Bitszemét
Ez az ügy annyira mindennapi, hogy inkább neveket sem mondok. Különben sem az én ügyem, hanem mindenkié. Senki se kérte, mindenki kapja. Na, mi az? Történetem egy mindennapos magyar hálótörténet: egy sima hazai virtuális zaklatás. Arra voltam kíváncsi, hogy ilyenkor hatékonyan működik-e a spamok elleni jogi védelem.
Cikkem tehát a fogyasztói társadalom e-hordalékáról, a SPAM-ról szól. Maga a szó is amerikai és – ki hinné – egy vagdalthúsra hajaz. Az úgy történt, hogy a harmincas években a Hormel cég akkor szokatlanul rámenős reklámkampánnyal dobta piacra a „Spiced Pork and Ham” fedőnevű fűszeres darálthús konzervét. Az óriási sikert aratott termékből alkotott betűszó a fogyasztók képzetében a dömpingáruk szinonimájaként vált fogalommá.
Manapság az egész világ spam néven nevezi (és szidalmazza) a számítógépen kéretlenül kapott üzleti reklámleveleket. A profi spammerek többezres címlistákkal seftelnek vagy címguberáló programokkal „vadásszák le” azokat. Attól kezdve csak egy kattintás a világháló. A szétküldés szinte ingyen van és minél több balek akad horogra, annál több forgalmi jutalékot kasszíroznak.
A spamok úgy működnek, mint a prosztó szórólapok: eldugaszolják a postaládát a valódi küldemények elől. Letöltésük drága, törlésük időigényes, rengeteg munkával és bosszúsággal jár. Átlagos magyar „hálómunkásként” (a statisztika szerint) naponta én is 20-25 percet töltök gyomlálással, a postaládám tisztogatásával. Szolgáltatóm spam-szűrő munkáját megkönnyíti, hogy az ajánlatok kétharmadában szerepel a „penis” vagy a „Viagra” – nehezíti viszont hogy a spammerek gyakorta változtatják címüket vagy a levél tárgyát. A beérkező reklámszemét zöme angol nyelvű és különféle csodagyógyszert akar rám sózni. Anyázás, delete, oszt kész.
A kéretlen üzleti célú levelek elleni védekezés jogi hátterét a 2001. évi CVIII. törvény (Ektv.) tartalmazza. A szabály egyértelmű: elektronikus reklámüzenet kizárólag az érintett (címzett) egyértelmű és előzetes hozzájárulásával küldhető (14.§). A hozzájárulás akkor tekinthető megadottnak, ha azt az érintett tudatában van annak, hogy reklámüzenet küldéséhez adta hozzájárulását. A fenti rendelkezés egyaránt vonatkozik természetes és jogi személy küldőre. A hazai „internetrendőrség” – mivel maga a spam elküldése nem bűncselekmény – alapesetben a panasszal nem foglalkozik. Kivéve, ha jogosulatlan adatkezelés esete forog fenn. Az adatvédelmi törvény szerint ugyanis a személyes e-mail cím személyes adatnak minősül, így a spamhez kapcsolódó adatkezelés törvénysértő lehet (annak minden polgári és büntetőjogi következményeivel együtt). A spamok elleni „sima” jogi fellépést – reklámról lévén szó – az Ektv. a gazdasági reklámtörvényre (Grtv.) alapozza azzal, hogy a reklámozott termék tulajdonosa, a kéretlen levél feladója és a reklámszolgáltató felelőssége egyetemleges. A reklámfelügyeleti eljárásban alkalmazható szankciók a Grtv. 18 §-a szerint: kötelezés a jogsértő állapot megszüntetésére, eltiltás a további jogsértéstől, esetleg bírság kiszabása.
Velem az történt, hogy az egyik elektronikus reklámszemét különösen sértette ökológiai érzékenységemet. Ektv. 14.§-a alapján eljárást indítottam tehát az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnél. Leírtam az engem virtuálisan súlyosan (fel)zaklató tényálladékot és mellékeltem a kinyomtatott elektromos szemetet. Hangsúlyoztam: egy reklámüzenet küldéséhez alapvető a címzett hozzájárulása. Például úgy, hogy (idézem) „egy hírlevélre kifejezetten és ellenőrizhető módon feliratkozik, vagy a reklámüzenet iránti igényét más egyértelmű módon jelzi. Mindez vonatkozik már a legelső, kapcsolat felvételét célzó üzenetre is.” Mivel ilyen nem volt, a jogsértést megállapították. A határozat hatékonyságát azonban lerontja, hogy a felügyelőség eljárása – szokásos módon – öt hónapig tartott, bírságot pedig nem szabott ki.
Az ügyintézés tempójára talán orvosságot jelent majd a novembertől hatályos új közigazgatási eljárási törvény, ahol a hatóság büntetlenül már nem mélázhatja el ilyen durván az ügyintézési határidőket. A szankciónak szánt ejnye-bejnyék viszont hosszú távon alkalmatlanok lesznek a spamok visszaszorítására (már ha ezt az illetékesek is komolyan gondolják).
Változás feltehetően akkor várható, ha anyázás helyett sokan követik példámat. Élnek a jogukkal és sorra indulnak a hasonló eljárások. A határidő szorításában kerülő hatóságok ekkor alighanem beidegülnek és netán indíttatást éreznek az újabb ügyek megelőzésére. Mondjuk rájönnek, hogy a jogsértők elleni következetes hatósági szigor, a pénzbírság kiszabása visszaszorítja a spamek (panaszok) számát. Nő a jogkövetők száma, kevesebb lesz a hatóság munkája és a virtuális zaklatás. Mi kell még? Enter, oszt kész.
****
Tanácsok
• Szolgáltatójától bárki kérheti, hogy tiltsa le az adott címről hozzá érkező leveleket. Ha ennek nem tesz eleget, a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz lehet fordulni panasszal.
• Megelőző védekezés lehet két e-mail cím használata (egy a „nyilvános” kommunikációra, egy pedig a számunkra valóban fontos partnereknek).
• Létezik ugyan elektronikus levelezést ellenőrző nemzetközi szervezet, a külföldről benyalt külföldi reklámszemetek elleni fellépés azonban alighanem reménytelen.
• A magyar spam-küldők „megcsípésére” akkor van legtöbb esély, ha a küldő címe beazonosítható és magát vagy saját termékét reklámozza.
Az eljárásokat a küldő (cég) székhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségen kell kezdeményezni. A bejelentés mintája letölthető a www.humusz.hu illetve a www.reflex.gyor.hu honlapokról.