„Erdő nincsen zöld ág nélkül”
Zöld út az oktatásban – hogyan tudjuk érvényesíteni a környezeti nevelési szempontokat az intézményes keretek között?
Egész intézményes megközelítésnél az intézmény minden szegmensét áthatja a fenntarthatóság szemlélete. Nevelő célzata többrétű: egyrészt közösségépítő hatású az összefogás a közös cél érdekében, másrészt a XXI. század kihívásainak megfelelő életmódra készít fel a fenntartható fejlődés jegyében.
Ennél a szemléletnél mindenki fontos, mindenki számít és cselekvései nagy hangsúlyt kapnak: a technikai dolgozóktól (portás, konyhás néni) kezdve a diákokon át a nevelőtestületig. Az emberi tényezőkön túl nagy hangsúlyt kell fektetni a megfelelő tárgyi feltételekre is: a csöpögő csapok, a le nem kapcsolt lámpák, a szeméttel teleszórt folyosók és a kókadozó növények nem a fenntarthatóság eszméjét sugározzák.
A rejtett tanterv, a pedagógus személyes példamutatása az idők kezdete óta alapvetés. Nem is beszélve a hitelességről: hiszen milyen alapon prédikálom én azt, hogy a gyermek igyon pohárból csapvizet, mert az nem termel hulladékot és egészséges, amikor pedagógusként 2 literes PET-palackkal mászkálok a folyosón? A rejtett tantervhez tartozik minden olyan cselekedet, esemény, hatás, amely a gyermeket az iskolában vagy az iskolával kapcsolatos eseményeken éri. Ezek vannak rá a legnagyobb hatással, ezeket tapasztalja nap mint nap, „beleivódnak” az elméjébe.
Mindkét téma szempontjából fontos a szülők támogatásának elnyerése. Már csak azért is, hogy az iskolában látottak ne sikkadjanak el otthon, egységes szemlélettel találkozzon a gyermek. Erre a legjobb módszer az lehet, ha bevonjuk őket az iskola programjaiba, esetleg a tervezésbe, kikérve a véleményüket.
Ha valaki gyermeke óvodájára/iskolájára ismer, vagy ilyen munkahelyen tanít, akkor jelentkezzen az [email protected] vagy a [email protected] e-mail címen, mert a Zöld Óvoda, Ökoiskola hálózatok kiszélesítése projekt megvalósítóiként célunk, hogy minél több környezettudatos intézmény nyerje el ezt az elismerést!
A programot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Zöld Óvoda-, Ökoiskola programok kiszélesítése c. projektjének keretében végezzük, amelynek megvalósítását a Svájci Szövetségi Tanács Hozzájárulása és a Magyar Állam társfinanszírozása támogatja.