Holcim cementgyár
Település: Nyergesújfalu
Égető: cementgyár hulladékégetéssel
Kapacitás: 75 ezer tonna hulladék 1,77 millió tonna cement
Hulladék: nem veszélyes hulladék
Kezdeményező: Holcim Hungária Zrt.
Ellene fellépő:
Táti, Tokodi, Tokodaltárói, Esztergomi, Mogyorósbányai Önkormányzat,
Zöld Sziget Tát és Térsége Környezetvédelmi Egyesület, Esztergomi
Környezetkultúra Egyesület, Válaszúton Alapítvány, stb.
„Sem a füstje, sem a lángja, nem kell Holcim cementgyára”
A
verset, melynek refrénje írásunk címévé is vált, 2005 őszén mintegy
ezer ember fennhangon szavalta együtt. Soha nem látott összefogás
valósult meg, melynek célja az volt, hogy a helyi közösség
megakadályozza egy újabb környezetterhelő üzem létesülését a térségben.
Esztergom-Dorog
térsége környezeti szempontból az ország egyik legmegviseltebb vidéke,
számos környezetterhelő üzemmel és múltbéli szennyezések hagyatékával.
A helyi lakosság fokozottan érzékeny a környezeti problémákra,
különösen – a saját bőrén tapasztalt negatív élmények miatt – a
nagyüzemek környezetterhelésére. A térségbe a Holcim Hungária Zrt. új
cementgyárat kívánt telepíteni, ami ellen egy emberként emelte fel a
szavát a helyi közösség. Az ügy kapcsán sokakban merült fel a kérdés:
van-e annyi önrendelkezési joga egy térségnek, hogy egy újabb
környezetterhelő beruházásra nemet mondjon?
A cementgyár ügye
2005 tavaszán került napfényre, amikor a Holcim vezetősége benyújtotta
az előzetes környezeti hatástanulmányt a Nyergesújfalura tervezett
cementgyáráról. A hír egy kis helyi lapban került nyilvánosságra, amely
nyomán két táti lakos megkereste az Esztergomi Környezetkultúra
Egyesületet és segítségüket kérte. Nem kívántak új környezetterhelő
üzemet a térségbe, pláne nem a házaiktól mintegy 2 km-re.
A
hatástanulmányt 2005 tavaszán nyújtották be a Környezetvédelmi
Felügyelőséghez, így a civil szervezetnek és a tátiaknak kellő idő állt
rendelkezésére, hogy ezt megszerezzék és megismerjék. Már első
olvasáskor is számos olyan kifogás merült fel, amely megítélésük
szerint lehetetlenné tenné a gyár felépítését. A legnyomósabb érv
egyike, hogy a tervezett gyár a nyerges-táti vízbázisok hidrogeológiai
védőidomán épülne fel. Bár a közeli vízművek csaknem tíz település
ivóvizét biztosítják, a vízbázisok földhivatali bejegyzése nem történt
meg. Így, a vízbázisok a valóságban léteznek, papíron azonban nem! A
civil szervezetek arra hivatkoztak, hogy a cementgyárban hulladékégetés
is zajlik majd. Mivel a jogszabály szerint ez utóbbi tevékenység
vízbázison nem végezhető, ezért a cementgyár létesítése sem
engedélyezhető. Ilyen területen kempinget sem lehet létesíteni, a
Környezetvédelmi Felügyelőség a cementgyár létesítését előzetes
határozatában mégis elfogadta.
További érv volt a gyár ellen a
térség rossz levegőállapota, amely már most határérték felett
szennyezett. Éves szinten 50–70 az olyan nap, amikor a szálló por
mennyisége meghaladja az egészségügyi határértéket. A hatályos
jogszabályok szerint újabb hatásvizsgálat-köteles környezetterhelő üzem
ilyen területen nem létesíthető, azonban - mint később kiderült - a
környezetvédelmi hatóság a hatályos jogszabályról nem vett tudomást
A
gyár ellen számos további érv szól. Az üzem napi 500 kamionnal terhelné
az amúgy is túlterhelt 10-es számú főutat, a gyárhoz tartozó
szállítószalag Natura 2000-es területeket tenne tönkre. Az ügyben
azonban talán a legnagyobb hangsúlyt az egészségügy kérdése kapta. A
térségben a számos terhelő üzem (veszélyeshulladék-égető, cementgyár,
kőbánya, papírgyár, autógyár, gyógyszergyár, hőerőmű stb.) miatt,
dokumentáltan gyakoribb a légzőszervi megbetegedések aránya, mint az
ország más részein, és különösen aggasztó a gyerekek körében előforduló
és egyre gyakoribbá váló légúti megbetegedések aránya. Az új cementgyár
légszennyezőanyag kibocsátása a régi gyár bezárásával együtt is
többletterhelést jelentene a térségnek. Nem véletlen, hogy a térség
egészségügyi dolgozói, háziorvosok, tüdőgyógyász szakemberek
állásfoglalásukban tiltakoztak a cementgyár építése ellen.
