Ne szüntessenek meg vasutat!
Ismét a megszüntetés veszélye fenyegeti a MÁV kezelésében lévõ három keskenynyomközû vasúti hálózatot (kecskeméti, nyírvidéki és balatonfenyvesi), illetve vagy egy tucat további mellékvonalat fõként az Alföldön és a Dél-Dunántúlon. A megszüntetés a Pécs-Bátaszék vonalhoz hasonló módon, fõként forgalomszüneteltetés és vonatpótló autóbuszok beállítása útján valósulna meg.
A MÁV az ehhez szükséges felhatalmazást egy, az idei õszön meghozandó, a vasúti reformról szóló kormányhatározat útján szeretné megkapni. A megszüntetendõ (a hivatalos eufemizmus szerint: felülvizsgálandó) vonalak kiválasztása egy, a Magyar Tudományos Akadémia erre a célra megalakult ad hoc munkabizottsága tanulmánya alapján történt az idei év tavaszán.
A 3 kisvasút esetében a tanulmány semmiféle forgalmi adatot, elemzést nem tartalmaz, hanem egyszerûen a közszolgáltatási kötelezettség alóli felmentésüket javasolja, amely azt jelenti, hogy a menetrend szerinti személyszállítást ezek esetében autóbusszal történõ pótlás nélkül lehetne megszüntetni, ha erre a Kormány felhatalmazást ad.
Szövetségünk - tekintettel személyi és anyagi korlátainkra - az összes veszélyeztetett vasút védelmét felvállalni nem tudja, ám ezennel kinyilvánítja, hogy örökbe fogadja a legveszélyeztetettebb kategóriába tartozó kecskeméti kisvasutat.
Egyidejûleg felkérjük az ország összes környezetvédõ szervezetét és a vasutak megmaradásában érdekelt embereket, fogjanak össze az érintett vasútvonalak fennmaradása és újjáélesztése érdekében.
A kecskeméti kisvasút helyzete
A kisvasút 1928-ban létesült 760 mm-es nyomtávon a régió és a tanyavilág személyszállítási és fuvarozási igényeinek ellátására. Két vonala van Kecskemét - Bugac - Kiskunmajsa, illetve Kecskemét - Orgovány - Kiskõrös viszonylatban. Hálózata 98 km vonalhosszban épült ki, mellyel a marosvásárhelyi kisvasút 2 évvel ezelõtti bezárását követõen Közép-Európa leghosszabb kisvasúti hálózatává vált.
Megszüntetése mintegy 20 esztendeje folyamatosan napirenden van, évrõl-évre leépítések történnek (pályafelújítások, jármûállomány cseréjének elmaradása, szolgálati helyek, átrakóállomások bezárása, stb.), a 90-es évek elejére az áruszállítást teljesen felszámolták, a tehervagonok többsége selejtezésre került. Az áruszállítás visszaesése ebben az idõben a nagyvasúttal azonos okokra volt visszavezethetõ, ám belsõ hibák is hozzájárultak, hiszen a kisvasúti árufuvarozást külön átrakási költségekkel terhelték meg, melynek révén az amúgy is alacsony kisvasúti áruszállítás még a normál vasúti áruszállításnál is sokkal drágábbá vált.
Nehezen felbecsülhetõ károkat okoz a vasút számára, hogy a 80-as években egy közúti felüljáró építése során Kecskemét-alsó nagyvasúti állomástól és a város belsejétõl elvágták, így szinte megközelíthetetlenné vált.
A folyamatos leépítés következtében mára mindössze 5 darab üzemképes Mk 48-as kisvasúti mozdony és mintegy tucatnyi négytengelyes személykocsi maradt. Forgalmi szolgálat ma már csak a kecskeméti végállomáson mûködik. Mindkét vonalon napi 3 vonatpár közlekedik. Útvonaluk több ponton érinti a Kiskunsági Nemzeti Park területét, így idegenforgalmi jelentõségük és felhasználási lehetõségük a szelíd turizmusban kiemelkedõ.
A vonalak közúti közlekedéssel történõ teljeskörû kiváltásához mintegy 45 km autóbuszközlekedésre alkalmas burkolt közutat kellene építeni. Ennek fényében érthetõ, miért a nagy igyekezet a közszolgáltatási kötelezettség szükségtelenségének igazolására. A vasút útvonala sok helyütt a tanyavilág megközelítésének egyetlen eszköze. Utasainak mintegy fele - közülük többen kerékpárral együtt utazva - tanyákon élõ idõs emberekbõl áll.
