Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 14 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Hatnak-e a reklámok?

Kötetlen csevegés az Internetto-n
Év: 
1999
Szám: 
Nyár
Szerző: 
Levente

Arra lennék kíváncsi, szerintetek mekkora részben határozzák meg az életünket a mindenirányból érkezõ reklámok, akciók, kóstolók, stb.? Vannak olyan vélemények, miszerint, ma az áruk használati értéke teljesen mellékes, a lényeg, hogy milyen image-et kapcsol hozzá a reklám. Ez ugye az lenne, hogy nem az iszik Fantát, aki szomjas, hanem aki bulizni akar, eredeti akar lenni; Pepsit, aki annyira szívdöglesztõ szeretne lenni, hogy még a Kata is... Mit gondoltok, vannak olyan termékek ahol ez mûködik és másoknál nem? És vannak olyan jellegzetes emberek, akiknél ez mûködik és mások, akiknél pedig nem? Az én ismeretségi körömben vannak akik "ez márkás?" jelszóval indulnak ruhát venni, de ez talán inkább sznobság. A lényeg elhiszik-e -- vagy ha nem is hiszik, valahol belül "beveszik-e" -- a kapcsolt üzeneteket az emberek? Szerintetek van annak alapja, hogy a nõi fogyasztót ezzel sokkal könnyebben meg lehet fogni, mint a férfiakat? (@Pasmarga)

 

berci Rám nagyon is hatnak. Minél inkább reklámozzák, annál inkább nem veszem meg.

 

 

Stiggs Hogy hatnak-e , persze, némelyiken baromi nagyokat röhögök, de még mindíg ugyan azt a sört szeretem amit 5 éve, ez is egy hatás nem???:-)

Varrja pénzét dunnába!
Varrja pénzét dunnába!

 

csinnnKA Hogy hatnak-e rám a reklámok?! Hát már hogy a francba ne hatnának: (legalább a felétõl) hányingert kapok. A másik felétõl meg dührohamot. Mert én -mint vevõ- becsapva érzem magam, ha 1. nem lesz olyan szikrázóan ragyogó akármilyen színû a hajam, mint a bemutatott hajszínezõtõl (pláne, ha nem fedi el az elsõ õsz hajszálakat), 2. nem lesz olyan fényes, hosszú, erõs és rugalmas (még mindig a hajam), mint a samponlányoké, 3. ugyanaz a mosópor az én mosógépemben nem mos ugyanolyan -vakító!- hófehéren, mint a reklámfilmben, 4. ha vennék (hülye lennék venni!) egy zacskó Jókai-bablevest, nálam bizti nem lenne tele vele egy hatalmas levesestál, és egyetlen zacskós levesbõl nem enné magát degeszre egy négytagú család, 5. ha az én zuhanyrózsámat nem varázsolja újjá az a rohadt vízkõoldó, és nálam igenis kifejezetten maszatos lesz a Clin-tiszta ablaküveg (marad az ecet+újságpapír?), és nem elég egyetlen csepp rohadt mosogatószer, hogy az undi olajos serpenyõrõl eliszkoljon a mocsadék kaja-dzsuva stb.stb. Ami pedig a nálunk leadott reklámfilmek debilségét illeti, szerintem egyenesen világszínvonalú. Mert az az idióta Hamupipõke, aki táncolva-boldogan takarít a varázs-szerekkel, amik segítségével sitty-sutty tisztává varázsolja a lakást... vagy a lökött család, ahol a hazajövõ anya megnyugtatja nagyanyót, hogy amióta x nevû fertõtlenítõs akármivel takarítja a konyhakövet, akár ehetnek is onnan (felõlem egyenek)... Szóval egyik hülyeség a másik után. Na meg a nyápic pasi, akit tévedésbõl lerohannak a bombázók a liftben az after shave-illata miatt! Baromság! Miért kell hülyíteni az embereket?! Miért nem lehet azt mondani, hogy "x nevû szer egy új termék, lehet, hogy nem különb a többinél, de új, és talán éppen ezt fogja megkedvelni... próbálja ki" Ennyi! Átlag tévénézõ talán emlékezni fog rá, ha a terméket meglátja az üzletek polcán, és akkor lehet, hogy kipróbálja. És végül is ez a reklám célja, nem? Szerintem lehetne reklámot csinálni nagy szavak, és röhejes (vagy épp bosszantó), bárgyú túlzások nélkül is.

