Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új versenytörvény

Csökkent a versenyjogi eljárások száma
Év: 
1997
Szám: 
Ősz
Szerző: 
kalas

1997. január 1-vel új versenytörvény lépett hatályba (1996. évi LVII. tv.). Ezévtõl nem lehetünk ügyfelek csak bejelentõk - tehát az eljárásból ki vagyunk rúgva. A Gazdasági Versenyhivatal nyári statisztikája szerint az eljárások száma idén jelentõsen csökkent, a fogyasztók megtévesztése miatt kezdeményezett 20 eljárásból pedig 16-ot megszüntettek. A fenti számok sajnos minket igazolnak: nem alap nélkül tiltakoztunk tavaly az új versenytörvény ellen.

 

 

 

Védjétek környezetünket

 

Korábban a magánszemélyek beadványai az eljárások megindítását jelentették. Tehát ügyfélként az eljárások elismert (aktív) részvevõi lehettünk és 2-3 hónapon belül kezünkben volt a versenyhivatal érdemi döntése. Figyeltünk tehát és a fogyasztók védelmében sorra indítottuk az eljárásokat. Közben azon képzelegtünk, hogy a demokrácia tán tejfölöspohár, amit fenékig lehet nyalni.

Aztán kopp: a törvényt "modernizálták" és januártól már csak figyelemfelkelt? bejelentésekkel bátorkodhatunk zaklatni a Magas Hivatalt. Aki majd lesz kegyes eldönteni, hogy alázatos kérelmünk megalapozott-e vagy sem, indulhat-e eljárás vagy sem.

Így aztán a fenti kifejlet elõre várható volt, hiszen ki az a buggyant bürokrata, aki munkát csinál magának ha nem muszáj?! 20 ügybõl bizony l6 nem is lett ügy. Csak elutasító határozat.

Ez randa dolog, de nézzük az új törvény elõnyeit:

  • beadvány helyett elég egy rövid bejelentés a problémás reklámról (nem kell rá illetékbélyeg sem)
  • nem kell tárgyalásra mászkálnod
  • ha kéred, akkor titokban tartják a nevedet (nem kapsz fenyegetõ telefonokat, nem gyújtják fel az oktatóközpontod).

További harcunkhoz az alábbi jogi tanácsokat tudom adni: A bejelentést tartalma alapján bírálják el, tehát nem kell hosszú és szabatos szöveg. Legyél rövid és laza. Vannak azonban minimális kellékek. Legyen rajta:

  • a címzés (a Gazdasági Vernyhivatalnak)
  • a neved, címed (esetleg a kérelem, hogy tartsák titokban)
  • az eljárás alá vont neve és címe (aki hirdet)
  • hogy milyen okból kézdeményezed az eljárást
  • hogy miért vagy érdekelt (mert fogyasztó vagy te is)

Védjük együtt a természetet!

A bejelentés után 30 napon belül határozatot kell kapnod, hogy lefolytatják-e az eljárást? Ha megtagadják, akkor lehet panaszkodni a bíróságon. Ez esetben azonban már szólj nekem.. (és akkor is, ha az ügyet kitûzik tárgyalásra, mert oda én is szivesen elmennék hallgatózni...) Segítségül mellékelek egy mintát is (ld. a keretben).

"Gazdasági Versenyhivatal Budapest Roosevelt tér 5. 1051.

Tisztelt Versenyhivatal!

Alulírott XY, ..... alatti lakos) magyar állampolgár a Vtv. 69. (1) bek. alapján az alábbi b e j e l e n t és s e l

élek:

Az MTV1 ill. MTV2. mûsoraiban (az esti ill. Disney-délután reklámblokkjaiban) az utóbbi hónapokban rendszeresen jelentkezik egy Pepsi kólát népszerûsítõ hirdetés.

A feltehetõen külföldrõl átvett reklámklipp egy csecsemõosztályt mutat, ahol három ápolónõnek öltözött (ismert szinész)nõ csücsörítve gusztálja az üvegfal mögötti kiságyakban fekvõ csecsemõket, majd szolíd pukkanások, néma örömködések közepette megnyitnak egy-egy dobozos Pepsi kólát, s bizony kortyolnak is belõle legott. Ezután várakozóan rámerednek az egyik (határozottan koravén) csecsemõre, aki elmosolyintja magát, miközben a képernyõ alján (jobbról balra) beúszik a magyar nyelvû végkövetkeztetés: "Õ már örökké Pepsi fogyasztó".

A reklám azért problémás (tisztességtelen), mert a fejlõdésben lévõ gyermekszervezet számára hatásaiban káros, magas cukor- és koffeintartalmú szénsavas italt népszerûsít. Méghozzá csecsemõkhöz kapcsolt (kórházi) környezetben, gyerekek és "ápolónõk" szerepeltetésével, ill. tényként közölve, hogy a cselekvõképtelen gyermek boldogan "örökké Pepsi fogyasztóvá" lett. Mindez pedig a közszolgálati TV gyermek-mûsoridejében.

Mivel a fentiek a Magyar Reklámetikai Kódex 16. Cikkelyébe, a 9. Cikkely (5) bekezdésébe és a 11. Cikkely (5) bekezdésébe ütköznek; a reklám ellenkezik a kereskedelmi és forgalmazási szokások átlagosan elfogadott mércéjével (fenáll a Vtv. 2. paragrafusában kimondott tilalom sérelme).

Érintettségem megállapításánál kérem figyelembe venni, hogy kiskorú (6 és 9 éves) gyermekeim vannak, akiket -elveimnek megfelelõen- igyekszem egészséges életmódra, környezettudatos fogyasztóvá nevelni. A fenti törekvésembe a 10% cukorral terhelt, mesterségesen színezett, koffeintartalmú szénsavas kólaital "örökös fogyasztása" éppen úgy nem tartozik bele, mint a bádogdobozos (eldobó) csomagolás vásárlása. Elvárom tehát, hogy a közszolgálati TV-ben sugárzott reklám tisztességes legyen és ne zavarja meg a gyermek (társadalmi szempontból is) kívánatos értékrendjét. Ezzel Magyarországon azt hiszen nem vagyok egyedül.

Mivel az üzleti élet tisztességének normáit jelen esetben az Magyar Reklámetikai Kódex tartalmazza, kérem a versenyhivatali eljárás megindítását és abban a Reklámetikai Bizottság megnyilatkoztatását.

Eljárás alá vont vállalkozóként a Pepsi kólát Magyarországon forgalmazó Fõvárosi Ásványvíz- és Üdítõipari Rt.-t jelölöm meg (1149. Budapest, Mogyoródi út 32.).