Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 12 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ungarische Grüne Punkt

Év: 
2001
Szám: 
Nyár
Szerző: 
dr. Kalas György

Az ÖKO Pannon Kht. úgy döntött, hogy súlyos mondandóját sajtóközleménybe foglalja és "azonnal közölhetõ"-nek minõsíti. A május 3-án szétrepített közhír lényege az volt, hogy attól a naptól fogva õ, az ÖKO Pannon a "Zöld Pont" hivatalos magyarországi rendszergazdájává avanzsált. Papírja is van neki róla. A sajtóközlemény dõlten szedett állításaihoz kapcsolódóan a Hulladék Munkaszövetségnek az alábbi -- "Szigorúan nyilvános" -- mondandója támadt:

1. "Mától Magyarországon is lehetõség nyílik a ZÖLD PONT védjegy használatára" -- indít lendületesen a közlemény.

A Zöld Pont jelzést Magyarországon immár egy évtizede fû-fa használja. Akinek csak kedve volt, az rányomatta a szotyolás zacskójára, csokipapírjára, sörös aludobozára. Sajnos, senkit nem érdekelt, hogy a zöld nyilas csomagolások ugyanúgy a szemétdombra kerülnek, mint nyilatlan társaik.

A gyártókkal és a fogyasztókkal ellentétben a Hulladék Munkaszövetség tisztában volt a Zöld Pont jelentésével és azzal, hogy a jelzés önkényes használata súlyos környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi aggályokat vet fel. "Letiltatásuk" érdekében megkerestük a Környezetvédelmi Minisztériumot, a Környezetbarát Termék Kht-t, a Versenyhivatalt és a CSAOSZ-t (csomagolóipari szövetség) éppúgy, mint az eredeti német licenctulajdonost (DSD Deutschland). Mindhiába, hisz akkor még mást kívánt az érdek. A Zöld Pont eddigi megtûrése így lett része a hazai csomagolóipar "zöld imázsteremtõ" kampányának -- s a fenti szervek így lettek felelõsei a jelzés teljes lejáratásának.

2. "A védjegy a csomagolt termékeken azt szimbolizálja majd, hogy gyártója eleget tesz a jogszabályokban megfogalmazott környezetvédelmi kötelezettségeknek."

Ez az állítás valótlan, hiszen a védjegy eredetileg csupán azt jelzi, hogy a csomagolóanyag gyártója, forgalmazója megfizette a "Zöld Pont" használatának licencdíját (és ezzel része lett egy gazdasági vállalkozásnak). Magyarországra még ez sem igaz, hiszen a hivatkozott "jogszabályok" még éppúgy nem léteznek, mint a rendszer mûködtetéséhez szükséges szelektív hulladék visszagyûjtõ és újrahasznosító rendszerek.

3. "A PRO EUROPE . védjegyhasználati szerzõdést köt hazánk elsõ csomagolóanyagok újrahasznosításának koordinációjára létrejött nemzeti szervezetével, az ÖKO Pannon Kht-val."

Az ÖKO Pannon Csomagolási Hulladékok Kezelését Koordináló Szervezet Kht. (a tavaszi KukaBúvárban már megemlékeztünk róla) egy magáncégek által létrehozott önálló jogi személy, amely természetesen olyan szerzõdést köt, amilyet akar. De ugyan már mitõl nemzeti az a szervezet, melyet a legnagyobb hulladéktermelõ multinacionális cégek (Coca-Cola, Tetra Pak, Henkel, Procter and Gamble és tsai.) alapítanak az általuk megtermelt hulladékok kezelésére, saját érdekeik védelmére? Céljuk a német DSD-féle rendszer honi adaptálása, a rendszer mûködtetéshez szükséges költségvetési források bezsebelése.

4. "A ZÖLD PONT az európai unióban (sic!) garancia arra, hogy a jelzéssel ellátott csomagolóanyagok hulladékait szelektíven gyûjtik, szétválogatják és hasznosítják."

A "Zöld Pont" nem garancia semmire -- fõleg nem nálunk, ahol alapvetõen hiányzik a szelektív gyûjtés és újrahasznosítás jogi-technikai háttere. A nyugati tapasztalatok alapján legfeljebb arra van garancia, hogy a begyûjtött hulladékok "termikus hasznosítására" éveken belül nálunk is elkezdik a hulladékégetõk telepítését. A folyamat fõ szorgalmazója várhatóan pont az Öko Pannon Kht. lesz, összefogva a hulladékégetõket telepítõ és a magyar energiaszolgáltatást elprivatizáló multinacionális cégekkel. A másik tuti garancia, hogy -- a PRO EUROPE nyugati országaihoz hasonlóan -- Magyarországról is elindulnak a (nálunk hasznosíthatatlan) Zöld Pontos szemétszállítmányok. Indonéziába, Szingapúrba, Ukrajnába, a Balkánra -- mindegy. Természetesen a szegény országok felé, és természetesen hasznosítási céllal.

5. "A non-profit koordináló szervezet a csomagolási hulladékok begyûjtésének és hasznosításának koordinálását végzi, a tagvállalatok által befizetett licencdíjakból pedig fedezi a begyûjtéssel és hasznosítással járó többletköltségeket"

Az Öko Pannon tehát koordinál. Vagyis a begyûjtés technikájának, mûködtetésének biztosítása (annak költségei) a helyi önkormányzatokat terheli. A csomagolási szeméttel való fáradozás pedig a lakosságé, aki ezentúl a szemétdíjon felül kénytelen lesz a boltban megfizetni a csomagolásra nyomott Zöld Pont licencdíját is. Az Öko Pannon koordinál, és a tagvállalatai által befizetett "licencdíjakon" felül tartja a markát a költségvetési forrásokért is.

Így hát az Öko Pannon Kht. azonnal közölhetõ közleménye egyrészt megkésett (hiszen a közleményben menedzselt Zöld Pontjukat errefelé már régen lejáratták) -- ugyanakkor idõ elõtti is (hiszen bevezetéséhez hiányzik a jogszabály, mûködtetéséhez a háttérintézmények). Mindkettõért nagyrészt az felelõs, aki ezt a közleményt rögvest közzétette, és az a hivatali apparátus, amely hozzájárult a környezet és a fogyasztók érdekeit sértõ gyakorlathoz.