 

 

Gonoszpók (...) Olyan viszont még nem volt hogy egy reklám miatt vettem meg valamit, de az ellenkezö eset viszont már megtörtént.... gondolom más is járt már igy.

 

 

BlumiDC Hatnak, rengeteg pszichés energiába kerül, hogy ne hassanak, pl. néha antireklámokat találok ki: "Bájos kisgyerek labdázik, bájos kutyával. Rossz napszemüveges bácsi RPG-rakétával szétrobbantja a fejét, a kamerára vér fröccsen. Következõ snitt: Hawai, úszómedence, sportkocsi, benne fiatal házaspár koktéllal: "Ugye milyen jó drágám, hogy a gyereknek volt életbiztosítása?" De általában nem nézek reklámokat, tévét is ritkán.

 

 

milosevics Még szerencse, hogy a reklámok elõtt ki van írva, hogy reklám jön. ?gy marad idõ fejvesztve menekülni.

 

 

Jo_lenne_tudni En lehet, hogy azon kevesek koze tartozom, akik szeretik a reklamokat. Persze csak az igenyes, otletes reklamokat. Azokat, amelyekben van otlet, poen es nem egykaptafara keszultek, azokat, amelyek szinte a tudat alatt hatnak ram, azokat amelyeknek van mondanivaloja. Sok reklamfoto/film maga is muveszi erteku. A nagyon fikazoknak ajanlom olvassak el a kovetkezo cikket. Oliviero Toscanival keszult a riport, a Benetton fotósával. Nem minden reklam gagyi es rossz, persze van egy-ket, ami igen. Azokban egyetertunk.

 

 

marshall A másik érdekesség a reklámokkal kapcsolatban, hogy (szinte) mind a fajfenntartó ösztönre irányul. Ahhoz, hogy valakit befolyásoljanak, ki kell kapcsolni a kritikus érzékét. Ezért használják a reklámszakemberek a szexuális (anyai,hazafiság, stb) ösztönöket, mert ezek a témák nagyon sok embernél megnyomják a kétség, szorongás, vágyak, önbizalom túltengés/hiány, stb. "gombokat", ezzel elfedve az értelmet. Ilyenkor az egyén agya, mint egy transzban átvált "automatára", és sokkal könnyebb neki valamit bebeszélni. Igy sokkal könnyebben lehet befolyásolni. A folyamat ugyanaz, mint amit a pszichiátriában "behaviour therapy" néven használnak. (bocs, nem tudom a magyar kifejezést. "viselkedés terápia"???)

 

 

Mijafranc Hatnak-e rám a reklámok? Persze. Néha (sokszor) bedurran az agyam a debilségüktõl. Melleseleg azért szeretem a filmközbeni reklámokat mert ki lehet menni slózira, vagy rá lehet gyújtani szendvicset készíteni stb.Szóval fel lehet állni a tv elõl...

 

 

hzolee engem ugy befolyásolnak a reklámok, hogy ideges leszek. mert mindketten utáljuk, ezért a Kedves elkezd kapcsolgatni, más filmet nézni, aztán már vissza se jutunk az eredeti filmhez :) Mikor át akarnak verni (pl intelligens mosópor, mint bagojjnál.. persze, a szupermolekula egyenként azonosítja a koszmolekulákat, aztán egyenként valamit csinál velük, ha pedig ismeretlen kosszal találkozik, hibaüzenetet küld, igaz?) na, az q bosszantó. Gusztustalan, mikor a gyerekeket célozzák. Akinek a szüleje nem engedhet meg valamit, az a farkastörvények szerint alacsonyabbrendû lesz az "osztályközösség"-nek csúfolt véres gettóban. Az "én idõmben" ez az adidaszcipõig meg a "nájk"-ig terjedt, most nemt'om mi van, gondolom súlyosabb lett. Tegnap épp ettem, mikor valami képernyõnyi nagyságú rossebes tetû csótányokat mutattak a szõnyeg rostjai között: porszívóreklám. B+! a porszívómárkára nem emlékszem csak a bogárra. valszeg *csakazértse* olyat vennék. b**k meg a bogarukat. :) a *szerintem* jó reklámban nem pofáznak baromságokat követhetetlen körmondatokban (mint én is most), hanem zenés, klip-szerû, végén snitt az adott arcszesszel azt viszlát. ha bemondják a márkát (még ha csak egy szó is), el van k*rva az egész.