A
fenti érvek összegyűjtésére szerencsére elegendő idő állt
rendelkezésünkre, így a véleményezési szakasz vége előtti napokban
bejelentett sajtótájékoztató meglepetésként érte a céget. A
sajtótájékoztatón átadtuk azokat az aláírásgyűjtő íveket, amelyeket
alig két hét alatt gyűjtöttünk össze és amely több ezer táti lakos
aláírását tartalmazta. Felszólítottuk a képviselőtestületet, hogy
tegyen meg mindent a cementgyár felépülése ellen, és végső eszközként
írjon ki helyi népszavazást. Az ügy nagy nyilvánosságot kapott.
Ellenlépésként a Holcim a rákövetkező napra lakossági fórumot hívott
össze, melyen azonban egy helyi lakos kérdése nyomán kiderült, hogy a
hatástanulmány készítői elfeledkeztek Tát-Depó településrészről, amely
mintegy 900 méterre fekszik a tervezett üzemtől. A minden helyismeret
nélkül készült hatástanulmány és a felvonultatott szakértők ettől a
pillanattól kezdve hiteltelenek lettek a helyi lakosok szemében.
A
lakossági fórumot követően az ügy egyre nagyobb nyilvánosságot kapott.
A szomszédos településeken is megindultak az aláírásgyűjtések, és
tisztán önkéntes munkával 60 000 emberhez jutottak el a gyárat ellenző
szórólapok. A cementgyár a szomszédos településeken is hasonló
ellenérzést váltott ki, így az önkormányzatok mind ügyféli jogállást
kértek az ügyben, majd képviselőtestületi ülésen döntöttek a gyár
elutasításáról. Az ügybe sikerült a nem szomszédos, de közeli Esztergom
és Tokodaltáró települések lakosait is bevonni, akik szintén a gyár
ellen szólaltak fel és civil segítséggel ügyféli jogállást is
szereztek. Nyár végére sor került a társadalmi véleményezési szakaszra,
amely a sorozatos ügyféli bejelentkezések miatt – a vélhetően tudatosan
augusztus végére tervezett időpont helyett – egészen októberig elnyúlt.
A cég valamennyi szomszédos településen megtartotta lakossági fórumát,
de legtöbbször elutasítással szembesült.
Táton a véleményezési
szakasz záró eseményeként egy közel 1000 fős tüntetésre is sor került,
melyen az összes szomszédos település képviseltette magát. Egyértelmű
volt, hogy Nyergesújfalu kivételével valamennyi település a gyár ellen
van, azonban döntési joggal egyedül Nyergesújfalu rendelkezett. A
település polgármestere kezdettől fogva a gyár mellett érvelt,
elsősorban gazdasági szempontokat véve figyelembe. Egy
képviselőtestületi ülésen a szomszédos önkormányzatokat bírálva ki is
fejtette álláspontját a kérdésben: „...mondják meg azt a tíz, vagy nem
tudom én hányjegyű számot, amivel a jóindulatuk megvásárolható...”. A
civil szervezetek tevékenységét szintén nem nézte jó szemmel. Egyik nap
sajtóperrel fenyegette őket, a másik nap az önkormányzat pályázatíró
csapata közös pályázat benyújtásával kereste meg szervezetünket. A
polgármester álláspontja ellenére a nyergesi képviselőtestület ülésén
olyan döntés született, mely szerint a cementgyárat elfogadják, de a
hulladékégetést nem. Ez azért volt fontos, mert a Holcim képviselői
kijelentették, hogy 75 000 tonna hulladékot kívánnak „alternatív
tüzelőanyagként” elégetni, melyből 25 000 tonna veszélyes hulladék lett
volna. A nyergesi önkormányzat fenti döntését 10:2 arányban hozta meg.
Sajnos néhány hónappal később – újabb érdemi információk nélkül – a
testület a saját döntését megváltoztatta és nemcsak a cementgyárat,
hanem vele együtt a hulladékégetést is elfogadta.
