Na, nehogy használni tudjuk a régit!
A tankönyv is tipikusan piaci áru (lett). Hatalmas választéka van, folyamatosan változik, megújul, forgalmazói „kihagyhatatlan” ajánlatokkal versengenek a fogyasztók, az oktatási intézmények és a pedagógusok kegyeiért.
Milyen tankönyvet is válasszon a pedagógus? a saját világnézete és értékrendje szerinti legjobbat, a tanítványai számára leginkább érthetőt, a szülők és az iskola számára legkevésbé terhelőt. De hogyan is döntsön a pedagógus és az iskolavezetés? Hiszen: „Az új kiadás most sokkal szebb.” „A tanári tankönyv most ingyen van.” És a különböző kedvezmények igencsak csábítóak.
A szülőknek nem sok esélyük van arra, hogy az egymást követő évfolyamon cseperedő csemetéik egymás könyveit használhassák. Hiába beszélünk újrahasználatról, tervezgetünk tankönyvbörzét, ha a használt, jó állapotban lévő tankönyv elavult 3 kép áthelyezése vagy 10 oldal szűkítése miatt.
Minden oktatási intézménynek tankönyvrendelés előtt fel kell mérnie, hány tanuló kíván iskolai kölcsönzéssel tankönyvhöz jutni, illetve hány tanuló részére kell biztosítani a napközis és a tanulószobai foglalkozásokon könyveket.
Segítség erre az általános tankönyvtámogatás (2400 Ft/év/tanuló), mely felhasználható a tanulói tankönyvvásárlás költségeinek átvállalására és csökkentésére. Ez a támogatás fedezhetné a könyvtárfejlesztést, többek között a kötelező olvasmányok beszerzését, bővítését is. a 2003/04-es tanévtől az iskolák tanulói szociális helyzetüktől függően, törvényi előírás szerint jogosultak lehetnek ingyenes tankönyvellátásra. Ingyenes tankönyvre jogosult pl. az egyedülálló szülő eltartásában élő, illetve a három vagy többgyermekes családban élő gyermek. a legtöbb intézményben ez a tanulói létszám 50-60%-a. Az alsós tanuló után 3600 Ft, a felsős után pedig 7200 Ft, normatív támogatás jár.
Egy kis számtan.
Egy ingyenes tankönyvtámogatásra jogosult alsós tanuló után összesen 6000 (2400+3600) Ft, egy felsős tanuló után 9600 (2400+7200) Ft támogatást kap egy általános iskola. És mennyibe kerülnek a tankönyvek? Van ilyen is, olyan is. Alsó tagozatos alap könyvcsomag átlagára 6500 Ft, felső tagozatosaké (nyelvkönyvvel együtt) 11000 Ft körül van.
Az iskolák megoldhatják könyvtári kölcsönöztetéssel is az ingyenes tankönyv juttatását. Ez elsõ évben ráfizetés, de pár év elteltével, ha a könyvtári könyveket csak pótolni kell, ki is lehetne jönni a támogatásból. Sőt, minimális könyvtárfejlesztést is végre tudna hajtani egy-egy iskola, és esetleg segíteni tudna olyan szülőkön is, akiknek két gyermekük van, és ép, egészséges családban, szerény körülmények között élnek.
De hol van „tartós tankönyv”? Szinte minden kiadó többféle csomagot kínál, évről évre pedig újítással lepik meg vásárlóikat. Ugyanaz a kiadó, ugyanazt a könyvet is képes évről évre változtatni. Mondhatja óra elején a tanító vagy tanár: „gyerekek nyissátok ki a könyvet a 22. oldalon, akinek tavalyi könyve van, az a 24. oldalon!” ? Lehet részben új könyveket vásárolni, s az évfolyamon az egyik osztály a használható könyvtári tankönyvekből, a másik a vásárolt új könyvből tanulhatna. S ha ez nehézkes, szemétbe az összes előző évivel, vásároljon a szülő és az iskola is új könyvet a kiadók örömére.
Jó lenne, ha az iskolák pedagógusai meg tudnának egyezni abban, hogy tantárgyanként ugyanazt a tankönyvet, tankönyvcsomagot használják, így nagyobb esélye volna annak, hogy ezeket nem feleslegesen veszik be a könyvtárba.
Tehát tankönyvvásárlás terén is el lehet gondolkozni. Mi az ésszerűbb és olcsóbb a szülőknek, az iskoláknak? Az, ami most kerül kevesebbe, vagy az, amit újra és tovább tudnak használni?