Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Most már a Minisztérium is visszaváltana

(ha volna mit)
Év: 
2002
Szám: 
Nyár
Szerző: 
BB

A Pepsi botrány jócskán hozzájárult ahhoz, hogy a betétdíjas jogszabály HuMuSz részérõl 1993 óta kifogásolt hiánya ismét a közérdeklõdés és a politikusok figyelmének középpontjába került. Mint ismeretes, a hulladékgazdálkodásról szóló törvény megalkotásakor elértük, hogy a felhatalmazások között megjelenik egy a betétdíjakról megalkotandó kormányrendelet. Sajnos az eltelt két esztendõben, noha e rendeletre vonatkozó javaslatot a HuMuSz még 2001. januárjában benyújtotta a Környezetvédelmi Minisztériumnak, a rendelet nem készült el, az ezzel kapcsolatos érdekegyeztetést nem folytatták le.

 


 

A Minisztérium képviselői, egyetértésben az Országos Környezetvédelmi Tanáccsal, sokáig arra hivatkoztak, hogy a csomagolási hulladékokról szóló kormányrendelet a betétdíjas rendelettel szemben előnyt élvez, mert míg az előbbi uniós elvárás, az utóbbi csak egy helyi szabályozás. A csomagolási hulladékokról szóló rendelet elkészült, kihirdetésre került és 2003. januárjában hatályba is lép.


E rendelet bizonyos vonatkozásokban alulmúlja az eddigi termékdíj törvényt is. Az új jogszabály szerint hasznosításnak csak a már megképződött hulladékok hasznosítása minősül, így újratöltésen alapuló, betétdíjas rendszerek alkalmazásával a jövőben díjkedvezményre, mentességre nem lehet már szert tenni, a betétdíjas megoldás a hasznosítási arányba nem számit majd be. Külön gond, hogy míg az eldobó csomagolásoknál mindössze 25%-os anyagában történő hasznosítási kötelezettséget írnak elő a kibocsátók számára, addig a betétdíjas rendszerek elméletileg 100, gyakorlatilag 70-90%-os hatékonysággal működnek, tehát a vállalkozó kezelési költségei összességében meghaladják a licencdíjjal viselendő terhet. A rendelet statisztikai adatszolgáltatási rendszere összemossa a társított csomagolásokat a homogén anyagú csomagolásokkal, így fennáll annak a veszélye, hogy pl. a Tetra Pak-típusú hulladékok hasznosítását országos szinten újságpapír-hulladék visszagyűjtéssel és hasznosítással kívánja majd az ipar igazolni.

A HuMuSz a csomagolási hulladékos kormányrendelet elfogadásra történő előterjesztését csak azzal a feltétellel támogatta, hogy annak hatálybalépéséig az adatszolgáltatási rendszer átdolgozásra és megszigorításra kerül és a betétdíjas rendelet kidolgozásra, elfogadásra kerül úgy, hogy 2003. január 1-én szintén hatályba léphessen. Erre a Minisztérium két államtitkára, Dr. Csepregi István és Erdei György urak részéről határozott ígéretet kaptunk, melyet a tárca eddig be is tartott. A csomagolási hulladékokról szóló kormányrendelet elfogadásával egyidőben megszületett a 2138/2002 (V.6) Korm. sz. határozat is, mely 2002. október 31-i határidőre utasította a környezetvédelmi minisztert e két hiányzó jogi szabályozás kidolgozására és a Kormány elé történő terjesztésére. Ígéretet kaptunk az érdekegyeztetési folyamat júliusban történõ lefolytatására, melynek megkezdését Kóródi Mária környezetvédelmi miniszter lapzártánk előtti napon a közmédiának be is jelentette.

Az érdekegyeztetési folyamat és a jogszabályi feltételek kidolgozása ugyanakkor nem lesz könnyű folyamat. Egyrészt számolni kell a kereskedelmi vállalatok heves ellenállásával, másrészt nem mindegy, hogy a választékban tartási kötelezettségek megállapításánál a betétdíjas forgalmazási arányok mikori állapotot vesznek figyelembe, hiszen az ipar 2002-ben kétségtelenül megpróbálta a kormányt és a közvéleményt kész helyzet elé állítani. A PEPSI és a BUSZESZ látványos kivonulása a betétdíjas üdítõital palackozásból csak a jéghegy csúcsának tekinthetõ.