Az eljárás
kezdetén a Holcim képviselői kijelentették, hogy csak akkor gazdaságos
a cement gyártása, ha az hulladékégetéssel párosul. Ezért volt meglepő,
hogy a táti demonstráció előtt egy nappal bejelentették, hogy elállnak
a tervezett veszélyes hulladék égetésétől: „a jelenlegi körülmények
között”. Nyilvánvalóan egyszerű kommunikációs fogás volt, amellyel a
tüntetés élét szerették volna elvenni. Rövid nyomozás után kiderült,
hogy a bejelentés tartalmát a Környezetvédelmi Felügyelőséggel nem
közölték. Miután ez nyilvánosságra került, hosszas huzavona után egy
hónapos késéssel a bejelentés az engedélyező hatóságnál is hivatalossá
vált.
A véleményezési időszak alatt mintegy tucatnyi lakosság
fórumra került sor, összegyűlt több mint 6000 tiltakozó aláírás, az
összes szomszédos önkormányzat határozatban utasította el a tervezett
cementművet, és így tett a dorogi, valamint az esztergom-nyergesújfalui
kistérségi társulás is. Több tucat lakossági észrevétel érkezett a
hatástanulmánnyal kapcsolatban, civil szervezetek és az önkormányzatok
szakértői véleményezték, így remélhető volt, hogy a győri székhelyű
felügyelőség elutasítja a benyújtott dokumentációt.
A
Felügyelőség mintegy négy hónapos tépelődés után azonban határozatában
elfogadta a hatástanulmányt és részletes hatástanulmány elkészítését
írta elő. Nézzük ennek kritikus pontjait!
Mint említettük,
valamennyi önkormányzat elutasította a cementgyár – hatástanulmányban
foglalt – megvalósítását (ekkor még a nyergesi önkormányzat is). Így a
cementgyár felépülése lehetetlenné vált volna. Mint korábban
említettük, a nyergesi önkormányzat váratlanul megváltoztatta döntését,
és ezt eljuttatta a Felügyelőségnek. A hatóság mintha csak erre várt
volna, néhány napon belül kiadta a határozatot. A gyár társadalmi
támogatottságát azzal indokolták, hogy a megyei közgyűlés, illetve a
Regionális Fejlesztési Tanács támogató nyilatkozatot adott az ügyben.
Azonban mindkettő vezetője ugyanaz a személy, és mint kiderült, a
Regionális Fejlesztési Tanács nem is tárgyalta a döntést. Az elnök
önhatalmúlag adott támogató nyilatkozatot. Azt már csak mellékesen
jegyezzük meg, hogy ez a személy a Holcim egyik alapítványának
kuratórium tagja is.
Említettük Tát-Depó településrész kérdését
is. A cég hatástanulmányában nem tett róla említést. Ekkor Tát
önkormányzata nyilatkozott, hogy a településrész létezik, erre a
Felügyelőség hiánypótlásra szólította fel a Holcim képviselőit, akik
állították, hogy 1 km-en belül nincs lakott településrész. Az
önkormányzat nyilatkozatával szemben a Környezetvédelmi Felügyelőség a
cég álláspontját fogadta el, mely szerint az adott településrész
gyakorlatilag nem létezik.
A Felügyelőség a civilek és
önkormányzatok szakértői véleményét szinte teljes mértékben negligálta,
egyes esetekben azok vizsgálatát írta elő részletes hatástanulmányban.
A 2006 elején kiadott határozatot több önkormányzat, valamint civil
szervezet is megfellebbezte, azt azonban a Főfelügyelőség 2006 derekán
elutasította. 2006 tavaszán került sor az önkormányzati választásokra,
amely során lakossági nyomásra, vagy éppen önként majd minden
önkormányzat népszavazást írt ki a kérdésben. Esztergom, Tokod,
Tokodaltáró, Bajót, Mogyorósbánya, Tát esetén az országgyűlési
választásokkal egy időben magas részvétel mellett döntő arányban
(75–93%) a lakosság elutasította a cementgyár tervét. Az esztergomi
népszavazást a Holcim vezetése bírósági úton támadta meg, mert
szerintük elfogult volt a kérdésfeltétel, míg Nyergesújfalun
bevallottan az általuk diktált kérdést tették fel népszavazásra:
„Egyetért-e Ön Nyergesújfalu Város Önkormányzati Képviselő testületének
olyan döntésével, amelyben hozzájárul ahhoz, hogy a Holcim Hungária
Zrt. a Nyergesújfalu külterületén bővíteni tervezett ipari parkban
Európa legkorszerűbb cementgyárát létesítse, mely a hagyományos nyers-
és tüzelő anyagok egy részének kiváltása érdekében nem
veszélyeshulladékokból előállított helyettesítő anyagokat hasznosítva
működik a mindenkor hatályos és idevonatkozó jogszabályok maradéktalan
betartásával?”
