Az a kincs, ami nincs!
A HuMuSz hulladékmegelőzési javaslatai
Számos módon elmondtuk már, hogy paradigmaváltásra van szükség a hulladékgazdálkodásban, hiszen hiába szögezi le minden fontos dokumentum, hogy a hulladékmegelőzésnek van prioritása a gazdálkodásban, a valóságban megfigyelhető jelenségek és folyamatok nem erről szólnak. a jelenlegi hulladékos szemléletmód azt sugallja, hogy fogyaszthatunk, amennyit akarunk, termelhetünk bátran bármennyi hulladékot, majd jól szervezett vállalkozások mindent ártalmatlanítanak, esetleg feldolgoznak. ez alapvetően rossz megközelítés.
Nem lehet tovább folytatni a nyersanyagok és az energiahordozók pazarlását a mai módon. Illúzió azt gondolni, hogy jelenlegi fogyasztásunk szerkezete és mértéke fenntartható. Mind a luxusfogyasztás, mind a silány termékek kényszerű fogyasztása komoly negatív hatással van a környezetre, így a hulladékprobléma növekedésére.
A HuMuSz ajánlásokat tett a nemzeti hulladékmegelőzési stratégiához, amelyben leírjuk, hogy – szerintünk – mit kellene tenni az egyes társadalmi csoportoknak, hogy kevesebb legyen a hulladék. a kiadvány kéziratával bejártuk a hét régiót, hozzászólásokat kértünk a hulladékgazdálkodás szereplőitől.
Meggyőződésünk, hogy minden társadalmi csoportnak sokat kell tenni azért, hogy a MEGELŐZÉS prioritása ne csupán üres szakpolitikai jelszó legyen, hanem valódi tartalommal teljen meg, és a jelenlegi ártalmatlanítás-centrikus hulladékgazdálkodást át tudjuk állítani megelőzés központúvá. a jelenlegi gyakorlat ugyanis valójában nem a környezet és a fogyasztók érdekeit szolgálja.
Javaslataink minden társadalmi csoport feladataira kiterjednek, az állami szervektől a gazdálkodókon és civileken át a fogyasztókig. Jelszavunk: Közös felelősség. Nem elég várni az állami szabályozásra és az intézkedésekre (aztán megpróbálni kibújni alóluk…), hanem önkéntesen is tenni kell a környezetért mindenkinek. És rengeteg a tennivaló.
A HuMuSz kezdetek óta úgy tekint a hulladékok mennyiségének növekedésére, hogy a bajok gyökereit a fogyasztásnál és a fogyasztást gerjesztő reklámoknál kell keresni. Ettől az elvtől ebben a kiadványban sem tudtunk eltekinteni. Ha kevesebb hulladékot akarunk, kevesebbet, tudatosabban és etikusabban kell fogyasztanunk. Komoly meggyőződésünk az is, hogy a kevesebb hulladékkal együtt egészségesebb, versenyképesebb(!) és szociálisan igazságosabb lenne a társadalom. a következő években ezt számos módon kívánjuk bizonyítani!