Ivókutak a brüsszeli iskolákban

 

Ivókutak a brüsszeli iskolákban

A műanyag hulladékok mennyiségének csökkentése érdekében 2002 márciusától 121 brüsszeli általános iskolában 180 ivókutat szereltek fel. A gyerekeknek vonzó ételdobozokat és kulacsokat is ajándékoztak. Az eldobható csomagolások mennyisége jelentősen csökkent.

 

Ivókutak

A brüsszeli iskolák hulladékának 30%-a műanyag palack, de van olyan iskola, amelyikben ez az arány eléri az 50%-ot. Ráadásul sok olyan palackot is kidobnak, amelyikben még van üdítőital.

Brüsszel Város Önkormányzata felismerte a probléma jelentőségét. A kidobott palackok mennyiségének csökkentése érdekében először egyetlen iskolában kipróbálták, hogy milyen hatással van a keletkező hulladék mennyiségére, ha a gyerekek számára könnyen hozzáférhető helyen ivókutat állítanak fel. Az eredmény meglepően jó volt, a kidobott műanyag palackok mennyisége 50%-kal csökkent.

Az eredményen fölbátorodva Brüsszel Város Önkormányzata és a Brüsszeli Környezetgazdálkodási Intézet (IBGE-BIM) 2002 márciusában széleskörű akcióba kezdett. A brüsszeli általános iskolák részére pályázatot hirdettek, amelynek eredményeképpen 2 év alatt 121 iskolában 180 ivókutat szereltek fel. Az akció sikerét - a puszta műszaki megoldáson túl - kiegészítő eszközökkel is segítették. Lehetőség nyílt a víz minőségének elemzésére, és a tanárok oktatási anyagokat is kaptak, amelynek segítségével a gyerekekkel megértethették az ivókutak jelentőségét. A kiválasztott osztályokban végzett felmérések azt mutatták, hogy az iskolai hulladék mennyisége az ivókutak felszerelése után 43%-kal csökkent. A hulladékmennyiség csökkenésében más intézkedéseknek is szerepük volt, például annak, hogy a gyerekek tartós ivókulacsokat kaptak, amit osztályteremben lévő csapokból friss vízzel feltölthettek.

Kulacsokkal és ételdobozokkal a csomagolóanyag felhasználás csökkenthető

Egy 1999-ben végzett brüsszeli felmérés szerint az árusító automatákkal felszerelt iskolákban a csomagolási hulladék 64%-a Tetrabrik vagy műanyagpalack, 15%-a pedig műanyag és alumínium fólia.

Erre a problémára kétféle logikus válasz adódik:

  • Biztatni lehet az iskolákat, hogy változtassák meg eddigi szabályozásukat, és távolítsák el az árusító automatákat, írják elő az ételdobozok használatát, stb.

  • Segíteni lehet a gyerekek viselkedésének megváltozását kulacsok és ételdobozok ajándékozásával.


Az IBGE-BIM úgy döntött, hogy vonzó külsejű kulacsokat és ételdobozokat gyárt, amelyen egy tréfás rajz a hulladékmegelőzésre buzdít. A program keretében 1999 óta 13500 ételdobozt és 2000 kulacsot osztottak ki a gyerekeknek.

A brüsszeli hagyományoknak megfelelően az akció sikerének megítélését nem bízták a véletlenre. A 2002-2003-ban végzett felmérés a következő eredményeket találta:

  • Az akció megkezdése előtt az iskolákban a tanulóknak csak 9,5 %-a használt újratölthető palackokat.

  • Abban a 6 iskolában, ahol a kulacsok elterjesztésére akciót indítottak, az átlagos növekedés 44,5 %-os volt (igen jelentős, 10 és 80 % közötti ingadozással).


A legfőbb akadály a szülők meggyőzése volt. A kiváró, kétkedő álláspontot csak azok az iskolák tudták legyőzni, amelyek ingyen adtak kulacsot minden gyereknek vagy az iskolai házirendben megkövetelték a kulacsok használatát. Ezekben az iskolákban a kidobott Tetrabrik dobozok és műanyag palackok mennyisége átlagosan 45%-kal csökkent. A csökkenéshez ebben az esetben is több tényező járult hozzá, hiszen a kulacsok ajándékozásával egyidejűleg sok helyen ivókutakat szereltek fel, továbbá a büfékben betétdíjas üvegeket és újrahasználható poharakat kezdtek használni.

Az ételdobozok kezdettől fogva nagyon népszerűek voltak, de még mindig sok alumínium és műanyag fóliát használnak. Általában elmondható, hogy az iskolai akciók a keletkezett hulladékok mennyiségét jelentősen csökkentették.

A HuMuSz megjegyzései

Az iskolák sokat tehetnek azért is, hogy a sulibüfékben egészséges és csomagolásszegény termékek kapjanak helyet. Ebben az ügyben a döntés joga és a felelősség terhe az iskolavezetésé, de az önkormányzatok egy-egy kisebb pályázat kiírásával ösztönözni tudják az iskolákat a sulibüfék valódi megreformálására.

Egy ingyenes megoldás: az intézmény javasolja a szülőknek, és népszerűsítse a gyerekek között a tízórais doboz és a kulacs használatát! Sokszor már az is elég, ha megmutatjuk a lehetőségeket, és elmondjuk, miért jó mindez.

Az iskolai vetélkedők ajándéklistájába is bekerülhet a kulacs és a doboz.