Az örökbefogadó vállalásai
A HuMuSz mostantól rendszeresen nyomon követi a vasút mûködésével kapcsolatos eseményeket, híreket, figyeli a vasutat érintõ döntéseket és errõl folyamatosan tájékoztatja a közvéleményt.
Felvesszük a kapcsolatot a vasút által érintett települések önkormányzataival, egyeztetjük álláspontjukat a vasút iránti elvárásokkal, a menetrenddel kapcsolatban.
Ötleteinkkel - mint az idegenforgalom fejlesztési lehetõségei, a kisvasút bevezetése Kecskemét MÁV-állomásra, az áruszállítás visszaállítása, stb. - ostromolni fogjuk a döntéshozókat.
Elsõ lépésként egy pénteki munkanapon, teljeskörû kikérdezéses utasszámlálást tartottunk hat járaton. Ennek eredménye röviden: egy-egy járatot 20-35 utas vett igénybe, akiknek több mint harmada ingyenesen utazó nyugdíjas és gyermek volt. A kiskõrösi vonalon az utasok mintegy felének semmilyen más összeköttetése nincs a külvilággal, még a kenyeret is a vonattal szállítják haza 2-3 naponta. Ez az arány a bugaci vonalon 15% körüli. Az idegenforgalom ez utóbbi vonalra koncentrálódik, fõként osztrák és német turisták jelennek meg, igen változó számban, belföldi kirándulóval nem találkoztunk! A hivatásforgalomban naponta utazók Orgovány környékérõl és Bugacról járnak Kecskemétre és Törökfáiba. Õk járatonként 4-5 utast jelentenek.
Felhívás az Olvasóhoz
Megdöbbenéssel tapasztaltuk, hogy a Kiskunsági Nemzeti Park szépségei és a kisvasút nyújtotta élmény mennyire nem érdekli a hazai kirándulókat. Gyönyörû kirándulásokat lehetne szervezni Bugac, Szank, Orgovány (Kolon tó) környékére a vasút igénybevétele mellett. Kérjük, látogassanak el erre a szép tájra! Budapestrõl egy napos iskolai kirándulásokat is lehet szervezni. A bugaci vonal Budapestrõl naponta a 6.25-kor induló szegedi gyorsvonattal, Kecskemét, Kecskemét-alsó átszállással érhetõ el. Az utasoknak Kecskeméten szólniuk kell a forgalmi szolgálattevõnek, hogy a kisvonat biztosan megvárja az átszálló utasokat. Kiskunmajsáról az utolsó vonat délután 5 órakor indul vissza, melyhez Kecskeméten még van továbbutazási lehetõség Budapestre.
Kiskõrösrõl 11.16-kor indul Orgovány felé vonat, hazautazás délután 4 órakor Kiskõrös felé vagy Kecskeméten át a Kiskõrösrõl 18.06-kor induló vonattal lehetséges. A hazautazáshoz szükséges jegyeket célszerû a kisvasúton a jegyvizsgálótól megvenni, hogy az igénybevétel helyben azonosítható legyen. Várjuk, hogy kérdéseikkel, információikkal keressenek bennünket.
Felülvizsgálatra, forgalomszüneteltetésre kijelölt vasútvonalak, vonalrészek:
- Nyíregyháza-Nyíradony
- Vésztõ-Kötegyán
- Hidasnémeti-Tállya
- Mátészalka-Zajta
- Kiskunfélegyháza-Szentes-Orosháza
- Kál-Kápolna-Kunhegyes
- Középrigóc-Harkány
- Debrecen-Nagykereki
- Debrecen-Létavértes
- Ohat-Pusztakócs-Tiszalök
- Környe-Pápa
- Szilvásvárad-Putnok
- Szolnok-Kiskunfélegyháza
- Kõrösnagyharsány-Gyoma
- Solt-Dunapataj
- Enying-Mezõhídvég
- Zalaszentgrót-Zalabér-Batyk
- Kisszénás-Kondoros
- Mátészalka-Csenger
- Mezõhegyes-Battonya
- Hejõkeresztur-Mezõcsát
- Békés-Murony