 

 

Monthy Naná hogy hatnak. Az csak a különbség hogy van aki beismeri és van aki a nagy ellenállós és nem ismeri be. Mi alapján vennél különben egy fogkefét vagy dezodort, elmész a gyárba és leteszteled hogy melyik a jobb? Nem. A reklám felruház minden árut valamilyen tulajdonsággal. ?gy lesz a Harlie menõ pl. Szóval rám hatnak. Nem is baj ez. De aki azt mondja hogy rá nem, azt csak sajnálni tudom.

Szánsájn fíling
Szánsájn fíling

 

Mondja a kaloz Sziasztok! Én reklámokat csinálok. Üzletfeleim nagy részének én találom ki az arculatát. Mit írjunk, mit ne írjunk. Ha innen indulunk ki (mert ezt látja a vevõ), mindenki befolyásolható. Csak az a kérdés, hogyan van tálalva és mennyi a hazugság belõle.

 

 

Sicc- Rám hatnak a reklámok, csak a mosóporomra nem. Ugyanis a mosóporomnak illene tudnia, hogy a reklám szerint ki kellene mosnia a gyümölcsfoltot a gyerek partedlijébõl. Csak hát a mosópor nem néz tévét, így nem is mossa ki a baracklé nyomait. (Sem elsõ, sem másod, vagy harmad, sem pedig 40 fokon) De mióta megtudtam, hogy a mosóporok egy része intelligens, azóta próbáltam írni rájuk Visubasicban programot. De sokat haboznak, így marad a régi jó öreg áztatás és sikamika. A legjobb reklám mégiscsak az éj fekete démon nevû édesség. Jó nagy barom volt, aki ilyen nevet adott neki. Van is belõle jó sok a hazai reklámiparban. Mi köze van a csokinak a démonhoz? Ja, mert hogy fekete? Akkor miért nem hívják mondjuk kõolajnak?

Száraz érzés
Száraz érzés

 

marshall Most olvastam valahol, hogy a mai reklám trend a 60-as évek konzumellenességére alakult ki, mint válaszadás. Addig ugyanis Amerikában normális hirdetések voltak, ahol azt magyarázták, hogy pl. a mosógép azért jó, mert mos. De mivel a Hippy generáció fogyasztóellenessége fenyegetõen hatott a konzumásásra, az az ötletük támadt, hogy ezentúl nem minõséget fognak nekik eladni, hanem szemetet, amit felruháznak valami "nemes" tulajdonsággal. Pl. nem ruhát árulnak, hanem pl. "sikert", "önbizalmat", a jómód látszatát, stb. Ezt nagyon jól meg lehet manapság figyelni. Engem pl. megüt a guta, ha ránézek a mai fiatalokra. (Legalábbis mifelénk) mind feketében, szürkében jár, lófarkas, bordó szája van, -- szóval nem valami elõnyösen néz ki. Namost, ha valaki 30 évvel ezelõtt igy végigsétál az utcán, biztos, hogy ujjal mutogatnak rá. Viszont csak azért, mert egy pár unatkozó divatdiktátor már nem tudja mit csináljon jódolgában, és ki akarja próbálni, mennyire mehet el a nõk/férfiak hülyitésében a szemeteszsákok modellekre aggatásában, a sok buta fiatal/öreg követi, mert ugye ha a modellek felvették, és még igy sem lehetett õket végképp elcsúfitani, akkor csak szép lehet.:))) Közben Gucci, Versacci és társaik királyi palotákban laknak, és mint mondottam, nevetnek a markukba. A reklám állitólag minél mérgesitõbb, annál hatásosabb, és van egy bizonyos számú behatás, amire szükség van, hogy az ember megjegyezze. Magamon megfigyeltem, hogy az elsõ stádium, amikor észre sem veszem. Aztán felfigyelek rá, utána kritizálom, mérgesit, de ha már ezerszer hallottam, "megadom magam", nem feltétlen veszem meg, de kezd a véleményem az lenni, hogy ha hirdetik, biztos jó lehet. Persze, nem tartozom azok közé, akik a trendet követik, de miután én is csak ember vagyok, minél ismerõsebb valami, annál nagyobb az esélye, hogy megvegyem. Miután felismertem ezt a törvényszerüséget, már csak az a bajom, hogy én nem tudom kihasználni, megfelelõ termék, és pénz hiján....:((( De hogy a reklám hatásos, az nem kérdés!!

