Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Körbe-körbe, karikába

Vásárlói körök
Év: 
2004
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Tömöri Balázs

Az egyik tavalyi Élőfalu Hálózatban olvastam Zaja Péter hírét a Csiperke Vásárlói Kör megalakulásáról és alapelveiről. Nagyon megtetszett az ötlet. A tudatos vásárlás, a közös(ségi) részvétel és persze az elvek.

A 10 család közös kezdeményezésének a lényege az, hogy bizonyos termékek esetén beszerzéseiket a családok közösen intézik. Gondolom, hogy a tisztelt KukaBúvár Olvasó is sejti: ez nem azt jelenti, hogy a 10 család jár a bevásárlóközpontba hétvégenként

A közös beszerzés Csiperkééknél azt jelenti, hogy minden héten más család intézi a közös beszerzési listán lévő termékek bevásárlását, mégpedig úgy, hogy preferálják a helyi vagy legalább hazai árukat és törekszenek mindenből biotermék vásárlására. Viszonylag nagy mennyiséget vásárolnak, hiszen 10 család közös fogyasztásáról van szó, és a termelőkkel igyekszenek kölcsönös bizalmi kapcsolat kialakítására.

A közelben élő termelőkhöz mind házhoz mennek " esetleg ez kisebb táv is lehet, mint a piac. A termelés helyszínén meg tudják nézni annak körülményeit és beszélgetnek a termelővel is. Egy ilyen közvetlen kapcsolat mindkét fél számára hasznos. A vevők tudják, hogy milyen módon állítja elő a termelő a terméket és miután 10 család számára vásárolnak, ezért a termelőnek megéri szempontjaikat figyelembe véve megtermelni az árut. (pl. vegyszermentes módon, bizonyos fajtákat termesztve/tenyésztve, teljes őrlésű gabonából, stb) A termelő pedig hosszú távon számolhat vevővel, a termelési ciklus elején már biztos vásárlókkal számíthat " míg a piacon ez nem általános.

Egy vélemény:
Elsőre talán kicsit furcsán hangzik ez az egész. De vannak olyanok is, akiknek más a furcsa. Például az, hogy Hosszú utca 19. száma alatt lakók kocsiba ülnek és elmennek a bevásárlóközpontba, ahol megveszik a pl. marokkói paradicsomot, míg a 17-ben lakó nyugdíjas házaspárt pedig sokadszor hozza haza az unoka a kocsijával úgy a piacról, hogy legalább egy rekesz saját termesztésű paradicsom rohad rajtuk .

(csak a legközvetlenebb környezetterhelés szempontjából nézve megspórolható lett volna a két családnak egy-egy autóút, és a nyugdíjasoknak helypénz a piacon. És hol van még a marokkói paradicsom szállítása által okozott környezetterhelés, a helyi munkahelyteremtési vonatkozás, árutermelés ellenőrzésének lehetősége, stb.)

Még egy vélemény:
A Csiperke Kör 10 család KÖZÖS kezdeményezése. Fontos, hogy folyamatosan kapcsolatban vannak egymással, kommunikálnak, vagy ahogy régen mondták, beszélgetnek egymással. Nemcsak a vásárlásról, hanem az élet Nagy dolgairól, közéleti kérdésekről, gondjukról és örömükről.

A mai világban ez nem kis dolog. Pláne nem a fővárosban, ahol sokszor nemhogy az utcában lakót, de még a szomszédot is alig ismerjük, bizalmatlanok vagyunk egymással és esetenként emiatt még a rászorulókon sem mindig segítünk.

Nagyon nagy hozadéka lehet tehát a vásárlói körök létrehozásának a jószomszédi viszony újra kialakulása!

Vagy a kollégális, mert hol van az megírva, hogy egy kis átalakítással ugyanez egy munkahelyen nem működne??? (pl. elképzelhető egy munkahelyen (az, ami a HuMuSz-ra majdnem igaz,) hogy mindenkinek van legalább egy olyan termelő vagy kereskedő ismerőse, aki valamilyen biotermékkel vagy házi készítésű élelmiszerrel foglalkozik és a többiek által rendelt mennyiségeket is, majd az árucsere és kölcsönös törlesztés után mindenki minden rendelt áruból visz haza )

Aki nem hiszi, próbálja ki! SzerveződjÖn!