A Nagy Átverés
Márpedig a stampó az stampó, a feles pedig feles! Ez kérem egy kocsmatörténelmi aranyigazság. Így volt ez negyven éve, és így van ma is. Az elõbbi 3 cl., az utóbbi pedig szigorúan 5 cl. Nos, ez jutott eszembe, miközben tök józanul kezembe vettem ismét ezt a folyamatábrát.
Mondom ismét, hiszen a KukaBúvárban öt éve egyszer már leközöltük, de akkor sokaknak homály maradt, hogy mit kavarunk mi itt ezzel a sváb joghurtos képregénnyel. Még ha bulvárlap lennénk., de egy KukaBúvár?! Szóval, öt éve nemigen jártuk át a magyar fogyasztó képzetét, hiszen abba úgy beleette magát a kétdecis tejfölöspoharak örökkévalósága, mint Arafat kendõjébe a veríték. Ki gondolta volna, hogy a gyümölcsjoghurtok akkortájt még csupán bimbózó karrierje egyszer a plasztikküblik szédületes evolúciójának forrása lesz? Pedig az lett. Ami a "gyümölcsjoghurtot" illeti, legtöbbjüknek annyi a közük a gyümölcshöz, mint tintahalnak a szépíráshoz. Színüket a színezékektõl, ízüket az aromáktól, állagukat általában a zselatintól kapják. A gyanútlan vegetáriánusok nagy örömére - de ezt most hagyjuk.
Pedig öt éve azért már a magyar fogyasztó is ismert néhány bolti barbatrükköt. Például azt, hogy amikor kedvenc márkája eltûnik, akkor nemsokára "új" néven bukkan fel ismét. Vagy más csomagolásban, vagy "kettõ az egyben" változatban -- mindegy, mindenképpen az õ pénztárcája bánja. De az a finesz, hogy az ár és a külcsín változatlan, "csupán" a tartalom töpörödik picinkét -- nos, ez a magyarnak olyan új volt, mint pigmeusnak a gólyaláb. Naná, hogy észre sem vette, és a kétdecis pohara mára 180 grammosra, 175-ösre, majd 150-esre töppedt. Pár hónapja például a Gyõrben levitézlett Danone váltotta le joghurtjait 175 grammosról 150-es kiszerelésre. Namármost, akinek az a kényszerképzete, hogy ez a 15 %-os töltõsúlycsökkenés az árban is visszaköszön -- az maradjon úgy.
A formatervezésben jeleskedõ gyártókat, kereskedõket egyébként szeptemberben súlyos csapás érte. Történt az, hogy -- az EU fogyasztóvédelmi szabályozásához igazodóan -- mostantól a magyar üzletekben is kötelezõ lett a "kettõs ár" feltüntetése. Az eddig szokásos fogyasztói ár mellett tehát megjelentek az egységnyi termékre számított "egységárak" is. Kérem, figyeljék, hiszen ezzel a töltõsúlytól függetlenül, bonyolult fejszámolásokat mellõzve kiderülhet, hogy egyik joghurt sokkal olcsóbb a másiknál. Mondjuk a Milli a Danone-nál. Vagy megvilágosodhat a csomagolóanyag ára. Hogy egy italos aludobozzal 60-70 forintot fizetünk ki és dobunk a szemétbe. A Tetra Pak-féle dobozok ára 30-40 Ft. Plusz ÁFA. Plusz hosszanfriss környezetszennyezés.