Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 15 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Környezetvédelmi(?) üzenetek(?)

Év: 
2001
Szám: 
Ősz

A CONSUL banán környezetvédelmi üzenete: "A kipermetezett vegyszereknek csak 1 %-ára lenne szükség a kártevõk elpusztításához, a többi a Földet és a levegõt szennyezi. A világon elsõként megvalósított környezetbarát banántermesztés."

Az 1 %-os arányról ugyan mi még nem hallottunk, de döbbenetes. Feltétlenül terjeszteni fogjuk, mint az autentikus minisztérium szakvéleményét. "A világon elsõként megvalósított környezetbarát banántermesztés"-nél (ami versenyjogi téma lesz) az a kérdés, hogy az vajon hol van, mibõl áll és hogyan tudta azt a magyar Szerv minõsíteni?

A Dr. Oetker tejberizs környezetvédelmi üzenete "Óvja, védje a természet értékeit. Mi is azt tesszük. Valamennyi dr. Oetker termék ISO 14001 minõsítésû környezetbarát gyártástechnológiával készült."

Egy honi tejberizs-technológia környezeti szempontú minõsítése nem az ISO-témája, hanem a magyar jogszabályé. Fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményeztünk.

Tschibo Mild környezetvédelmi üzenete "A legtisztább fekete. A világ legkörültekintõbben gondozott ültetvényeirõl, környezetbarát technológiák felhasználásával."

A "környezetbarátság" fogyasztóvédelmi eljárási téma, a " leg." jelzõk használatának megalapozottságát viszont a Gazdasági Versenyhivatal szokta vizsgálni. Adunk rá neki alkalmat.

A Hosszanfriss tej környezetvédelmi üzenete: "Használjon olyan terméket, amelynek csomagolása környezetbarát."

A tartós (hosszanfriss) tejreklám itt még csak burkoltan céloz a saját Tetra Pak-féle burkolóanyagára -- egy másik vásárlói üzenetében már egyértelmûen és nyíltan biztat a "tégladobozokban" történõ tejvásárlásra. Lehet, hogy ez a KöM-nek tetszõ dolog, viszont illene tudnia, hogy Magyarországon nincs olyan italcsomagolás, amely megkapta volna a "környezetbarát" minõsítést. Fogyasztóvédelmi eljárást indítottunk.

A Nivea deo környezetvédelmi üzenete: "Ne használjon olyan gázzal töltött termékeket, melyek károsítják az ózonréteget."

Az üzenet nem méltó egy környezetvédelmi minisztériumhoz. Az üzenet feltehetõen a hajtógázas palackokra gondol és ezekbõl valószínûleg a Nivea propán-bután hajtógázas dezodorait akarta népszerûsíteni. Egy környezetvédõ szakembernek viszont minden hajtógázról illett volna eltanácsolni a fogyasztót. A propán-bután ugyan tényleg kevésbé károsítja az ózonréteget, viszont az üvegházhatás egyik okozója. Ez miért jobb?

A Holsten környezetvédelmi üzenete: "Váltson vissza minden újrafelhasználható üveget! Az az energia, amit azzal takarítunk meg, hogy újra felhasználunk egy üveget és nem kell újat gyártani, elég arra, hogy egy 100 Wattos égõ 1 órán át világítson."

Az üzenet megtévesztõ, ugyanis sajnos nem minden újrafelhasználható üveg visszaváltható, csak a betétes. Ebben nagy része van a KöM-nek is, aki tíz év alatt is képtelen (alkalmatlan) volt egy betétdíjas csomagolásról szóló rendelet megalkotására. Akkor most inkább ne adjon idétlen tanácsokat. A mondat második része értelmezhetetlen, hiszen megtakarítható energia nagyban attól függ, hogy milyen üvegrõl van szó.

A Palmolive környezetvédelmi üzenete: "Zuhanyzásnál fele annyi vizet használ el, mint fürdéskor."