Vörösvári virágcserebere

A pilisvörösvári Szebb Környezetünkért Egyesület évente egyszer (októberben) növények csereberéjét rendezi meg a település egy központ helyén, a A Városi Könyvtár udvarán. A „Virágtalálkozó” névre elkeresztelt rendezvényen a cserebere mellett tanácsokat adnak növények gondozásáról, komposztálásról, Nulla Hulladékos szemléletről, kertépítésről, biogazdálkodásról.


A cserebere célja, hogy találkozhassanak azok a vörösváriak, akiknek feleslegessé vált virághagymájuk, virágmagjuk, évelő viráguk vagy bokruk van, azokkal a vörösváriakkal, akik viszont szívesen ültetnének növényeket a kertjükbe vagy közterületre. A rendezvény megszervezésében partner a városi Önkormányzat és a helyi Kertbarát Kör.

 

Miért jó ez?

  • Mert alkalmat ad arra, hogy az elszaporodott növények új gazdára találjanak, hogy a virágok, és más növények ültetése ne csak azok kiváltsága legyen, akik meg tudják fizetni, de azoké is, akiknek erre nem futja.
  • Mert jó lehetőség kicserélni a tapasztalatokat a növények ültetésével, ápolásával kapcsolatban.
  • Mert itt népszerűsíteni lehet a komposztálást, a biokertészkedést, a Nulla Hulladékos programot, a környezetvédelem fontosságát.
  • Mert jó alkalom a pályázataink eredményhirdetéséhez.
  • Mert így elismertséget, támogatókat szerzünk az Egyesületnek, segít tagokat toborozni.

Hogyan szerveztük meg?

  • Először is ki kellett pattannia az alapötletnek.
  • Ki kellett találni a részleteket (helyszín, szabályok, tevékenységi körök, rendszeresség).
  • Át kellett gondolni, hogy kiket lehet megnyerni az ügynek (más civilek, önkormányzat, támogatók).
  • Fel kellett mérni, hogy mennyi emberre lesz szükség a megszervezéshez, a lebonyolításhoz és hogy be tudunk-e vonni ennyi egyesületi tagot, önkéntest.
  • Át kellett gondolni, hogy kell-e valamelyik fázishoz pénz, s ha igen, akkor mennyi és azt honnan tudjuk megszerezni.
  • Végig kellett gondolni, hogy kell-e valamilyen engedély hatóságoktól. (A mi esetünkben csak egy területfoglalási engedélyre volt szükség az önkormányzattól.)

Az első alkalommal kb. 3. hónapig szerveztük, utána elég volt egy hónap is.

Költségek

  • helyi önkormányzati havilap: nálunk ingyenes ez a megjelenés
  • kábeltévé hirdetés: három alkalom 2400 Ft
  • virágkötészeti bemutató anyagköltsége: a legtöbb 20 000 Ft volt
  • ingyenes vendéglátáshoz enni-innivaló-a helyi szódástól, pékségből: kedvezménnyel 5000 Ft
  • ajándékok, nyeremények, pályázatok jutalmai: néhány ezer Ft
  • dekoráció, szóróanyag, kézműves foglalkozás: 15 000 Ft

Az eredmények

  • Az eredmény nem jött mindjárt. Kellett két-három próbálkozás, amíg rájöttünk, melyik időpont, milyen időtartam, melyik helyszín, milyen kapcsolódó programok az ideálisak. Mára azonban elértük a 300 fős látogatói létszámot, a szóróanyagok, az ismeretterjesztés egyre többekhez jutnak el.
  • A Virágtalálkozóra készülnek a vörösváriak, a rendezvény előtt már a Könyvtár udvarán gyűlnek a felajánlott növények.
  • Egyre többen komposztálnak és értik meg a szelektív hulladékgyűjtés, valamint a Nulla Hulladék lényegét.
  • Az esemény hatására az önkormányzatot könnyebb volt meggyőzni arról, hogy támogasson egy komposztálást népszerűsítő pályázatot.
  • Jó és rendszeres kapcsolat alakult az együttműködő civil szervezetekkel, vállalkozásokkal. Őket most már bármilyen más témában is könnyebben megszólíthatjuk.
  • Kedvező az esemény visszhangja a helyi újságban, a Pilis Tv-ben. Nőtt az ismertségünk és az irántunk érzett bizalom, ami az 1% gyűjtésénél is jól jön. Tagjaink és támogatóink száma egyre nő.
  • Minden alkalommal megtapasztaljuk, milyen jó dolog adni, és megtanultunk elfogadni is.

Tapasztalatok, jó tanácsok

  • Legyen a rendezvénynek forgatókönyve, és minden részfeladatnak legyen felelőse!
  • A teljeskörű hirdetés hozza meg a nagyobb látogatottságot, ezért érdemes erre is pontos tervet készíteni.
  • Ha a program megszólítja a gyerekeket, vagy gyerekek szerepelnek a műsorban, a szülők is eljönnek.
  • A ”jeles napok” új színt adnak a rendezvénynek: például amikor az Idősek Világnapjára tettük a programot, az egész Nyugdíjas Klub ott volt.
  • A tapasztalatokat évről-évre ki kell értékelni, meg kell hallgatni a látogatók véleményét és ezek alapján érdemes módosítani a programot.
  • A rendezők ügyeljenek a helyszín tisztaságára, rendjére, semmi olyan ne történjen, ami rossz színben tűnteti fel a rendezvényt, az egyesületet.
  • Ha műsort is szervezünk, vegyük figyelembe az Artisjus rendelkezéseit.
  • Ha ingyen tudjuk kínálni az enni- és innivalót, nem kell a hosszadalmas engedélyeztetési procedúrát végigjárni. Ha erre meghívunk vállalkozót, akkor neki kell beszereznie az engedélyeket.

 

További információk:

http://www.tegyvalamit.hu/rendezvenyek.php