Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Puszilkodó teknõsbékák

Év: 
1996
Szám: 
Tél
Szerző: 
Bödecs Barnabás elnök

Egy esztendõvel ezelõtt a HuMuSz az alábbi levelet juttatta el a Kaisers Plus KFT vezetõinek. Mivel válasz nem érkezett, most nyílt levélként tesszük közzé a KukaBúvár hasábjain.

Kaisers Plus KFT

Mindegy kivel, csak zöld legyen
Mindegy kivel, csak zöld legyen

A Kaisers élelmiszeráruházak bejáratánál hatalmas színes plakáton puszilkodó béka és teknõs látható szivárványszínekkel körülvéve és " Védjük együtt a természetet" felirattal. A vásárló - joggal - úgy gondolja, hogy egy olyan áruházlánc, amely ilyen reklámot választ magának, olyan termékeket (is) kínál a szokottnál bõvebb választékban, amelyek önmagukban vagy csomagolásukban környezetkimélõek vagy legalábbis más hasonló termékeknék kedvezõbb ökológiai mutatókkal rendelkeznek, így segítve a vásárlót abban, hogy "együtt" védhessük a természetet. A plakátot szemlélõ azt is elvárná egy ilyen áruházlánctól, hogy az segítse a fogyasztókat a hulladékcsökkentésben és lehetõséget nyújtson a terjedelmes és problémás hulladékoktól való megszabadulásra. Ha ez mégsem így lenne, akkor feltételezhetõ, hogy egy ilyen reklámot alkalmazó áruházlánc a fogyasztók megtévesztésére törekszik, elhiteti magáról, hogy õ mindent megtesz azért, hogy vásárlója védhesse környezetünket,

 

Hogy van ez a Kaisers Plus áruházak esetében?

 

Reklámjuk a szerelembe esett békával és a teknõssel az árusított mûanyag bevásárlószatyrokon is megjelenik kiegészítve egy felirattal, miszerint "többször felhasználható, ezért kíméli a környezetet". Tény, hogy az árusított reklámtáskák viszonylag vastag mûanyagfóliából készülnek, megerõsített fülekkel, azonban a kereskedelmi forgalomban ma árusított hasonló táskák közül szinte minden második hasonló tulajdonságokkal rendelkezik. Ilyen alapon tehát minden második forgalmazó "környezetkímélõ" táskákat árusít. Ezután érdekes, hogy miért hevernek "környezetkímélõ" mûanyagtáskák úton-útfélen, miért telnek meg velük a szeméttelepek, miért okoznak tömegesen fulladásos halált az állatoknak az élõvizekben? Érdekes az is, hogy az Önök anyavállalata, a német Tengelmann csoport odahaza és Ausztriában miért tartós és mosható lenvászon táskán hirdeti ugyanezt az emblémát? Talán Nyugaton egészen más a környezetvédelem fogalma, vagy csak egyszerûen jövedelmezõbb a "primitív" kelet-európaiaknak az otthon már lefutott dolgokat eladni és õket hamis maszlagokkal etetni?

