Lom-Kincs Bazár
A pilisvörösvári Szebb Környezetünkért Egyesület (SzKE) használtcikk piacot szervez Lom-Kincs Bazár néven a városi heti piac idejében, a piac területe mellett. Ezzel az a céljuk, hogy elősegítsék a még használható, de a háztartásokban feleslegessé vált holmik értékesítését, a rászorulóknak pedig egy olcsóbb beszerzési lehetőséget biztosítsanak. A programot 2010 májusában szervezték meg először, 2011-ben már havi rendszerességgel tartják.
Miért jó ez?
-
Mert így nem kerül szemétre sok minden, ami még működik.
-
Mert aki támogatja az újrahasználatnak ezt a formáját, az a felesleges holmijáért nem szemétdíjat fizet, hanem még pár forintot kap is érte.
-
Mert így azok is hozzájuthatnak hasznos tárgyakhoz, akiknek nincs sok pénzük.
-
Mert helyi civil kezdeményezésre jött létre, önkormányzati együttműködéssel – azaz a helyi közösség szervezett saját erőből, saját magának egy szolgáltatási lehetőséget, amelyre szüksége volt. És még csak sok pénz sem kellett hozzá.
A szervezőkről
A pilisvörösvári Szebb Környezetünkért Egyesület (SzKE) hangsúlyt helyez arra, hogy városukban a lakossági szemét mennyiségének csökkentéséhez tevékenyen hozzájáruljon. Ennek érdekében kampányokat folytat, információs anyagokat juttat el a lakossághoz, rendezvényein helyet biztosít újrahasznosítást oktató bemutatóknak, évente kétszer ruhagyűjtést szervez, és még a kerti növények szaporulatának örökbefogadására is van egy jól bevált rendszerük.
A piac működése
Nagyon egyszerű. A megadott napon és időben mindenki elhozhatja a még jól működő, használható, de számára már felesleges portékáját, s a kijelölt helyen ezt árusíthatja. 2011-ben már havonta egy alkalommal rendezik meg a Lom-Kincs Bazárt: minden hónap 4. szombatján, a heti piaccal egyidejűleg (reggel 7-12 óra között), a piac teréből nyíló egyik utcában.
Hogyan jött létre a piac?– beszámoló a szervezőktől
-
Az szervezők ingyenes területhasználati engedélyt kértek az önkormányzattól a rendes heti piachoz közeli területre. Ezt eőször egy-egy alkalomra, majd 2011-ben 1 évre kapták meg.
-
A városi lapban és a helyi TV-ben hirdetéseket adtak fel az új lehetőségről. Ezen kívül nyomtatott plakátokat is kihelyeztek a város több pontján, üzletekben, intézményekben.
-
A bazárnapok alkalmával a helyszínen a rendezvény kezdete előtt felállítják az SzKE sátrát és kifüggesztik a Bazár Működési Rendjét. Néhány önkéntes egyesületi tag kitűzi a RENDEZŐ feliratot, hogy minden résztvevő számára világos legyen, kihez lehet fordulni segítségért, tanácsért. Ők gyűjtik a javaslatokat, kívánságokat a bazár további fejelsztéséhez is. Kartondobozokat helyeznek el a szemét gyűjtésére, de a piac szélén amúgy is található több szelektív hulladékgyűjtő konténer. A területen, mivel ez a heti piac területe, illemhely is található, így a szervezőknek a szemetesen kívül más "infrastruktúrát" nem kell biztosítaniuk: mindenki a saját leterített pokrócáról kínálja a portékáját.
-
Záráskor a rendezők ellenőrzik, hogy szemét, rendetlenség ne maradjon a Bazár után.
Összességében tehát a következőkre volt szükség:
-
egy civil szervezetre néhány lelkes önkéntessel
-
a helyi önkormányzat pozitív hozzáállására (ingyenes területhasználati engedély)
-
némi hírverésre (plakátolás és szóbeszéd)
-
vállalkozó szellemű résztvevőkre
-
szép időre, jókedvre
A fotókat ld. az Egyesület honlapján: www.tegyvalmit.hu
Egyéb tudnivalók a szervezéshez
Csak a hirdetésnek voltak említésre méltó költségei:
-
hirdetési felületet a helyi havilapban (a fenti esetben ez ingyenes volt)
-
hirdetés a kábeltévén három alkalommal (összesen 2400 Ft)
-
szórólapok, plakát (ez példányszámtól függ, de nem jelentős tétel)
A megszervezéséhez szükséges idő: az első alkalommal kb. 3 hónapot vett igénybe, ezt követően a szervezés egy bejáratott rend szerint halad, az előkészületek 1-2 napot vesznek igénybe.
A bolhapiac jogi hátterének tisztázásásához érdemes megnézni a Humusz Szövetség által készített útmutatót is.
Tapasztalatok, jó tanácsok a szervezőktől
-
Nagyon fontos a rendszeresség! Sok panasz érkezett hozzánk, hogy dacára az általunk széleskörűnek ítélt tájékoztatásnak, voltak, akik nem értesültek róla. Ha megbízható rendszerességgel jelentkezünk a rendezvénnyel, ez a panasz okafogyottá válik.
-
Érdemes a helyi önkormányzatot támogatónak megnyerni.
-
Jó, ha valamelyik egyéb rendszeres tömegrendezvénnyel (ez nálunk a heti piac) kapcsolható, mert ezzel megnövelhető a látogatói létszám.
-
Nagyon kell ügyelni arra, hogy senkiben (a közterületet környező ingatlanok tulajdonosai, a terület tulajdonosa) ne keltsünk ellenérzést: ne legyen rendbontás, szemetelés, rongálás köthető a mi rendezvényünkhöz (ez a Rendezők felelőssége!).
-
Törekedjünk a jó hangulatra, végül is ez nem "vérre megy", nem a profitszerzés a cél!
További információk
-
az Egyesület honlapján
-
az Egyesület elérhetőségein (ld. a honlapon)