Komposztálás Ünnepe 2017 - Összegző beszámoló

  • 2018. szeptember 13.
  • Peti

A beszámolók beküldését nagyon szépen köszönjük! Számunkra nagyon fontosak ezek a visszajelzések, hisz innen tudjuk, hogy a tervezet valósággá vált, azt is innen ismerhetjük meg, hogy hányan, hogyan, milyen eredményekkel foglalkoztak komposztáláshoz kapcsolódó tevékenységekkel. Milyen érzékenyítési, tanulási módszert találtak a legalkalmasabbnak, s hogy érezték magukat a részvevők?  

 

A 2017 évi komposzt ünnepen 88 regisztráció érkezett be. Ez összesen 98 csoportot jelentett: egy óvodából akár több csoport, egy iskolából, akár több osztály is csatlakozott.  2017-ben egy alkotóközösség és három közösségi kert is bekapcsolódott a programsorozatba.

Az iskolás csoportok közül 20 település küldött számunkra beszámolót. 15 általános iskola, 5 szakképző intézmény van közöttük. Külön öröm, hogy speciális igényű diákokkal is csatlakoztak Vácról (Pivár EGYMI) Jászberényből (Szt. István EGYMI) a csapatok, vagy akár az egész iskola!

A települések érdekességképpen a következők voltak:

Bezenye, Békéscsaba, Budapest (3 kerületből is), Csorna, Debrecen (2 intézmény is), Galgahévíz, Jászberény, Kiskunfélegyháza, Kölcse, Nagykanizsa, Pellérd, Szigetújfalu, Tura, Vác, Vácszentlászló, Várpalota, Zsámbok. 

Közel ezer iskolás és 25 tanár foglalkozott a témával, a beküldött képeik száma száz felett járt.

Nagy örömünkre a mesére, s így az irodalmi alkotásokra sokan jelentkeztek, készültek meserajzok és saját mesealkotások is!

 

Tábith Maja Veszta: A komposzt

Élt egyszer egy néni, aki nagyon szerette a növényeket. Beszélgetett velük, gondozta őket.

 

Az egyik napon óriási vihar kerekedett, száz meg száz virág és fa levele, szirma hullott le. Másnap a néni kiment a kertbe és meglátta a halott fákat és virágokat. Nagyon bántotta ez, mit volt mit tenni, össze kellett gereblyézni, rendet kellett tenni. A nő a kérgeket, leveleket, gyökereket összeszedte, és a kert egyik sarkába fektette. Az „elültetett” komposztot is úgy gondozta, mint a növényeket. Beszélt hozzájuk, és emlegette, hogy mennyire hiányoznak neki. Elmúlt a tél, kezdett tavaszodni. A néninek a szíve is kezdett begyógyulni. Egy nap, amikor kiment megöntözni a komposztot, csodát látott. Egy óriási fát tele mosolygós gyümölcsökkel, roppanó zöldségekkel, és illatozó, bimbózó virágokkal. Közöttük sok-sok tündér táncolt, és kicsit meg is szédült. Három tündér odarepült a nénihez, megkérdezték, jól van-e. Meghökkenve válaszolt az idős hölgy, hogy miféle lények vagytok?

-          Tündérek. – Aztán a lányok beszélni kezdtek. – Az emberek nem láthatnak meg minket. Kellett egy olyan ember, aki segít a tündéreknek. Meg kellett keresnünk azt az embert, aki oda meg vissza van a növényekért. Nagyon nehéz dolgunk volt, de megtaláltuk Önt.

-          Azt akarjátok mondani, hogy én vagyok a ti segítőtök? – kérdezte a néni.

-          Igen! Azért, mert a szíved nélkül nem kelt volna életre a komposztod! – válaszolták a tündérek. – Nos, mi a válaszod? –kérdezték.

-          Azt mondom jó, miért ne?! – mondta a hölgy.

A nénit választották tündérsegítőnek, és azóta boldogan él, míg meg nem halt.

