Hogy csinálják a többiek?
2013-ra Magyarországnak is rendelkeznie kell egy Nemzeti Hulladékmegelőzési Programmal, amelyet reményeink szerint gyakorlati és eredményes intézkedések követnek majd. De mi a helyzet az Európai Unió más országaiban? Találunk-e átvehető jó példákat, vagy ott is csak a felszínt kapargatják a megelőzés terén?
Az EU tagországokban évi 1,3 milliárd tonna hulladék keletkezik, amelyből 40 millió tonna veszélyes hulladék. Azaz minden EU polgárra évente 3,5 tonna szilárd hulladék jut, s ez a mennyiség évről évre nő. Ugyanakkor a háztartási hulladék mennyisége 2000-től stabilizálódott, legalábbis tömegét tekintve, amit főleg a könnyebb csomagolóanyagok elterjedése okozott.
A számok is mutatják: a megelőzésre a nálunk több téren fejlettebb országokban is szükség van.
Az Európai Unió e téren arra a mutatványra készül, hogy a folyamatos gazdasági növekedés mellett szeretné csökkenteni a keletkező hulladékok mennyiségét.
Az Európai Bizottság
hulladékmegelőzési programokhoz
készített útmutatója 3
fő eszközt ajánl a megelőzési
stratégiák számára. Ezek a:
• tájékoztatás (pl. lakossági
kampányok, döntéshozók továbbképzése,
ökocímkézés)
• reklámstratégia (pl. szokásváltás
és tiszta fogyasztás ösztönzése,
támogatók szerzése,
ökodesign népszerűsítése)
• szabályozás (pl. maximálja
a keletkező hulladék mennyiségét, termelői felelősség kiterjesztése,
zöld közbeszerzés,
környezetvédelmi adók/kvóták
bevezetése)
A fentiekből látható, hogy elsősorban a lakossági hulladékhoz kapcsolódó eszközökben gondolkodnak a döntéshozók, bár a keletkező hulladék legnagyobb tömege a gazdaságból származik.
De lássuk konkrétan, mivel főznek néhány EU tagállam hulladékmegelőzési konyhájában!
Ausztria
Nyugati szomszédunk közös
stratégiában kezeli a megelőzés
és az újrahasznosítás
témakörét. Kérdés, hogy az
utóbbi fejlesztése, mennyire
segíti elő az elsődleges célt?
Elsősorban a veszélyes hulladékok,
illetve az építési és bontási
hulladékok csökkentése áll
a középpontban, természetesen
az újrahasznosítás növelése
mellett. Tartományi szinten
a lakossági megelőzési kampányok,
a házi komposztálás terjesztése
és a kölcsönzés, javítás,
újrahasználat népszerűsítése a
legfontosabb.
Egyesült Királyság
A britek földjén a Hulladékgazdálkodási
Stratégia a
szén-dioxid és erőforrás-gazdálkodás
része. A csökkentés
elsősorban a települési szilárd
hulladékra vonatkozik, itt
a 2007. évhez képest 2020-ra
45%-os csökkenést irányoznak
elő. Az ipari hulladékok terén
az egyes ágazatokkal kötött
egyezségek révén kívánnak
eredményeket elérni, de a fő
cél itt az újrahasznosítás és az
energia-visszanyerés növelése.
Azaz a gazdaság pörgetése zöld
köntösben, ami a szén-dioxid
kibocsátás csökkentése szempontjából
is kérdéses eredményekkel
járhat.
Finnország
A Nemzeti Hulladékgazdálkodási
Terv része a Megelőzési
Program. Bár hangsúlyos a hulladék
újratermelődés és az egészségügyi
kockázatok csökkentése,
az anyaprogram alcíme sokat elárul:
„Tovább egy Újrahasznosító
Társadalom felé”. Azaz ismét
a megújuló gazdasági fejlődéshez
jutottunk, ahol aztán sorakoznak a divatos hívószavak:
nyersanyag-hatékonyság, életciklus-
elemzés, infrastrukturális
fejlesztés, tartóssági termékcímkézés.
Kiemelhető a tartósságra
törekvés minden terméknél, például
az épületeknél is. A megelőzés
itt is inkább a lakossági
hulladékok terén jelentkezik, viszont
fontos megemlíteni, hogy
az ehhez kapcsolódó tanácsadást
a hulladékokból befolyt adókból
finanszírozzák.
Írország
Itt a Nemzeti Hulladékmegelőzési
Program független a hulladékgazdálkodási
kerettervtől,
de természetesen céljaiban összhangban
áll vele. A 2008-2009.
évi felülvizsgálat itt is kiemelte a
gazdaság jelentőségét, csak épp
fordított szemszögből. A válság
hatására ugyanis a lakosság
– mindenféle kampány nélkül –
elkezdte a termékek újrahasznosítását,
javítását, azaz a fogyasztás
csökkentését. A zöld sziget
valóban szeretne még zöldebb
lenni, legalábbis a háztartási hulladékok
csökkentése terén. Zöld
Iskola, Zöld Otthon, Zöld Vendéglátás
(figyelem, a kórházak is
ide tartoznak!), Környezetbarát
Vállalkozás programok futnak az
országban, állami koordinálással
és helyi hatósági szinten is megelőzési
hálózatot hoztak létre.
Emellett itt is a veszélyes hulladékok
környezeti kockázatának
csökkentése a legfontosabb.
Érdemes megemlíteni, hogy a nemzeti kezdeményezések mellett az uniós források lehetőséget kínálnak a tapasztalatok cseréjére is, nemzetközi programok támogatása révén.
A talán legsokszínűbb kezdeményezés
a Pre-waste projekt,
amely 10 európai partner
részvételével, a 20 legjobb települési
és térségi megelőzési akció
bemutatására szerveződött.
Ezek kiválasztási szempontjai a
következők:
- a tevékenységek és a bevont
szereplők sokfélesége,
- a hulladéktípusok sokfélesége,
- a tevékenységek sokszínűsége,
- a területi változékonyság (kiterjedés,
beépítettség, lakástípusok),
- a várható végeredmény előzetes
becslése,
- az elegendő adat és az ellenőrzés
lehetősége.
Fontos kiemelni a megelőzésre irányuló monitoring tevékenységet. Az a cél, hogy létrejöjjön egy közös internetes eszköz és módszertan a helyi döntéshozók számára, amelynek segítségével elemezni tudják a hulladékmegelőzésre irányuló kezdeményezések hatásait. A hulladék-megelőzési programok figyelemmel követése a megfelelő indikátorok segítségével történik.
Összegezve megállapíthatjuk,
hogy bár vannak jó elemei
és irányvonalai az egyes megelőzési
programoknak, de igazán
nem sikerült lehatárolni a
csökkentést az újrahasznosítástól
és a gazdasági fejlődéstől.
Csak remélhetjük, hogy a hazai
tervezési folyamat a nemzetközi
példák és a széleskörű társadalmi
párbeszéd révén olyan
Megelőzési Programot alkot,
amely majd hivatkozási alap lehet
az EU más országaiban is.
Források:
http://ec.europa.eu/
environment/waste/prevention/
pdf/Waste%20Prevention_
Handbook.pdf
www.prewaste.eu