 

 

Mondja a kaloz Bocsánat ha védem a reklámosokat, de nem mi manipuláljuk a társadalmat, hanem a megrendelõ. Mi csak formába öntjük azt amit elképzel. Egyébként azok meg fizetnek mint a köles. Ti meg veszitek a sok értéktelen vacakot.

 

 

mAlter Vannak ezek a helyzetek, amikor fogyasztók vagyunk, ügyfelek, meg állampolgárok, stb. Ez nem azt jelenti, hogy feladjuk emberi mivoltunkat, csak az adott helyzet szempontjából vagyunk azok. Pl. a mozdonyvezetõ, vagy a politikus is ember, de mégis azt várjuk tõlük, hogy mozdonyt vezessenek vagy országot. Én (szerintem) emberként viselkedek reklámcsinálás közben is -- egyfajta szakmai erkölcsöt, akkor is szem elõtt tartok. Volt már rá példa többször is, hogy a megrendelõnek megmondtam, hogy ezt nem fogom megcsinálni. Vagy kiszálltam egy kompetitív (a konkurrencia ellen irányuló) kampányból. Szeretnék hinni benne, hogy tudunk jobbítani ezen a társadalmon, és a fogyasztói társadalmat esetleg felválthatja valami emberhez méltóbb.

 

 

Sicc- Ez egy ilyen világ, úgy hívják fogyasztói társadalom (én sem szeretem), és ebben a reklámszakember csak egy láncszem." Na _ebbe_ nem kell belenyugondni ! Én nem fogyasztó vagyok, meg állampolgár, meg láncszem, meg munkavállaló, meg szavazó, meg választópolgár, meg ügyfél, meg vásárló, meg szürke kis csavar a nagy gépezetben, meg piaci résztvevõ, meg alany, meg kliens, meg díjfizetõ, meg szerzõdõ fél, meg célzott réteg, hanem elsõ sorban ember. Emberek, ébresztõ !! Tessék használni azt az izét a nyak tetején. Füleket is szemeket is és ha szükségét érzitek akkor a szájat is !

Idehordjuk a nyugdíjunkat
Idehordjuk a nyugdíjunkat

 

mAlter Teljesen jogosan kritizáljátok a reklámokat. Nem akarom megvédeni a magyar reklámszakmát, csak néhány adalék: - A magyarországon látható reklámok nagyrésze ún. adaptáció. A magas költségek miatt a nemzetközi cégek központilag készítik el kampányokat és itthon csak a "magyarítás" történik. Emiatt van az, hogy néha teljesen hamis feelinget adnak. - A reklámoknak két alaptípusa van: az egyik a termékelõnyre koncentrál, a másik pedig érzelmekhez próbálja kötni az árucikket. Sarkítva: az elsõ hazudik, a második manipulál. Akkor "jó" a reklám, ha észre sem veszed, hogy eladtak neked valamit. Lehet, hogy halálra idegesítenek itt mindenkit a mosópor és intim-betét reklámok, de ezek nem is az értelmiséget célozzák. - Nagyon erõssé vált a konkurrenciaharc magyarországon, és emiatt kezd mindinkább elharapózni 1. az újítási kényszer (félévente vmi. újítás) 2. az összehasonlító reklám (hagyományos mosópor) 3. a demo (pl. mosópormolekulák és foltmolekulák harca, kék folyadék a pelenkába, paradicsomteszt) - mindez a kedves, "feeling"-es reklámok rovására. Sajnos az a (statisztikákkal is megerõsített) tapasztalat, hogy ez az agresszív reklámstratégia nagyobb eredményt hoz (rövid távon mindenképpen - és mindenki csak ebben gondolkodik). - Felmerült, hogy a reklámköltségek az árucikkek árában jelentõsen benne vannak. Vannak cikkek, ahol igen: klasszikus példa, hogy a parfümök árában majd 50% a reklámkiadás, de a tömegtermékeknél ez az arány nagyon alacsony. Ez egy ilyen világ, úgy hívják fogyasztói társadalom (én sem szeretem), és ebben a reklámszakember csak egy láncszem. Egyébként is elõször szerintem vesszenek a politikusok:)))). Õk úgy hazudnak, hogy nem írják ki elõtte: reklám. És választani sem tudsz olyan könnyen másik országot, mint másik fogkefét.

