Mi újság, alternatív környezeti nevelés?
Magyarországon számos, alternatív pedagógiai elvek alapján működő oktatási intézmény található. Ezen intézmények többnyire nem csak nevelési elveikben, céljaikban, hanem az egyes tantárgyak programjában is egyediek, és főleg eltérőek a "szokásos" iskoláktól. (Ilyen reformpedagógiai suli az összes Waldorf, a Csillagjáró és a hazai két Rogers Iskola is.) Az alábbiakban arra a kérdésre próbáltunk választ találni, milyen összefüggésben van a reformlét a környezettudatos gondolkodással, hogyan valósítható ez meg a tanításban?
Nehéz a dolgom, mert alternatív iskolában dolgozom, mert környezetvédő vagyok, és mert nem igazán definiált, mit is értünk eltérő pedagógián ill. mi tartozik ma a környezeti nevelés fogalmába.
A reformer nevelési irányzatok eredete valahol a speciális körülmények közt történő inasoktatásban keresendő, ennek továbbfejlesztésével jelent meg többféle felfogás a XIX. sz. folyamán ill. a XX. sz. közepén Európában és az Egyesült Államokban.
Mitől lettek ezek az irányzatok reformjellegűek? A zsidó-keresztény kultúrkörben az iskolák és az iskolarendszer a középkorban szerezte meg formai és tartalmi alapjait, némi görög-római behatással. Kiépült egy merev, dogmatikus hierarchia, nehéz és igényes elméleti alapokkal és a szűk, elsősorban egyházszellemi elit képzésének igényével és szándékával.
Ebben a rendszerben a közepesnél gyengébb képességű és/vagy alkalmazkodó készségű, alacsonyabb társadalmi osztályokba született gyerekeknek nem volt esélye még az írás-olvasás elsajátítására sem. A reneszánszban mind a művészetek, mint az oktatás megkezdte menetelését a világi műveltség, a természettudományok és a nem egyházi fennhatóságú iskolák irányába. A felvilágosodás kora pedig végképp a tudás széleskörűvé válását segítette elő. A népiskolai hálózat létrehozásának kezdeti lépései Magyarországon pl. Mária Terézia uralkodása alatt történtek meg, főként az 1777-es Ratio Educationis elnevezésű közoktatási törvény hatályba lépését követően.
Az ismert történelmi körülmények miatt a hazai közoktatásra még a nyugat-európainál is erősebb hatást gyakorolt a porosz iskolarendszer.
A reformpedagógiai mozgalmaknak épp ezen formai és tartalmi kötöttségek oldása volt a legfőbb célkitűzése. Az intézményeket többnyire alulról szervezték, azokban a gyerekek számára élhetőbb, kiscsoportos vagy kis osztálylétszámú oktatást, sok foglalkoztató, kreativitást és önálló gondolkodást fejlesztő tevékenységet valósítottak meg. A reformiskolák emberközpontú légköre eleve magában hordja az ökologikus gondolkodás némely elemét, a XX. sz. derekától pedig több intézmény tudatosan vállalja a környezet szeretetére és kíméletére nevelést. Ennek megvalósítása pl. a Rogersben ökológia tantárgy oktatásával, a környezetvédelmi jeles napokhoz kapcsolódó rendezvényekkel, a legtöbb alternatív suliban rendszeres erdei iskolai programokkal, karácsony környékén börzével, jótékonysági vásárral, esetleg ökotáborokkal történik. Több alternatív suli tagja az Ökoiskolák Hálózatának, ezáltal a rendezvényekről, konferenciákról szóló információk gyorsan hozzáférhetőek.
A kidolgozott eszköztár főként az alsó- és részben felső tagozatos gyerekek számára áll rendelkezésre. Több iskola küzd azzal, hogy a környezeti nevelés és a nagykamaszoknak ill. inkább fiatal felnőtteknek szóló környezetvédelmi szakmai képzések közt nincsenek eszközök, csak kísérletek. Az iskolák belső világa gyakran tükrözi vállalt értékeiket, ám rendszeresen szembesülnek azzal, hogy a külvilágból érkező hatások egy részét nem tudják kivédeni. A fogyasztói társadalomban csalódott fiatal felnőtteket az alternatív iskolák is legfeljebb továbbképzések keretében érhetnék el.
Örvendetes viszont, hogy sok, alternatív pedagógiai módszerekkel környezettudatossá nevelt fiatal ezen értékek továbbvitelére törekszik a későbbiekben is. Számos ökoiskola többé-kevésbé rendszeres kapcsolatot tart néhány környezetvédő szervezettel, sokan a nyitásban és a hálózati együttműködésben látják a jövő útját.
Sok sikert hozzá!