A nyergesi képviselőtestület - vélhetően
tudatosan - az országgyűlési választások második fordulóját követő
második hétre tűzte ki a népszavazást. Előre látható volt, hogy nem
lesz meg a szükséges részvételi arány. Ez sajnos be is következett és a
lakosság – az egyoldalú tájékoztatás miatt – kis többséggel a
cementgyár mellet szavazott, érvénytelen eredménnyel.
A cég
ezzel párhuzamosan hozzálátott a részletes környezeti hatástanulmány
elkészítéséhez, és módosított eddigi sikertelen kommunikációs
stratégiáján. Két ízben is elvitte a magyar média vezető szereplőit a
svájci Holcim gyárba, óriásplakát kampányt indított, és rendszeresen
eljuttatta az összes környékbeli háztartásba a Holcim újságját. A civil
oldal véleményének kifejtése egyre nehezebbé vált. Előfordult, hogy egy
helyi rádióban, amely napi rendszerességgel adta le a
Holcim-reklámokat, a civilek fizetett (!) hirdetését sem voltak
hajlandóak adásba tenni. Természetesen akadtak ellenpéldák is, de a
helyi médiában abszolút fölényre tett szert a Holcim. Sorra alakultak
Holcim-alapítványok is, amelyek helyi iskolákat, óvodákat támogattak
néhány százezer forintos összegekkel, majd bejelentették egy 300
milliós térségi alap létrehozását. A Holcim képviselői által szervezett
térségfejlesztő konferencián a zöld szervezetek mély sajnálatára és
kérése ellenére is megjelentek a Nemzeti Civil Alap kollégiumának
tagjai, valamint országos zöld szervezetek is. A WWF Magyarország a
hatástanulmány benyújtásával egy időben üzleti partnerségre lépett a
Holcim vezetőivel, és helyi zöld szervezetek kérése ellenére a
népszavazások előtt szemétszedési akcióval „festette zöldre” a céget.
2007
márciusában a cég képviselői benyújtották a részletes környezeti
hatástanulmányt. Erre válaszként demonstrációra került sor. Tát és
Nyerges határában fáklyás felvonulás és madárijesztők hada hirdette,
hogy Táton a helyiek megvédik az érdekeiket. A Környezetvédelmi
Felügyelőség semmibe véve a környezeti adatokhoz való hozzáférés
jogszabályi előírását, a mintegy 1200 oldalas dokumentáció
lemásolásáért mintegy 120 000 forintot kért. A civil szervezetek ezért
az ombudsmanhoz fordultak, aki megállapította, hogy a Felügyelőség
helytelen módon járt el. A civil szervezetek azonban így csak jelentős
késéssel tudtak hozzájutni a dokumentumokhoz. Ennek ellenére a táti
önkormányzat szakértői és a civil oldal által felkért szakértők is
részletesen elemezték a hatástanulmányt, s rámutattak hibáira.
Észrevételeik jórészt megegyeztek az előzetes szakaszban foglaltakkal,
a fókusz azonban most a légszennyezőanyag hatásterületére irányult. A
cég számításai szerint ugyanis az üzem légszennyezőanyag kibocsátása
nem érint lakott területeket. Éppen ezért a civil szervezetek felkérték
Sámi Lajos levegővédelmi szakértőt, a Tiszántúli Környezetvédelmi
Felügyelőség levegővédelmi osztályának vezetőjét, hogy készítsen egy
alternatív hatásterület számítást. Az eredmények megdöbbentőek voltak:
míg a Holcim szerint a hatásterület mintegy 1,5 km, addig a civilek
szakértője szerint 27 km! Vita tárgyát képezte az is, hogy a Holcim nem
vizsgálta a környező települések levegőállapotát, hanem egy
természetközeli területen állított fel mérőállomást, amit csak néhány
hónapig üzemeltetett. Ez az eljárás az Országos Főtisztiorvosi Hivatal
álláspontja szerint sem volt megfelelő. A vélemények kifejtésére a
Táton és Nyergesen munkanapon délelőtt megrendezett közmeghallgatáson
nyílt lehetőség. Bár a civil szervezetek és az önkormányzatok is kérték
más időpont kijelölését, a hatóság a cég számára kedvező időpont
mellett döntött.
A Táti közmeghallgatás telt ház mellett,
mintegy 200 fő részvételével zajlott a kedvezőtlen időpont ellenére is.