 

 

marshall Azt mondják, hogy a jó reklám nem egy szükségletet elégit ki, hanem "szükségletet hoz létre". Miután ezt elolvastam egy könyvben, megfigyeltem magamon, hogy - különösen, ha unatkozom, vagy szeretnék változtatni, javitani az életemen, - szóval, ha ilyenkor látok egy reklámot, akkor mindjárt elkezdem mérlegelni az elõnyeit. Hogy kell-e ez nekem egyáltalán? De ha nem hallottam volna róla, valószinü nagyon jól meglennék nélküle. A termékek "új"-ságához annyit, hogy engem a guta üt meg, mikor a százféle pl. samponból találok egyet, ami jó a hajamra, és mikor elfogy, megyek vissza, és nem lehet megtalálni, mert megszüntették! Vagy valami "új, javitott formula" van helyette, ami persze már nem jó. Igy már nagyon sok pénzt elpocsékoltam kisérletezéssel. Szerintem az van mögötte, hogy a nagy cégeknek van egy direkt "fejlesztõ" rétege, akiknek kell valamit csinálni, hogy bizonyitsák a létjogosultságukat, és mindent "megjavitanak", ha kell, ha nem!!! Én ilyenkor csak azt kivánom, hogy száradna le a kezük, és átváltok valami más márkára, elõször is mérgemben, másodszor, mert megint szeretnék valamit találni, ami jó. Szóval, itt inkább elvesztettek egy kuncsaftot. Hogy ezt hogy nem tudja felfogni az a sok okostojás?

 

 

Mondja a kaloz Szerintem az emberek elég buták ahhoz, hogy bevegyék ezt a sok maszlagot amit kitalálunk. Lehet, hogy te nem veszed meg ezt és azt a tampont meg WC pumpát, de sokan megveszik. Ez a fogyasztó társadalom amit nevelnek belõlünk. És ez nyugatról jön. Ök már ilyenek. Ipari felemelkedés, jólét, boldogság. Csak vedd meg a luxuscikkeket luxusáron. Mivel te azért dolgozol naphosszat, hogy Coca-Colát ihass otthon és itt ülj a márkás SZÁM?TÓGÉPED elött és netezz a pénzeden. hmm Na most az szoljon akinek 486-os gépen megy a net. Azzal kezetfogok és gurunak fogom szólítani. A reklám lehet jó és nem agresszív. Viszont rengeteg cég kihasználja az emberek butaságát. Ez van.

 

 

zkt Nézd meg a 14-18 éves kölköket, lehet, hogy én rossz környezetben mozgok, de úgy látom halálos komolyan veszik a Colás cégek pontszerzõ meg bícshaúz meg mittudomén akcióit. Nem úgy, hogy kimondjájk: elmegyek megvenni, hogy jó fej legyek, de a kapott cuccokat olyan büszkén viselik és gyûjtik, mintha tényleg ettõl lennének jó fejek. Más: szerintem a fajfenntartás mellett a rémület a legfontosabb eszköz. A félelem, hogy lemaradsz, elmúlik az életed anélkül, hogy elérted volna a tökéleteset. Séma: Félelemkeltés - megoldás - jutalom. Ronda a hajad -termék - barátok. Gyerek játszik a WC-ben - termék - boldog család. Egyszerû vagy - termék - beachhouse star lehetsz. Lehetne még sorolni, de mindig ezzel indul: fuss, lemaradsz!