Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 6 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Újabb adatbázissal bővült a Humusz oldala

  • 2018. március 07.
  • Csilla

Ahhoz, hogy környezettudatos fogyasztóvá, vásárlóvá válhassunk megfelelő információkkal kell rendelkeznünk a választási lehetőségekről, és felelősen kell választani ezek közül. A termékjelzések gyűjteménye segítséget nyújt abban, hogy könnyen tudjunk tájékozódni, ezáltal pedig jobban el tudunk igazodni a termékek és szolgáltatások hatalmas kínálata között. www.humusz.hu/termekjelzesek

Sajnos a termékjelzések nem megfelelő mértékben terjedtek el a köztudatban, sokat nem ismernek közülük vagy esetleg helytelen üzenetet tulajdonítanak nekik. A Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás pályázatának támogatásával készült adatbázisban nem csak az ökocímkéket gyűjtöttük össze, hanem minden olyan jelölést, ami egy termék csomagolásán feltűnhet. Az adatbázis megkönnyíti ezek megismerését, tartalmazza a termékjelzés képét, logóját és azt, hogy milyen termékek rendelkezhetnek vele. 

A fogyasztói döntések befolyásolására külön iparág alakult, marketingnek nevezik, viszont az eszközei sokszor félrevezetőek, becsapják a laikusokat, ezért is fontos, hogy birtokosai legyünk a legfontosabb tudnivalóknak, hogy ne tudjanak félrevezetni minket. A legtöbb félreértést általában az újrahasznosíthatósággal összefüggésbe hozható jelzések jelentik. Ilyen az ún. PIC kód is, ami valójában csak azt jelöli, hogy milyen anyagból (legtöbbször műanyagokról van szó) van az adott termék vagy csomagolása. Erről bővebben itt írtunk.

 

műanyag típusok

 

A másik jelzés, ami gyakran félreértésre ad okot, az ún. Der Grüne Punkt. Ez sem jelenti azt, hogy a termék vagy csomagolása újrahasznosított anyagból készült, de még azt sem, hogy újrahasznosítható. Csupán annyit jelöl, hogy a gyártó eleget tesz a törvényi kötelességnek, és befizette a megfelelő díjat a német nemzeti csomagoláshasznosító szervezetnek.

Der Grüne Punkt

 

Az ökocímkék komplex üzenetet közvetítenek egy adott termék vagy szolgáltatás fenntarthatósági jellemzőiről, beleértve az előállítás és kereskedelem társadalmi, etikai és környezeti hatásait. Hazánkban a Környezetbarát Termék védjegy jelöli, hogy az adott termék/csomagolás/szolgáltatás jobb környezeti teljesítményt mutat, része az európai ökocímke rendszernek (Eurovirág). A legtöbb országnak, régiónak van saját ökocímkéje, itthon talán az Északi hattyú és a német Kék angyal a legismertebb.

ökocímkék

 

Hasznos átfutni a különböző címkéket és jelentésüket, a számunkra szimpatikusakat megjegyezni, vásárlás során pedig olyan termékeket és szolgáltatásokat vásárolni, amelyek rendelkeznek velük. Ezzel a tevékenységgel lehetőséget kapunk a tudás birtoklására, és arra, hogy tudatos vásárlókká váljunk. 

A keresést szűrő segíti, illetve a képek között is lehet böngészni. Szívesen fogadunk észrevételt, és oszd meg velünk, ha találkoztál olyan termékjelzéssel, ami kimaradt. 

 


 Támogató: Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás programja

FM