Egy élelmiszeráruház visszaváltható és betétdíjas csomagolású termékek forgalmazásával igen sokat tehet a hulladékmegelõzésért és a környezettudatos fogyasztói magatartás kialakításáért. Ezzel szemben Önök fokozatosan felzárkóztak más nyugati tulajdonú áruházláncok (Profi, Csemege-Meinl stb.) mellé abban, hogy következetesen elzárkóznak a betétdíjas csomagolóeszközökben forgalmazott élelmiszerek, elsõsorban folyékony élelmiszerek árusításától. A legnagyobb kereskedelmi vállalatok ezirányú következetessége egyébként nagyban hozzájárult ahhoz az utóbbi években, hogy a betétdíjas csomagolóeszközökben forgalmazó vállalatok vagy tönkrementek vagy más eldobó csomagolási módokra tértek át. Önök különösen nem szeretik a betétdíjas üveget, pedig a leginkább esztétikus, élelmiszersemleges, kimagaslóan sokszor újratölthetõ csomagolóeszköz. A Pepsi és Coca-cola termékek is legfeljebb visszaváltható mûanyagpalackban kaphatók, amelyet igényes fogyasztó nem vásárol, mert ezek a palackok 2-3 újratöltés után már kifejezetten gusztustalanok. Tejterméket és gyümölcsleveket egyáltalán nem forgalmaznak visszaváltható kiszerelésben. így nem marad más, mint az eldobó csomagolások. Ez utóbbiból viszont van Önöknél tengernyi választék. Legalább 6O féle Tetra Brik kombinált dobozos gyümölcslé, 2O féle PET palackos üdítõ, import fémdobozos üdítõk, sörök, PE-zacskós, Tetra Brik kombinált dobozos tejek, tejtermékek. Ez utóbbiból még két héten át tartó kóstolóakciót is szerveztek a közelmúltban, hogy a fogyasztók ne az olcsóbb és bizonyítottan kisebb környezeti terhelést jelentõ PE-tasakos (ezt a tényt még maga a Tetra Pak cég is elismeri az ún. Frauenhofer tanulmány közreadásával), hanem a Tetra Pak-os tejet vásárolják.

Vásárlóiknak tehát még a választás lehetõségét sem adják meg, hanem mindenkit kényszerítenek a hulladékképzõ és energiapazarló eldobó csomagolások megvásárlására. Pedig, ha leszûkülten is, ma is lenne lehetõség jó minõségû, betétdíjas csomagolású folyékony élelmiszerek választékban tartására. Németországban és Ausztriában erre a kereskedõket jogszabály kötelezi, nálunk sajnos nem, mert a kormányzat pontosan a gyártók és a kereskedõk akaratának engedelmeskedve évek óta elzárkózik egy ilyen szabályozás bevezetésétõl. Egy önmagára adó, német tulajdonú cégnek ezt a plussz feladatot, épp a vásárlók teljeskörÜ kiszolgálása érdekében önként kellene vállalnia.

Egy a környezetvédelemre adó áruházlánc a helyben csomagolt termékeknél a lebomló, papír csomagolásokat részesíti elõnyben a mûanyagokkal szemben, de legalábbis mindkettõt rendelkezésre bocsátja. Önök a péksüteményeket, zöldséget és gyümölcsöt, húsipari termékeket, sajtokat kizárólag mûanyagfóliákba, zacskókba csomagolják, csomagoltatják a vásárlókkal. Eladóik ráadásul megfenyegetik azokat a vevõket, akik az önkiszolgáló termékeket magukkal hozott papírzacskóba helyezik.

Egy a természetvédelemre adó áruházlánc gyûjtõedényeket helyez el a vásárlók számára a kettõs csomagolások külsõ kartonjainak, a visszahozott, vissza nem váltható terjedelmes mûanyagflakonoknak, egyutas üvegeknek, lemerült savaselemeknek, kiürült, beszáradt vegyszeres és festékesdobozoknak szelektív gyûjtésére. Önök ilyet nem tesznek, vagy ha mégis, úgy nem ismert, hogy a hasznosításáról gondoskodnak-e. Egy ilyen áruház a termé- kek kiürült gyûjtõkartonjait a papírgyáraknak adná át feldolgozásra. Hogy Önök így tesznek-e, arról a vásárló nem értesül.

Egy a természetvédelemre adó áruházlánc ügyel arra, hogy a higiéniai és háztartási vegyiáru válsztékában környezetkímélõ termékek jelenjenek meg és azokra a vásárlók figyelmét felhívják. (Foszfátmentes mosószerek, mosószóda, háziszappan, natur szappanok, növényiolajos szappanok stb.) Hasonlóképpen felhívná a vásárlók figyelmét azokra a kozmetikai cikkekre, melyek elõállítása elõtt a gyártók nem alkalmaztak állatkísérleteket. Ilyen információt az Önöknél forgalmazott termékekrõl nem lehet megtudni.

Sajnos a fentiek alapján úgy véljük, hogy Önökre a legjobb szándék mellett is a bevezetõben említett két megközelítés közül a második igaz, a környezetbarát reklám csak vevõcsalogatás, nem valóság.

Üdvözlettel: