szervezet, és az iskola csak az egyik partner ebben a gyűjtésben. Ekkor jó állapotú, de feleslegessé váló tárgyakat lehet behozni egy közösségi helyiségbe, ahonnan aztán együtt visszük el az adományokat a bicskei gyermekotthonba.

 

Műanyag flakonok:

Az iskolában nem működik büfé, a gyerekek vagy az iskolai étkeztetésben kapnak tízórait, vagy otthonról hozzák azt. Az iskolai étkeztetés során a tízórait az ebédlőben kapják meg a gyerekek, ahol az italokat üvegpohárban kapják.

Az otthonról hozott tízórai minősége is erősen „szabályozott”. Az első osztály első szülői értekezletétől minden alkalommal elhangzik, hogy az ennivaló ne édesség legyen, az italként pedig csak vizet és teát hozhatnak a gyerekek. Ezeket az italokat kulacsból vagy saját üvegből isszák meg a gyerekek, de mindenkinek van az osztályban saját pohara is.

Felső tagozatban ugyanezek a szabályok érvényesek, de itt, mivel a tanító néni nincs benn az osztályban, ill. mivel a gyerekek egy (kis) része magának veszi meg a tízórait a boltban reggelente, sajnos már nem folyik ilyen szigorúan a szabályok követése.

A múlt tanévben minden gyermek kapott műanyag tízórais dobozt, amit a többség azóta is használ. A kicsik szinte divatot csinálta a textil szalvétából is. Azon versengenek, kinek van szebb szalvétája.

 

Tankönyvek:

Működik a tartós könyvek rendszere is, szerintem pocsékul. Nem mindig a megfelelő tankönyvek kapják meg a „tartós könyv” minősítést, ráadásul a gyerekek sem vigyáznak eléggé a könyvekre. Talán az könyvtárunk bevonása (még csak egy éve nyílt meg) segíthetné a rnódszert, ha ott lennénk a begyűjtött könyvek, ahol szülőként megnézhetném, hogy találok-e megfelelőt vagy inkább újat vásárolok. (Persze, ha a tartós könyv visszaforgatása nem automatikusan, hanem választás alapján történik, akkor jóval bonyolultabb lesz a tankönyvrendelés!).

 

Közlekedés:

Az iskola új vezetése és a szülők egy része szorgalmazza, hogy – főként a rövid közlekedési utakra való tekintettel – a gyerekeket ne autóval hozzák iskolába, hanem gyalog, biciklivel vagy rollerrel közlekedjenek. Ennek támogatására több biciklitárolót helyeztek ki, melynek fedése, eső elleni védése idén nyáron valósul majd meg.

Tovább segítené a gyerekek önálló közlekedését, ha a reggeli és a koradélutáni órákban a körzeti megbízott kiállna az iskola elé.

 

Írta: Fülőp Melinda