Mindent lehet, csak akarni kell
Amerika a lehetőségek hazája. Nincs ez másképp az újrahasznosítás, javítás, szelektív gyűjtés, komposztálás stb. terén sem, csak keresni kell a lehetőséget. Mivel van szerencsém az ország legzöldebb városában élni, errefelé sokszor még csak keresni sem kell.
Mielőtt az Egyesült Államokba költöztem, több mint öt évet éltem Dániában. Ottani keserű tapasztalat, hogy a magyarországihoz képest megnövekedett fogyasztás mellé sajnos korlátozottan adódnak megoldások olyan problémákra, mint a javíttatás, a feleslegessé vált, esetleg nem tetsző, megunt – vagy tévedésből ajándékba kapott – tárgyak adományozására, újrahasznosítására. Ennek oka leginkább abban keresendő, hogy az emberi munka ára többszöröse a hazainak, így sokkal többe kerülhet megjavíttatni valamit, ami elromlott, mint újat venni helyette.
San Franciscóba érkezésem előtt azt hittem, Amerikában mindez még inkább gondot jelent majd. A fogyasztás Mekkájaként ismert országban nem feltételeztem, hogy bárki kétszer is meggondolja, új farmert vegyen-e például, ha annak kikopott az anyaga.
Javító szándék
Meglepő módon a lehetőségek
csupán karnyújtásnyira elérhetők
– legalábbis ebben a
városban. A mosodák és ruhatisztítók
például egyúttal számos
ruhajavítási szolgáltatást
kínálnak: a felszaladt szemű
kötött pulóver helyrehozásától
annak a bizonyos kikopott farmernek
a befoltozásáig. Nem
szokatlan dolog az átalakíttatás
sem, számos apró szabóüzlet
jelzi, hogy csak azért, mert
valaki kifogyott/kihízott egy
ruhaneműt, nem feltétlenül
fogja a szemétbe dobni azt. Cipészek,
órásműhelyek létezése
utal rá, hogy van igény más jellegű
javításra.
Az elektronikai piac gyors forgását mutatja viszont az ilyen jellegű szervizek hiánya. Jellemzően a nagyáruházak vagy maguk a márkák (például a Microsoft, a HP stb.) kínálnak valamiféle javítási lehetőséget termékeik vásárlóinak, de kis, hagyományos javítóműhelyek nemigen lelhetők fel a városban.
Az újrahasználat menő!
Szerencsére a reménytelenné
vált elektronikai cikkek visszagyűjtésére
annál több a helyszín.
A magyarországi megoldáshoz
hasonlóan az elektronikai cikkeket
értékesítő nagyáruházak
is kötelesek visszavenni az elromlott,
régi vagy lecserélésre
ítélt termékeket. Emellett azonban
számos helyen leadhatók a
számítógépek, tévék, rádiók,
mobiltelefonok és egyebek.
A kedvenceim az újrahasználatot lehetővé tevő megoldások. Ilyen például egy program, amely a tengerentúlon szolgálatot teljesítő amerikai katonák számára gyűjti össze a használt mobiltelefonokat, hogy azok a fel nem használt percekből családjaiknak hazatelefonálhassanak. Nem elektronikai példa ugyan, de több alapítvány gyűjti azokat a szemüvegeket, amelyeket romló vagy éppen javuló látásuk miatt gazdáik már nem hordanak. Egy egyszerű ötlettől vezérelve a már nem használható szemüvegeknek úgy adnak új életet, hogy fejlődő országokba juttatják el, ahol olyan rászoruló embereknek adományozzák, akik egyébként nem engedhetnék meg maguknak az éleslátást.
A legnagyobb mennyiségben azonban ruhák kerülnek újrahasználatra. Számos civil szervezet – köztük talán legismertebbként a Goodwill – fogad használt vagy új ruhanemű adományokat, amelyeket aztán a hazai Vöröskereszt boltok mintájára alacsony áron értékesítenek. Azok a ruhadarabok, amelyek nem kelnek el a boltban, rászorulókhoz jutnak el ingyenes adományként, amelyek pedig erre a célra sem alkalmasak, azok lehetőség szerint újrahasznosítóban vagy állatmenhelyeknél végzik, ahol jó szolgálatot tesznek az állatok alatt.
Hulladékból adomány
Amit kevesen tudnak – és ez
egyúttal az amerikai rendszer
legnagyobb hátránya –, hogy a
ruhák mellett szinte bármit fel
lehet ajánlani újrahasználatra.
Amennyiben a használati tárgy
még működőképes, számos alapítvány
szívesen fogadja újraértékesítésre,
adományozásra vagy
óvodákba, iskolákba. A Goodwill
például ruhanemű mellett
konyhaeszközöket, bútorokat,
lámpákat, irodai eszközöket és
könyveket, DVD-ket is szívesen
fogad. A tanárok részére gyűjtő
Scrap pedig arról gondoskodik,
hogy ne kelljen kidobni a feleslegessé
vált anyagdaraboktól a
gyerekek által megunt filctollakon
át a tűket, gombokat – és
még sorolhatnám. Ezek ugyanis
mind hasznos alapanyagul szolgálnak
majd a kézműves foglalkozásokon
óvodákban, iskolákban.
Mindezekben a programokban mindenképpen lenyűgöző a logisztika. Léteznek olyan szervezetek, amelyek felvállalják, hogy központosítják és összegyűjtik az egyénenként akár csak egy-két darabra tehető, feleslegessé vált tárgyakat. Egy 300 milliós országban már valóban érvényes a „sok kicsi sokra megy” elve, így a felajánlások, adományok ténylegesen hasznosulni tudnak új formában, új helyen.
Így tovább!
A rendszer egyetlen, ámde
komoly hiányossága az informáltság.
Miközben a javítóműhelyek,
például szabók egy
része látványosan jelen van a
városokban, addig az összes
többi újrahasználatra lehetőséget
adó megoldást keresni kell.
És hogy akarják-e mindezt az
amerikaiak?
Számadatok erre vonatkozóan csak a szelektív gyűjtéssel kapcsolatban vannak. Az Ipsos kutatóintézet legfrissebb adatai komoly előrelépést jeleznek a tudatosság terén. Egyfelől az amerikaiak fele (51%) napi szinten szelektál, közel kilenctizedük (87%) pedig legalább bizonyos fokon válogatja hulladékát. A legfontosabb szemléletbeli változás, hogy már alig vannak (3%), akik nem látják be a szelektív hulladékgyűjtés előnyeit, és az esetleges nehézségek – például hogy nem biztosított maga a szelektív elszállítás – ellenére a többség már nem keresi a kifogásokat.
Szerencsére a felfokozott fogyasztás mellé az amerikaiak többségénél számos területen megnövekedett felelősségérzet is társul. Az adományozás, önkénteskedés sokkal inkább a mindennapok része, mint Európában, mivel hiányzik a nálunk megszokott szociális háló, és amit az állam nem biztosít, azt civil szervezetek és az állampolgárok igyekeznek pótolni munkájukkal. Az újrahasznosítás területén is ledőlni látszanak gátak, utat engedve a tenni akarásnak.