Jogszabály helyett...
Nemrégiben új szelek kezdtek fújdogálni az oktatási intézmények gyermekétkeztetése felől. Különféle felmérések adatai meglehetősen komor képet festettek a magyar fiatalok egészségi állapotáról (elhízás, cukorbetegség, magas vérnyomás, stb.) bár ez már jó ideje vizsgálatok nélkül is igencsak szembetűnőnek mondható...
Történt hát, hogy – a jó irányba történő – változtatás szándékával kezdeményezések indultak az állam részéről, melyek számos civil csoport (környezet-, egészség-, fogyasztóvédők) támogatásának is örvendenek. A kitűzött célok remélhetőleg nem lesznek tiszavirág életűek, és nem tűnnek el a jó öreg bürokrácia hatékony hibernáló-rendszerében sem.
A pillanatnyi helyzet tehát nagyjából úgy néz ki, hogy az OÉTI (Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet) 2005 nyarán készített egy anyagot a „iskolák korszerű táplálkozásba illeszkedő választékának kialakításához”, melyeket jogszabály mellékleteként kívánt megjelentetni. Ez végül nem jogszabály, hanem „ajánlás” formájában látott napvilágot, mégpedig az Egészségügyi Közlöny 2005. augusztus 2-i számában. Az ajánlás az iskolai büfék – egészséges táplálkozásra összpontosító – kialakításának általános szempontjain kívül konkrét javaslatokat tartalmaz az élelmiszer kínálat megválasztásához.
Az ajánlás második részében szereplő összeállítás az egyes élelmiszer csoportok (kenyér és péksütemény, gyümölcstartalmú italok stb.) tápanyag határértékeire tartalmaz javaslatokat. Ezen ajánlások gyakorlati érvényesülésére az OM csak akkor lát esélyt, ha annak alkalmazása jogszabályhoz kötött. Ennek érdekében készítette elő a nevelési-oktatási intézmények működését szabályozó 11/1994. (VI.8.) MKM sz. rendeletének módosítását (www.om.hu). A közzétett tervezet új rendelkezésként építi be az oktatási intézményekben üzemelő büfék és élelmiszer-automaták működtetésének rendjét. A tervezet különbséget tesz új, illetve már üzemelő büfé között. Új büfé működtetésére szerződés eleve csak akkor köthető, ha ahhoz az iskola-egészségügyi szolgálat is hozzájárul (a szolgálat azt értékeli, hogy a büfé tervezett kínálata mennyire felel meg az OÉTI ajánlásában foglaltaknak). Meglévő büfék (és automaták) esetében az OÉTI ajánlásának érvényesítése érdekében a szerződéseket 2005. december 31-ig kell felülvizsgálni.
Az iskolai büfék reformját régóta szorgalmazó HuMuSz (illetve az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport, melynek ugyancsak tagjai vagyunk) támogatja az OM rendelet tervezetét, s reményeink szerint a jogszabály – az ÉFOSZ (Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége) folyamatosan támadása és lobbi munkája ellenére- hamarosan hatályba léphet.
Az Ökológiai Fogyasztóvédelmi Munkacsoport nyári nyilatkozata után („Egészséges nyilatkozat”, lásd www.humusz.hu) levelet kapott az Egészségügyi Minisztériumtól, melynek folyományaként együttműködés alakult ki a két fél között. A civil oldal igyekszik segítséget nyújtani az EüM által tervezett tájékoztató tevékenységben, melynek célja minél szélesebb körben bemutatni az érintetteknek az új szabályozást. A további lépésekről valószínűleg a www.humusz.hu illetve www.tudatosvasarlo.hu honlapokon lehet az ősz folyamán olvasni. Az államilag meghirdetett „Gyermekbarát büfé” pályázat benyújtási határideje (szeptember 16.) letelt, egyelőre nincs hírünk arról, hány iskola pályázott és kik lettek a nyertesek.
„Az amerikai általános iskolákban a két kólagyártó önként felhagy a cukrozott üdítők árusításával, mivel az iparágat sok kritika érte a gyermekkori elhízásban betöltött szerepük miatt.” „A kaliforniai legfőbb ügyész jogi úton szeretné elérni: a chipsek és sült krumplik gyártói, forgalmazói tüntessék fel, hogy rákkeltő vegyületet tartalmaz a termék.” Csak két hír a médiában – e témát érintően – legutóbb megjelentek közül... Reméljük, nálunk is hasonló irányt vesz az iskolai táplálkozás sorsa.