Csornai Széchenyi István Általános Iskola, 5. c osztályos tanulója

 

1

Majoros Emese Réka meseábrázolása Nagykanizsáról.

 

A debreceni Benedek Elek Általános Iskolában az 1.a osztály tanulói már széles ismeretekkel érkeztek az iskolába a zöld óvodából! A következő tanórákon jelent meg a komposztálás témája: hulladékhasznosítás a környezetismeret órán, interjúkészítés nagyszülőkkel magyar órára, a komposzt szóban a két o betű az írás tanuláskor volt nagyon érdekes, komposztálóedény készítés modellezéssel, videófilm megtekintése, szakértő kertészek kiselőadásai és talajvizsgálatok szintén környezetórán.

2

Interaktív tábla használata, mi kerülhet és mi nem a komposztba? Debrecen, Benedek Elek Általános Iskola 1.a.

Egy debreceni Waldorf iskola 3. osztályosainak kerti munkái is figyelemreméltóak voltak!

Heti hírlevelünkben, honlapunkon hétről hétre „Zöld kihívásokkal” bombázzuk a hozzánk járó szülői kört, családokat. Kerettantervünk sajátossága a 6-8. osztályokat érintő kertművelésóra, ahol az aktuális teendők mellett – pl. őszi levélseprés-komposztálásra, talajelőkészítésre, ültetésre is lehetőségünk nyílik. Nem csak iskolaudvarunkon dolgozgatunk, hanem a debreceni Agráregyetemmel kötött szerződés értelmében kaptunk egy parcellát, ahová gyermekeink kerékpárral járnak földet művelni. 3. osztályban szintén hangsúlyos a földdel való kapcsolat, munkálkodás: októberi búzavetésünket komposztszitálás, talajelőkészítés, „magnak való megágyazás” jellemezte. A komposztálás fontosságát nemcsak erdei vizsgálatokkal, „leásással”, az erdei talaj humuszának megtapasztalásával, hanem művészi munkával is megerősítettük.” (Hegedűsné Tóth Judit, Debrecen, Napraforgó Waldorf Iskola)

3

Debreceni waldorfosok faültetés után

 

A jászberényi Szent István Körúti EGYMI örökös iskola, madárbarát iskola és az iskolakerthálózat aktív tagja. Az egész iskola részt vett a programokban. Egészséges talaj és egészséges étel volt a jelmondatuk. Meséltek alsóban, kéregnyomatoztak, avarvizsgálatokat végeztek harmadikban, virágcserépben modellezték a komposztálást hetedikben, levélgyűjtő keretet készítettek kilencedikben, komposztélőlényeket vizsgáltak tizedikben, gilisztakomposzt megfigyelés zajlott három középiskolás osztályban, műhelyek és kvízfeladatok voltak elérhetőek, továbbá az állatkertben is komposztáltak a zöld diákönkormányzatosokkal.

4

A jászberényi munkák a kertben

 

Az óvodás csoportok közül 27 beszámoló érkezett.

A településeik a következők voltak:

Balatonfüred, Boldog, Budapest (6), Debrecen, Derecske, Dunaújváros, Galgahévíz, Jászboldogháza, Jászjákóhalma, Kaposvár, Kisszekeres, Komárom, Mogyoród, Öttevény (2), Pápa, Pécs, Ságújfalu, Tatabánya (2), Tapolca, Tiszacsege (2), Újfehértó, Zsámbok

Közel ezeregyszáz óvodás és 80 felnőtt foglalkozott a programokkal, a beküldött képei száma kétszáz körüli volt.

Tartalmi téren igen gazdag és kifejezetten hosszú időtartamú (hetes, hónapos, kéthónapos)projektekben vettek részt a gyerekek. A megformázott bábok közül említhetjük Komposzt Karcsit, Komposzt Bendegúzt valamint Glóbyt a földgömböt is. A zoknibábok is, a gyöngyfűzött, és a fonal giliszták (Ságújfalu) is megjelentek.

