Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

MELLÉKLET -Gyakorlati ötletek passzív dohányzóknak

Év: 
1999
Szám: 
Ősz
Szerző: 
inuit

Dohányreklámok

A nemdohányzók védelmérõl szóló törvény csak a kihirdetését követõ hetedik hónap elsõ napján lép életbe. Ugyanakkor -- a közhiedelemmel ellentétben -- már régóta van a munkahelyi passzív dohányzásra való kényszerítést megtiltó törvényünk: az 1993 (!!!) évi XCIII. törvényrõl van szó, ez a munkavédelemrõl szól, és természetesen már régen életbe lépett. Hatálya "minden szervezett munkavégzésre kiterjed, függetlenül attól, hogy az milyen szervezeti vagy tulajdoni formában történik" (9. §)

A törvény 38. paragrafusának második bekezdése szerint "A nemdohányzók védelmérõl az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen minden munkahelyen dohányzóhelyek, -helyiségek kijelölésével vagy más szervezési intézkedésekkel kell gondoskodni".

A törvény betartását az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Fõfelügyelõség (OMMF) és az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) ellenõrzi, ilyen ügyekben nekik érdemes szólni. A fiatalkorúak, a nõk, különösen a terhes nõk fokozott védelmére ezenkívül vannak külön törvények.

A törvények elérhetõk az Országgyûlés honlapján http://www.mkogy.hu, valamint a Fõvárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) jogi olvasójában.

Bár a dohányreklámok általános tilalmát az Országgyûlés 1997-ben megszüntette, számos dohányreklámmal szemben van lehetõség törvényes eljárásra és komoly büntetések kiszabására.

A reklámok gyakran megsértik az 1997. évi, a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló LVIII. törvény idevágó paragrafusainak egy részét. A jogsértõ reklámokat a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségen lehet bejelenteni (Budapesten jól megközelíthetõk, a Blaha Lujza téren a sárga téglás nagy épületben vannak, a földszinti információs és panaszirodát kell keresni, nincs sor, dohánybûz sincs, fizetni, illetékbélyeget sem kell venni, a beadott panaszról ingyen fénymásolatot és jegyzõkönyvet adnak, kemény büntetéseket tudnak kiszabni). A tiltott reklámokat nagyon hosszú ideig be lehet jelenteni (a nyilvánosságra kerüléstõl számítva egy éven belül).

 

A legkevésbé betartott jogszabályok:

 

Az említett törvény 12. paragrafusa szerint (többek között) tilos dohányt reklámozni közoktatási és egészségügyi intézményben és annak bejáratától számított 200 méteres távolságon belül; a reklám nem szólhat gyermek-, illetve fiatalkorúaknak, és nem tüntetheti fel a dohányzást egészséges tevékenységként (!!!).

A 200 méteres távolság megtartását térkép, milliméteres vonalzó és körzõ segítségével könnyen ellenõrizhetjük, a térképen föltüntetett lépték alapján. A legtöbb (1:30000 léptékû) Budapest térképen 200 méter 6,66 milliméternek felel meg, az 1:20000 léptékûeken 1 centiméternek. Kényelmesebb a kisléptékû (azaz részletes) térképek használata, ezért - ha lehet - a belsõ kerületeket mutató mellékletet érdemes használni (ennek léptéke külön föl van tüntetve, általában 1: 13500, azaz másfél centinél picit kevesebb távolság, 14,815 mm felel meg 200 méternek). A közoktatási és egészségügyi intézmények listája és helye az Arany Oldalakból könnyen megtudható.

A dohányzás egészséges tevékenységként való feltüntetésére is gazdag anyag kínálkozik (zöld réten, gyönyörû természeti környezetben heverõ egészséges fiatalembert ábrázoló Fõnix-reklám), a fiatalkorúaknak szóló reklámokért sem kell messze menni ("A magam útját járom" -- ez a szöveg nagykorú, életüket önállóan intézõ emberek számára egyszerûen semmitmondó; nyilvánvaló a serdülõk megcélzása. Még nincs egy éve, hogy ez a reklám megjelent, tehát ez is bejelenthetõ).

Meglepõen jól fogadják az emberek, ha a multik bûneirõl szóló rövid összefoglalókat ragasztgatunk ki (pl. forgalmasabb megállókban): sokáig nem tépkedik le, legföljebb néha választ írnak rá (méghozzá nyomdafestéket tûrõt).

A magyar gazdasági reklámjogról, a fogyasztóvédelmi törvényrõl és az ahhoz kapcsolódó rendelkezésekrõl megjelent egy kitûnõen használható kézikönyv: Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin: Fogyasztói jogok (Kézikönyv kereskedõknek, szolgáltatóknak, vállalkozóknak és vásárlóknak, HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., 1998.) A száraz jogszabályok ismertetése mellett tartalmazza azok értelmezõ magyarázatát a joggyakorlatból vett példákkal illusztrálva.