A cég a gyár ellenzőinek felvetéseire érdemben nem tudott reagálni.
Ezt
követően a hatóságoké lett a főszerep. A hatóság hosszú hónapokat ült a
döntésen és mint az várható volt, a kizáró észrevételek ellenére
hozzájárult a gyár engedélyezéséhez. A hatóság határozatának
legfelháborítóbb része az volt, hogy a civil véleményeket és a civilek
által felkért szakértőket teljes mértékben figyelmen kívül hagyta, de
hasonlóképpen járt a gyárat ellenző elsőfokú szakhatóság a Táti jegyző
véleményével is, amelyet gyakorlatilag kizárt az eljárásból. Szakmai és
eljárásjogi hibák tömkelege hemzsegett a határozatban, éppen ezért az
önkormányzatok és a civil szervezetek is megfellebbezték azt, amely így
másodfokon az Országos Környezetvédelmi Főfelügyelőséghez került
elbírálásra. A fő kérdés továbbra is a hatásterület-számítás maradt. A
táti önkormányzat az Országos Meteorológiai Szolgálatot, mint a
szakmailag legmagasabb szinten álló szervezetet kérte fel a
hatásterület-számítás elvégzésére. A Szervezet számításai alapján a
hatásterület 4700 méternek adódott, ami azt jelentette, hogy lakott
területek jócskán „belógnak” a hatásterületbe. A Főfelügyelőség -
megismételve a Felügyelőség rossz szokását - figyelmen kívül hagyta
ezeket az eredményeket is, és csak a cég által végzett számításokat
vette figyelembe.
A Főfelügyelőség a cég számára kedvező döntése
azt jelentette, hogy a gyár ellen fellépők számára egyetlen út maradt
:a bírósági kereset benyújtása. Ez 208 júliusában megtörtént. A civil
szervezetek a határozat felfüggesztését kérték a bíróságtól, hiszen ha
ez nem történik meg, akkor ez azt jelenti, hogy a cég kikérheti az
építési engedélyt és elkezdheti az építkezést. E sorok írásakor még nem
lehet tudni, hogy a bíróság hogyan döntött az ügyben.
A
Holcim-gyár ügye számos olyan momentumot hordoz, ami megkülönbözteti a
hagyományos „zöld ügyektől” és országos jelentőséggel is bír. Ebben az
ügyben ugyanis nem csak a civil szervezetek, hanem egy kivételével
minden érintett önkormányzat, országgyűlési képviselő és
képviselőjelölt, kistérségi tanács, sőt a megyei környezetvédelmi
bizottság is a gyár ellen foglalt állást. Az üzem telepítése mellett
csak a cég érvelt, illetve azok az intézmények és szervezetek, amelyek
nem álltak a helyi közösség ellenőrzése alatt (régiós szint,
minisztériumi szint), és sajnos ide tartozott a környezetvédelmi
hatóság is. Sajátos az is, hogy míg Magyarországnak elemi érdeke lenne,
hogy a határainak túloldalára tervezett környezetterhelő üzemek
telepítésébe minél jobban bele tudjon szólni, addig a szlovákiai
határtól 900 méterre(!) felépíteni tervezett cementgyár engedélyezési
eljárásába egyáltalán nem vonták be a szlovák felet. Ilyen magatartás
mellett a jövőben hogyan várhatjuk el szomszédainktól, hogy
Magyarország érdekét figyelembe vegyék? Az üzem a lokális
légszennyezésén túl – amennyiben felépül – évi egy millió tonna
szén-dioxidot fog a légkörbe bocsátani, ami az ország
összkibocsátásának 1-1,5%-a. Ez nem tekinthető pusztán helyi ügynek. A
cementipar a globális szén-dioxid kibocsátás 6-7 %-áért felelős. Ma az
országban a nyergesi cementgyár mellett Királyegyházán is új cementgyár
felépítését tervezik. A két gyár összkibocsátása pedig már országos
szinten is jelentős lesz.
Helyi ügynek tűnik, jelentősége
azonban ennél jóval nagyobb. Az ügy még nem zárult le, a civil
részvételre és érdekérvényesítésre az eddiginél is nagyobb szükség
lesz. Tovább lángol tehát a cementgyár körüli harc, és ha a táti
költőnk lelkületében bízhatunk, akkor van esély a gyár felépülésének
megakadályozására: „Várunk akkor és légy résen / minden táti tettre
készen. / Mert jottányit sem engedünk / és ez a gyár – nem kell
nekünk!” (Kátai Ferenc, Tát korábbi polgármestere)