5

A ságújfalui gilisztafarmról egy rajzot is kaptunk!

Guszti a giliszta tiszteletére Kacér szépségversenyt is szerveztek egy óvodában.

A pécsi Keleti Városrészi Zsolnay utcai tagóvoda Pipitér csoportja a Guszti mesével ismerkedett, komposztba való és oda nem illő dolgokkal humorosan barátkozott, humuszban vizsgálódott és gyümölcssaláta készítésben, töklámpa faragásban jeleskedtek.

6

A pécsi óvónők a meséhez ilyen díszletet készítettek.

A tatabányai Micimackó Óvoda Nyuszi csoportjában a következő tevékenységek zajlottak: kalandmese a Gerecse erdőben, ahol a gyerekek egy vakondjáratban bújnak el a vaddisznók elől, s egy gilisztára bukkannak, akit megmentenek. A gilisztatánc  egy rongycsík gombolyaggal zajlott, mellyel a körkörös mozgásokat gyakorolták, valamint esőre felemelkedett a giliszta, míg napsütésre betakarták őt. Aztán gilisztakísérlet, képalkotás termőföldben, gilisztafűzés, zsázsaültetés, gilisztakomposzt készítése, fűszerkert gondozás, begyűjtés és szárítás.

7

A giliszta éppen elbújik, mert kisütött a nap Tatabányán!

 

Az Igazgyöngy Alkotóközösség (Berettyóújfalu) tagja Kovács Kitti egy gyönyörű plakátot rajzolt, s így az ő rajza lesz a 2018-as komposztünnep plakátja.

plakat

 

Három közösségi kert csatlakozott, a ZUG kert beszámolója alapján rajzverseny, kompomata játék is zajlott náluk a kerti munkákkal párhuzamosan!

9

Zuglói Zuglói közösségi kert – Kompomata akcióban

 

A 2017-es Komposztünnep díjazottjai:

Óvodák:

Egy-egy ajándékcsomaggal díjazzuk a Nádland Kft felajánlásából, valamint a "Te és a Talaj" színező és foglalkoztató füzetekkel a Magyar Földtani és Geofizikai Intézet felajánlásából:

             Pécs, Keleti Városrészi Óvoda Zsolnay Vilmos Utcai Tagóvodája, Pipitér csoport

             Ságfalui Makkocska Óvoda, Napocska csoport

             Tatabánya, Micimackó Óvoda, Nyuszi csoport

Színvonalas programjuk megvalósításáért a színező és foglalkoztató füzetekből egy csomaggal díjazzuk az

             Édenkert Pápai Református Óvodát is.

 

Iskolák:

Kertészeti ajándékutalvánnyal díjazzuk az Oázis Kertészet felajánlásából:

             Szigetújfalui Móra Ferenc Általános Iskola, Természetbúvár szakkör

             Szent István Körúti Egységes Gyógypedagógiai Intézet (Jászberény)

Színvonalas programjuk megvalósításáért a "Te és a Talaj" színező és foglalkoztató füzetekből egy-egy csomaggal díjazzuk a

             Napraforgó Waldorf Általános Iskola és AMI (Debrecen)

             Kiskanizsai Általános Iskola (Nagykanizsa)

             Debreceni Benedek Elek Általános Iskola  (Debrecen)

             Csornai Széchenyi István Általános Iskola (Csorna)

Közösségi kert:

Kertészeti utalvánnyal díjazzuk az Oázis kertészet felajánlásából:

             ZugKert (Budapest, 14. kerület)

Képzőművészeti alkotóközösség kategória (plakát készítése):

Kertészeti utalvánnyal díjazzuk az Oázis kertészet felajánlásából:

             Kovács Kitti (Igazgyöngy AMI, Berettyóújfalu)

 

Az értékes nyeremények felajánlását ezúton is köszönjük támogatóinknak:

oazis:kerteszet nadland mfgi