Szállodai környezetvédelem
A szakemberek elõrejelzése meglehetõsen rémes képet mutat: kis hazánk a fogyasztás mókuskerekét hajtva 2008-ra nagyjából 5,2 millió tonna települési szilárd hulladékot állít majd elõ évente, azaz majdnem egy kerek millióval többet, mint most. Hogy hova tesszük ezt a szemetet? Ó, hát az nem gond! Vezetõink elgondolása szerint lesznek majd regionális lerakóink meg jó kis égetõink. Ezek a "megoldások" -- melyek nem igényelnek gondolkodást, fantáziát, elõrelátást, elkötelezettséget, csak egyszeri befektetést -- aztán nyelik majd a jóléti életforma végtermékeit. Ott van persze még a "megelõzés" szó is, amit mindenki -- még frissen munkába állított hulladéktörvényünk is -- vadul emleget, de úgy tûnik, a megvalósítás túl bonyolult számukra. Akadnak azonban, akik felismerik ennek jelentõségét (már csak gazdasági megfontolásokból is), ilyen például a budapesti Flamenco Szálloda. Az alábbiakban sok pozitív példát mutatunk be arra, hogyan lehet környezetkímélõbb módon mûködtetni egy szállodát, a vendégek kényelmének megõrzése mellett.
A létesítmény -- a vezetõség és a munkatársak elkötelezettségének köszönhetõen -- idén elsõ helyezést kapott a Magyar Szállodaszövetség által kiírt "Green Hotel" elnevezésû országos környezetvédelmi pályázaton. Nem véletlenül, hiszen a hotel falain belül évek óta folyik a munka annak érdekében, hogy minél környezetkímélõbb módon mûködhessenek. A változtatások több vonalon folynak.
Az irodai dolgozók egyik elsõdleges célja például a papírhasználat csökkentése lett. Ügyeiket fax és levelezés helyett igyekeznek e-mailen vagy telefonon végezni, fénymásoláskor pedig nem feledkeznek meg a papír másik oldaláról sem. A fénymásolók tintapatronjai a szemetes helyett egy újratöltõ cégnél végzik, és a firkapapír fogalmát is meglehetõsen jól értelmezték: kidobandóvá vált lapok üres oldalait használják jegyzetkészítésre.
Bár az irodában még nem használnak újrahasznosított alapanyagból készült papírt, a személyzet vizesblokkjaiban és konyháján már bevezették az újrapapír kéztörlõt. A "normál" papírkendõk lecserélésével egyébként nem csak a környezeten segítettek, de költségvetésükön is könnyítettek: a szürke törlõkendõ évente valamivel több, mint 42 százalékos megtakarítást jelent.
A szállóvendégek persze zuhanyozás után nem szárítkozhatnak újrahasznosított papírdarabkákkal, de azért számukra is találtak megfelelõ megoldást. A fürdõszobákban kis táblácska kéri az átmeneti lakókat, ha nem igényelnek minden nap frissen mosott darabot, akasszák vissza a törölközõt a fogasra, ellenkezõ esetben dobják a padlóra. A szállodások szerint, a vendégek többsége megérti a víz-, mosószer- és energiatakarékosság e módját, és készséggel lemond a napi váltásról.
Ha már a (szenny)víztakarékosságnál tartunk: az alkalmazottak vizes helyiségeiben olyan "megszakításos" zuhanyzókat alakítottak ki, ahol a gombnyomásra elinduló víz egyszerre csak néhány percig folyik. Ez a kis "kényelmetlenség" hozzásegít ahhoz, hogy senki ne ácsorogjon órákig a folyóvíz alatt, sõt a véletlenül nyitva maradt vagy csöpögõ csapok problémája is megoldódott. Még egy érdekes és követendõ módszert vezettek be a vízhasználat csökkentésére: az épület nagy teljesítményû gépeinek (egyébként tiszta) hûtõvizét nem a lefolyóba, hanem a szálloda kertjének csepegtetõs(!) locsolórendszerébe irányítják. Ezzel egy csapással két legyet sikerült ütni: kevesebb a szennyvíz, és kevesebb az öntözéshez elhasznált csapvíz.
Az épületben szeretik és igyekeznek elõnyben részesíteni nagy kedvencünket, a betétdíjas üvegpalackokat. Van belõle a szobai minibárban, a büfében és az étteremben is. Csak olyan eldobó italcsomagolást tartanak, melynek nincs visszaváltható változata. Az étterem konyhájába 5 literes kiszerelésben érkeznek a befõttek, savanyúságok, mustár, stb. Ezeket az üvegeket szépen kimosva tárolják, és rendszeresen átadják egy magánvállalkozónak, aki újratöltõ konzervgyárakba juttatja vissza az összegyûjtött darabokat.
Az épületben egyébként szelektív gyûjtés is mûködik. A papír (átlagosan 500 kg/hó) az irodákból és a konyháról egy nagy udvari konténerbe, onnan pedig feldolgozóhoz kerül. A szárazelemet a hotel elõterében elhelyezett zöld gyûjtõedény fogadja, melyet az FKF Rt. ürít rendszeresen. Ugyanez a cég viszi el az üveghulladékot is, míg az éttermi konyhán különgyûjtött használt étolajat a Biofilter Kft. veszi át. Az ételmaradékot állattartó kisvállalkozó kapja. A közeljövõben a szálloda szeretné megoldani a mûanyaghulladékok gyûjtését is, - köztudottan nagy falat - reméljük azért sikerülni fog.