Lom-Kincs Bazár

A pilisvörösvári Szebb Környezetünkért Egyesület (SzKE) használtcikk piacot szervez Lom-Kincs Bazár néven  a városi heti piac idejében, a piac területe mellett.  Ezzel az a céljuk, hogy elősegítsék a még használható, de a háztartásokban feleslegessé vált holmik értékesítését, a rászorulóknak pedig egy olcsóbb beszerzési lehetőséget biztosítsanak. A programot 2010 májusában szervezték meg először, 2011-ben már havi rendszerességgel tartják.

Miért jó ez?

  1. Mert így nem kerül szemétre sok minden, ami még működik.

  2. Mert aki támogatja az újrahasználatnak ezt a formáját, az a felesleges holmijáért nem szemétdíjat fizet, hanem még pár forintot kap is érte.

  3. Mert így azok is hozzájuthatnak hasznos tárgyakhoz, akiknek nincs sok pénzük.

  4. Mert helyi civil kezdeményezésre jött létre, önkormányzati együttműködéssel – azaz a helyi közösség szervezett saját erőből, saját magának egy szolgáltatási lehetőséget, amelyre szüksége volt. És még csak sok pénz sem kellett hozzá.

A szervezőkről

A pilisvörösvári Szebb Környezetünkért Egyesület (SzKE) hangsúlyt helyez arra, hogy városukban a lakossági szemét mennyiségének csökkentéséhez tevékenyen hozzájáruljon. Ennek érdekében kampányokat folytat, információs anyagokat juttat el a lakossághoz, rendezvényein helyet biztosít újrahasznosítást oktató bemutatóknak, évente kétszer ruhagyűjtést szervez, és még a kerti növények szaporulatának örökbefogadására is van egy jól bevált rendszerük.

A piac működése

Nagyon egyszerű. A megadott napon és időben mindenki elhozhatja a még jól működő, használható, de számára már felesleges portékáját, s a kijelölt helyen ezt árusíthatja. 2011-ben már havonta egy alkalommal rendezik meg a Lom-Kincs Bazárt: minden hónap 4. szombatján, a heti piaccal egyidejűleg (reggel 7-12 óra között), a piac teréből nyíló egyik utcában.

Hogyan jött létre a piac?– beszámoló a szervezőktől

  1. Az szervezők ingyenes területhasználati engedélyt kértek az önkormányzattól a rendes heti piachoz közeli területre. Ezt eőször egy-egy alkalomra, majd 2011-ben 1 évre kapták meg.

  2. A városi lapban és a helyi TV-ben hirdetéseket adtak fel az új lehetőségről. Ezen kívül nyomtatott plakátokat is kihelyeztek a város több pontján, üzletekben, intézményekben.

  3. A bazárnapok alkalmával a helyszínen a rendezvény kezdete előtt felállítják az SzKE sátrát és kifüggesztik a Bazár Működési Rendjét. Néhány önkéntes egyesületi tag kitűzi a RENDEZŐ feliratot, hogy minden résztvevő számára világos legyen, kihez lehet fordulni segítségért, tanácsért. Ők gyűjtik a javaslatokat, kívánságokat a bazár további fejelsztéséhez is. Kartondobozokat helyeznek el a szemét gyűjtésére, de a piac szélén amúgy is található több szelektív hulladékgyűjtő konténer. A területen, mivel ez a heti piac területe, illemhely is található, így a szervezőknek a szemetesen kívül más "infrastruktúrát" nem kell biztosítaniuk: mindenki a saját leterített pokrócáról kínálja a portékáját.

  4. Záráskor a rendezők ellenőrzik, hogy szemét, rendetlenség ne maradjon a Bazár után.

Összességében tehát a következőkre volt szükség:

  • egy civil szervezetre néhány lelkes önkéntessel

  • a helyi önkormányzat pozitív hozzáállására (ingyenes területhasználati engedély)

  • némi hírverésre (plakátolás és szóbeszéd)

  • vállalkozó szellemű résztvevőkre

  • szép időre, jókedvre

A fotókat ld. az Egyesület honlapján: www.tegyvalmit.hu

 

Egyéb tudnivalók a szervezéshez

Csak a hirdetésnek voltak említésre méltó költségei:

  • hirdetési felületet a helyi havilapban (a fenti esetben ez ingyenes volt)

  • hirdetés a kábeltévén három alkalommal (összesen 2400 Ft)

  • szórólapok, plakát (ez példányszámtól függ, de nem jelentős tétel)

A megszervezéséhez szükséges idő: az első alkalommal kb. 3 hónapot vett igénybe, ezt követően a szervezés egy bejáratott rend szerint halad, az előkészületek 1-2 napot vesznek igénybe.

A bolhapiac jogi hátterének tisztázásásához érdemes megnézni a Humusz Szövetség által készített útmutatót is.

 

Tapasztalatok, jó tanácsok a szervezőktől

  • Nagyon fontos a rendszeresség! Sok panasz érkezett hozzánk, hogy dacára az általunk széleskörűnek ítélt tájékoztatásnak, voltak, akik nem értesültek róla. Ha megbízható rendszerességgel jelentkezünk a rendezvénnyel, ez a panasz okafogyottá válik.

  • Érdemes a helyi önkormányzatot támogatónak megnyerni.

  • Jó, ha valamelyik egyéb rendszeres tömegrendezvénnyel (ez nálunk a heti piac) kapcsolható, mert ezzel megnövelhető a látogatói létszám.

  • Nagyon kell ügyelni arra, hogy senkiben (a közterületet környező ingatlanok tulajdonosai, a terület tulajdonosa) ne keltsünk ellenérzést: ne legyen rendbontás, szemetelés, rongálás köthető a mi rendezvényünkhöz (ez a Rendezők felelőssége!).

  • Törekedjünk a jó hangulatra, végül is ez nem "vérre megy", nem a profitszerzés a cél!

 

További információk

  • az Egyesület honlapján 

  • az Egyesület elérhetőségein (ld. a honlapon)