A megrendelő 3 arca
Egyre növekvő igény a cégek részéről rendezvényeik, tevékenységük, irodai mindennapjaik zöldítése, környezettudatosabbá tétele. Mi sem támasztja jobban alá ezt, mint a „zöld szolgáltatások” rohamléptékű elterjedése – példaként említhetjük a Humusz Szövetség társadalmi vállalkozását, a Re-Kreát.
2011-es megalapítása óta sok és sokféle megrendelővel dolgoztunk már, akiket eddigi tapasztalataink alapján három kategóriába sorolnék:
- A „zöld szemlélet” a vállalatirányítás, a munkakultúra része. Van erre dedikált kollégájuk vagy egy egész csapatuk, minden évben tartanak zöld napot, hetet és/vagy komoly CSR-programmal rendelkeznek. Visszatérő megrendelőink, akik értékelik a munkánk minőségét, amit újbóli megrendelésükkel fejeznek ki. Tisztában vannak a zöld rendezvények megszervezésével járó költségekkel is, ennek megfelelően számolnak is vele. Civil szervezeteket kérnek fel az együttműködésre, ezzel is támogatva létüket.
- A zöldítő kezdeményezés alulról jön, azaz a kollégák részéről született meg az igény, akik saját munkájuk mellett szerveznek és lelkesítenek. A vezetőség morális és financiális támogatását is élvezik, ám ők kifelé nem kommunikálják a programot, nem használják vállalatzöldítő akcióként, nem akarnak ettől jobb színben feltűnni.
- Felülről érkezik az ukáz, hogy „csináljanak valami zöld programot”, amivel kapcsolatban sem elképzelés, sem elvárás sincs. A vezetőség tapasztalja a zöldítő törekvések elterjedését, így kényszeredetten érzik, nem maradhatnak le e téren sem. PR-célokra használják a programot, ám a költségvonzattal már nem kalkulálnak, így leginkább ingyen vagy fillérekből szeretnék megvalósítani.
Nyilván még ezerféle megrendelő-, ember- és cégtípus létezik, mi mindenesetre kitartóan dolgozunk azon, hogy a harmadik típusba sorolható vezetők a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos szempontokat is figyelembe véve irányítsák vállalatukat.